JMS_Vol 08 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/35326
JMS_Vol 08 N 01
Browse
Browsing JMS_Vol 08 N 01 by Subject "Buying Behavior"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item أثر الخطاب الاشهاري التلفزيوني على الأنماط السلوكية الشرائية للطلبة الجامعيين الجزائريين(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-06-30) جراف الياس; هابة طارقالملخص اهتمت الدراسة بالبحث في أثر الخطاب الاشهاري التلفزيوني على الأنماط السلوكية الشرائية للطلبة الجامعيين الجزائريين، خصوصا مع التطوّرات الهائلة التي حدثت على مستوى الصورة والصوت والديكور والتي تعتبر العناصر الأساسية للخطاب الإشهاري، إذ تساهم من خلاله في التأثير على السلوكيات والانماط الاستهلاكية للمستهلكين، وبالتالي توجيه تفكيرهم نحو الشراء وتشجيعهم على اتخاذ إجراءات معينة نحو المنتج المعلن عنه. اتبع الباحث المنهج المسحي من خلال استخدام أداة الاستبيان في جمع المعلومات من عينة الدراسة المكوّنة من الطلبة الجامعيين في كلية علوم الاعلام والاتصال بجامعة الجزائر 3، ولقد توصلت الدّراسة إلى مجموعة من النتائج من أهمها أن الخطاب الإشهاري التلفزيوني يعتبر مصدرًا مهمًا للمعلومات حول المنتجات والخدمات لدى غالبية الطلبة الجامعيين المبحوثين، كما توصّلت الدراسة أن الخطاب الاشهاري التلفزيوني يلعب دورًا مهمًا في توجيه قرارات الشراء لدى أفراد العينة المدروسة، حيث الأغلبية منهم يشترون المنتجات التي يعلن عنها في الخطاب الإشهاري التلفزيوني بانتظام أو بشكل متقطع. Abstract The study focused on examining how television advertising discourse impacts the buying behavior of the Algerian university students. This is especially relevant in light of the significant advancements in visuals, audio, and decor, which are key elements of advertising discourse. The latter contribute to impacting the consumers’ consumption behaviors and patterns; thus, guiding their thoughts towards purchasing and prompting them to take certain actions regarding the advertised product. The researcher adopted a survey approach, using a questionnaire to collect data from the study sample consisting of university students at the Faculty of Media and Communication Sciences at the University of Algiers 3. The study yielded several findings, chiefly is that television advertising discourse is considered an important source of information about products and services for the majority of the surveyed university students. Additionally, the study indicated that television advertising discourse plays a crucial role in guiding buying decisions among the studied sample, since the majority of them reported regularly or intermittently buying products advertised through television advertising discourse.