JMS_Vol 08 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/35326
JMS_Vol 08 N 01
Browse
Browsing JMS_Vol 08 N 01 by Subject "Animation Cinema"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Ron Clementsال و John Musker للمخرجين Aladdin أفلام التحريك وإدارة الحرب الناعمة دراسة تحليلية سيميولوجية لفيلم(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-06-30) العباسي بثينة; زراري عواطفالملخص يستكشف هذا البحث كيفية توظيف أفلام الرسوم المتحركة كأدوات فعالة للقوة الناعمة لتحقيق أهداف السياسة الخارجية الامريكية. فمنذ الحرب العالمية الثانية، لعبت شركة والت ديزني دورًا بارزًا في دعم المصالح الأمريكية وتعزيز الهيمنة الثقافية على نطاق واسع. اذ تسعى هذه الدراسة إلى فهم كيف كان فيلم "علاء الدين" عام 1992 بمثابة أداة تكتيكية في الحرب الناعمة الموجهة نحو النموذج العربي الإسلامي. ويتم ذلك من خلال تحليل كيفية تصوير الفيلم للحضارة العربية وسمات النموذج العربي، إلى جانب تحديد الرسائل الثقافية والسياسية التي ينقلها للجمهور العالمي. ومن خلال استخدام منهج التحليل السيميائي للنقاد الفرنسي رولان بارت معزز بأدوات التحليل السينمائي، وخلصت هذه الدراسة إلى أن دور فيلم "علاء الدين" عام 1992 يكمن في التلاعب بإدراك الجمهور العالمي، وبالتالي تقليص مفاهيمه حول النموذج العربي. ويتم تنفيذ ذلك بهدف مزدوج يتمثل في تعزيز الشرعية الدولية لسياسات الولايات المتحدة في الشرق الأوسط وشمال أفريقيا، وفي الوقت نفسه تآكل نظام القيم في المجتمعات العربية والإسلامية وتعزيز التغيير الثقافي لصالح الأجندة الأمريكية. Abstract: This research explores how animated films can be effectively utilized as soft power tools to achieve the foreign policy objectives of the United States. Since World War II, The Walt Disney Company has played a prominent role in advocating American interests and promoting cultural dominance. This study aims to comprehend the function of the 1992 film "Aladdin" as a tactical tool in the soft warfare directed toward the Arab-Islamic model. This is accomplished by analyzing how the film portrays Arab civilization and the characteristics of the Arab model, in addition to identify the cultural and political messages it conveys to the global audience. Through the utilization of the semiotic analysis approach pioneered by the French critic Roland Barthes, supported by cinematic analysis tools, this study concludes that the role of the 1992 film "Aladdin" lies in manipulating the perception of the global audience, consequently shaping its perceptions about the Arab model. This endeavor is pursued with the dual purpose of enhancing the international legitimacy of US policies in the Middle East and North Africa, while simultaneously eroding the value system in Arab and Islamic societies and promoting cultural transformation in alignment with the American agenda.