Department of social sciences_BEThesis
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/36121
Browse
Browsing Department of social sciences_BEThesis by Subject "Academic delay, Algerian school"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item العوامل السوسيوثقافية وانعكاساتها على التأخر الدراسي لدى التلميذ في المدرسة الجزائرية(University of Eloued جامعة الوادي, 2021) شايبي, إكرام; كرام, اسماءملخص الدراسة: يهدف هذا البحث الى معرفة مدى تأثير العوامل السوسيوثقافية على التأخر الدراسي لدى التلميذ حيث تم اجراء هذه الدراسة على مجتمع افراد الدراسة وهم المتأخرين دراسيا في مركز التكوين المهني والتمهين " هبيتة ابراهيم " وللوقوف على جوانب هذا الموضوع تم طرح التساؤل الرئيسي: هل هناك تأثير للعوامل السوسيوثقافية على التأخر الدراسي لدى التلميذ في المدرسة الجزائرية؟ والذي انبثقت عنه مجموعة من التساؤلات الفرعية في الجانبين الاجتماعي والثقافي: الجانب الاجتماعي: كيفتؤثرالمشاكلالاسريةعلىالتأخرالدراسيلدى التلميذ في المدرسة الجزائرية؟ كيفتؤثرجماعةالرفاقعلىالتأخرالدراسيلدى التلميذ في المدرسة الجزائرية؟ كيفتؤثرمواقعالتواصلالاجتماعيعلىالتأخرالدراسيلدى التلميذ في المدرسة الجزائرية؟ الجانب الثقافي: كيفيؤثرالمستوىالثقافيللأولياءعلىالتأخرالدراسيلدى التلميذ في المدرسة الجزائرية؟ كيفيؤثرالمستوىالتعليميللأولياءعلىالتأخرالدراسيلدى التلميذ في المدرسة الجزائرية؟ كيفيؤثراهمالالاولياءلدراسةابنائهمعلىالتأخرالدراسي لدى التلميذ في المدرسة الجزائرية ؟ كما تم اتباع المنهج الصفي فهو المنهج الملائم لهذه الدراسة وبعد عرض وتحليل النتائج المتحصل عليها ولخصت النتائج كالتالي: تأثر المشاكل الاسرية على التأخر الدراسي لدى التلميذ في المدرسة الجزائرية. لجماعة الرفاق السيئة اثر كبير على تأخر التلميذ دراسيا. الاستخدام الغير عقلاني لمواقع التواصل الاجتماعي يؤدي الى التأخر الدراسي لدى التلميذ في المدرسة الجزائرية . يؤثر المستوى التعليمي و الثقافي المنخفض للأولياء في التأخر الدراسي لدى ابنائهم. ان اهمال الاولياء لأبنائهم وعدم الاهتمام بهم يؤدي الى تأخرهم الدراسي . Study summary: This research aims to know the extent of the influence of sociocultural factors on the student’s academic delay, as this study was conducted on the community of study members who are tardy in the Center for Vocational Training and Apprenticeship “Habita Ibrahim”. To find out the aspects of this topic, the main question was raised: Is there an effect of the sociocultural factors on the student academic delay in Algerian school? From which emerged a set of secondary questions in the social and cultural aspects: Social side: How do family problems effect on the student academic delay in Algerian school? How does the comrades group effect on the student academic delay in Algerian school? How does social media effect on the student academic delay in Algerian school? The cultural aspect: How does the cultural level of parents effect on the student academic delay in Algerian school? How does the educational level of parents effect on the student academic delay in Algerian school? How does the parents' neglect of their children's studies effect on the student academic delay in Algerian school? The classroom approach was also followed, as it is the appropriate approach for this study, and after presenting and analyzing the obtained results, the results are summarized as follows: Affecting family problems on the student academic delay in Algerian school. The bad group of comrades has a great impact on the student academic delay in Algerian school Irrational use of social media on the student academic delay in Algerian school Parents low educational and cultural level affects their children's academic delays. Parents neglect of their children and lack of interest in them leads to their academic delay.