02.Faculty of social and humanities sciences_Seminars
Permanent URI for this communityhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/920
Browse
Browsing 02.Faculty of social and humanities sciences_Seminars by Subject "Constituents, scientific results, scientific research, information and communication"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item مقومات التوصل للنتائج العلمية في بحوث الإعلام والاتصال(University of Eloued جامعة الوادي, 2021-02-16) مبني, نور الدين; عيساوي, الطيبيمثل الوصول إلى نتائج ذات قيمة علمية الهدف الرئيسي للباحث مهما تنوعت المشارب الفكرية والتخصصات العلمية الخاصة به، حيث أن عملية استنباط النتائج تمر عبر خطوات إجرائية ومنهجية عديدة لا يمكن تجاهلها أو الاستغناء عنها في إنجاز الأبحاث الأكاديمية والمقالات العلمية، وبما أن علوم الإعلام والاتصال واحدة من التخصصات التابعة لميدان العلوم الإنسانية والاجتماعية فإنها تتميز بما تتميز به كافة مجالات البحث في هذه العلوم، إلا أنها تهتم بدراسة الظواهر الإعلامية والاتصالية ذات الأبعاد الإنسانية والاجتماعية بالتحليل والملاحظة والاستدلال وغيرها من الأدوات البحثية الأخرى. لذلك فإن الهدف من دراسة هذه الجزئية يتحدد في إطار معرفة خصائص النتائج العلمية المتوصل إليها في مجال علوم الإعلام والاتصال، وكذلك العمل على فهم الآلية التي يتم وفقها صياغة النتائج وإسقاطها كحلول وإجابات لفرضيات وإشكالية الدراسة، ومن هذا المنطلق فإن أهمية هذا الطرح تظهر جليا في التحقق من صلاحية النتائج على المستوى الزماني والمكاني ومدى قابليتها للنقد والتحليل باعتبار أن النتائج هي في الأساس مؤشرات لطرح إشكاليات علمية جديدة ومستحدثة. Abstract Reaching the results represents the main goal of the researcher, regardless of the diversity of intellectual stripes and the scientific disciplines of the study, as the process of eliciting results passes through numerous procedural and methodological steps that cannot be ignored or dispensed with in the completion of academic research and scientific articles, and since information and communication sciences is one of the disciplines of the field Human and social sciences are distinguished by what is characteristic of all areas of research in these sciences, but it is concerned with studying media and communication phenomena of human and social dimensions through analysis, observation, inference and other research tools. Therefore, the aim of studying this partial is determined in the framework of knowing the characteristics of the scientific results reached in the field of media and communication sciences, as well as working to understand the mechanism by which the results are formulated and projected as solutions and answers to the hypothesis and problem of the study, and from this standpoint, the importance of this proposition is evident in verification. From the validity of these results on the temporal and spatial level and the extent of their susceptibility to criticism and analysis, given that these results are basically indications for posing new and emerging scientific problems