02.الملتقى الدولي حول الإعلام المحلي في الجزائر التحديات المعاصرة ورهانات المستقبل 16 أكتوبر 2019
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/4406
Browse
Browsing 02.الملتقى الدولي حول الإعلام المحلي في الجزائر التحديات المعاصرة ورهانات المستقبل 16 أكتوبر 2019 by Subject "communication technology, digitalization, media, media industry, economy"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item تطورات الصناعة الإعلامية في ظل تكنولوجيا الاتصال الحديثة(University of Eloued جامعة الوادي, 2019-10-16) خـلـفـــلاوي, شمـس ضيـاتتهدف هذه الدراسة إلى الإحاطة بظروف تحول الإعلام من حرفة وفن إلى صناعة ، وتحول المؤسسة الإعلامية من مؤسسة ذات طابع فكري إلى مؤسسة ذات طابع اقتصادي تجاري في عصر أصبح يسمى بالعصر الرقمي أو الافتراضي ، نتيجة للثورة التقنية الكبرى التي يشهدها العالم اليوم والتي انعكست إيجابا على شكل ومضمون هذه الصناعة. ومن أجل تحقيق الهدف، حاولنا إبراز العلاقة بين الاعلام والاقتصاد، ثم التطرق إلى جملة من التأثيرات التي أفرزتها تكنولوجيا الاتصال، كما تعرضنا إلى أهم العوامل الرئيسية التي ساهمت في تطوير الصناعة الإعلامية وخصائصها، وتحديات الصناعة الإعلامية. Abstract: This study aims to grasp the changing circumstances that shifted media from being an art or craft to an industry, and transformed the media body or institution from an intellectual frame to business-economic one in the so called digital or virtual age as a result to the great technical revolution witnessed nowadays, which have been reflected positively on the form and content of this industry. In order to fulfill this aim, we tried to show the relationship between media and economy, and then we dealt with the set of influences that came out from communication technology. We looked as well at the main factors contributing to the development of media industry, its characteristics and challenges.