EJLCLS_Vol 05 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/14546
Browse
Browsing EJLCLS_Vol 05 N 01 by Subject "educational values, moral values, educational examples, Alfiyyah, Ibn Malik"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item القيم التربوية والأخلاقية للأمثلة التعليمية عند ابن مالك في الألفية دراسة وصفية تحليلية(جامعة الوادي - university of Eloued, 2022-03-30) غزيل, بلقاسم; حاسني, مبروكتعتبر ألفية جمال الدين محمد ابن مالك من بين المنطومات التي لاقت رواجاً كبيراً في مجال تدريس النحو، فمنذ أن نظمها لم يَخْلُ منها زمان و لا مكان، وتوالت عليها الشروح والحواشي، بل تُرجمت لعدّة لغاتٍ، فهذا القَبول لم يحصل لها من فراغٍ، بل جاءها من كونها جاءت ميسرّة للنحو، مُبسّطة له، مراعية فيه خصائص المتعلم المبتدئ، من لغة سهلةٍ، واختصارٍ، و نأيٍ عن الخلافات النحوية المتشعبة، والعلل الفلسفية العامقة، و لم يعتمد فيها صاحبها تلك الشواهد المستعصية بل عَمد للإتيان بأمثلة تعليمية بسيطة هادفة، وهاته النقطة الأخيرة هي مَحلّ بحثنا، حيث نسعى من خلال هذه الورقة أن نُسلط الضوء على الأمثلة التعليمية التي استعملها ابن مالك في ألفيته و نستخرج ما فيها من قِيَمٍ تربويةٍ وأخلاقيةٍ وعقائديةٍ، تتماشى وشريعة ربّنا سبحانه وتعالى، مُتّبعين في ذلك المنهج الوصفي التحليلي، حيث نقوم بعرض البيت الحامل للمثال ثمّ نصفه ونحلله، ونستخرج ما فيه من قيمٍ. Abstract: Alfiya Jamal al-Din Muhammad Ibn Malik is considered among the notes that have gained great popularity in the field of grammar teaching. As it came to facilitate grammar, simplified it, taking into account the characteristics of the novice learner, from an easy language, brevity, and distance from the complex grammatical differences, and deep philosophical ills, and its owner did not rely on these intractable evidence, but rather intended to come up with simple and purposeful educational examples, and this point The latter is the subject of our research, as we seek through this paper to shed light on the educational examples used by Ibn Malik in his Alfiyyah and extract their educational, moral and ideological values, in line with the law of our Lord Almighty, following the descriptive-analytical approach, where we present the verse The bearer of the example, then we describe it and analyze it, and extract the values in it.. .