02.Faculty of social and humanities sciences_Seminars
Permanent URI for this communityhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/920
Browse
Browsing 02.Faculty of social and humanities sciences_Seminars by Subject "Algerian school, globalization of education, challenges, skills, competencies, school roles"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item المدرسة الجزائرية و تحديات القرن الحادي والعشرين..بين رهان الواقع السوسيوتربوي و تحديات عولمة التربية(University of Eloued جامعة الوادي, 2020-02-18) صدقاوي, كماليناقش هذا البحث قضية من أهم القضايا التي تثير الكثير من الاهتمامات العلمية على المستوى الأكاديمي والمعرفي مرتبطة بميدان العلوم اﻹجتماعيـــة واﻹنسانية والتي تواجه المجتمع، من خلال الواقع السوسيوتربوي الذي انتجه تفاعل المجتمع مع المنظومة التربوية من جهة، وتحديات القرن الحادي والعشرين من جهة أخرى. فلقد نال موضوع عولمة التربية في الكثير من البلدان العربية حيزا كبيرا من النقاشات وتجاذب الآراء والاتجاهات لضرورته الملحة من أجل مواكبة التغيرات الحاصلة والتحديات التي يواجهها أي مجتمع والتي أفرزتها التطورات التكنولوجية السريعة، بغرض الوصول إلى تعليم يتماشى وخصوصيات ذاك المجتمع ومواكبة التطورات والتغيرات الحاصلة على الصعيدين الداخلي والخارجي. لما كانت أهمية المدرسة تتمثل في كونها أداة تشكيل شخصية المتعلم ضمن الجماعة التي ينتمي إليها، سعت مختلف الأنظمة التربوية جاهدة لمواكبة مختلف التغيرات التي يشهدها العالم، لهذا عمدت إلى الإصلاح الشامل، حيث فرضت إعادة النظر في المناهج ، مما أدى إلى تعديلها وفق رؤى جديدة لتناسب المتطلبات المستجدة، ومسايرة التغيرات التي حدثت في العالم لمواجهة مختلف التحديات على كافة المستويات This research discusses one of the most important issues that arouse many scientific concerns at the academic and cognitive level related to the field of social and human sciences and facing society, through the sociological reality produced by society's interaction with the educational system on the one hand, and the challenges of the twenty-first century on the other. The topic of globalization of education in many Arab countries has gained a lot of discussions and attracting opinions and directions because of its urgent necessity in order to keep pace with the changes taking place and the challenges faced by any society that were brought about by rapid technological developments, with the aim of reaching an education that is consistent with the characteristics of that society and keeping pace with developments and changes occurring internally. And external