AJECI_Vol 08 N 03
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/36026
AJECI_Vol 08 N 03
Browse
Browsing AJECI_Vol 08 N 03 by Subject "achievement motivation"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item الذكاء الوجداني وعلاقته بالدافع للإنجاز لدى المتفوقين والمتأخرين دراسيا من تلاميذ السنة الثالثة ثانوي(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-09-30) خابط ليلية; برجي مليكةهدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن علاقة الذكاء الوجداني بالدافع للإنجاز لدى عينة قوامها (500) تلميذا من المتفوقين والمتأخرين دراسيا بواقع (108) متفوقا ومتفوقة دراسيا و(392) متأخرا ومتأخرة دراسيا من تلاميذ السنة الثالثة ثانوي بولاية تيزي وزو، والمقيدين بالعام الدراسي 2015/2016، والذين تم اختيارهم بالطريقة العشوائية الطبقية النسبية، وطبق عليهم مقياس الذكاء الوجداني ومقياس الدافع للإنجاز، وأسفرت نتائج الدراسة عن وجود علاقة موجبة ودالة إحصائيا بين درجات الذكاء الوجداني ودرجات الدافع للإنجاز لدى المتفوقين والمتأخرين دراسيا من تلاميذ السنة الثالثة ثانوي . Abstract : The study to explore the relationship between emotional intelligence and achievement motivation. A sample of (500) overachievers and underachievers third year secondary school students in used for the academic year 2015/2016. The sample has been selected randomly. It has been divided in two groups (108) overachievers and (392) underachievers, than it has been applied to two tests of emotional intelligence and achievement motivation. The study’s finding indicates significant positive correlation between emotional intelligence and achievement motivation for the overachievers and underachievers students. Keywords: emotional i