EJLCLS_Vol 05 N 01
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing EJLCLS_Vol 05 N 01 by Subject "Cognitive psychology, Neuro-linguistics, Language, Knowledge, Information processing"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item علاقة علم النفس المعرفي بعلم اللغة العصبي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-03-30) عويقب, فتيحةتهدف هذه الورقة البحثية إلى إبراز العلاقة الموجودة بين علم النفس المعرفي وعلم اللغة العصبي،وذلك من خلال التعريف بهما وذكر المجلات الخاصة بكل علم .وهدفت الدراسة أيضا إلى توضيح نوع هذه العلاقة إذ يعد علم الأعصاب من ضمن المجالات المهمة، التي يسعى علم النفس المعرفي إلى دراستها بحكم ذلك التعالق الموجود بين العلمين واستفادة كل واحد منهما من الآخر. وفي نهاية الدراسة تبين لنا أن دراسة العلاقة التي تربط بين اللغة والدماغ،هي أهم المحاور التي يشترك فيها كل من علم النفس المعرفي وعلم اللغة العصبي،ذلك أن جل العمليات العقلية والمعرفية التي يسعى علم النفس المعرفي إلى تفسيرها،تعد هي الأخرى من ضمن اهتمامات علم اللغة العصبي الذي يحاول تفسير العلاقة التي تجمع اللغة بالدماغ البشري وفق ما توصلت إليه الدراسات الحديثة في علم الأعصاب. Abstract: This research paper aims to highlight the relationship between cognitive psychology and neuro-linguistics ,by introducing them and mentioning the journals of each science. The study also aimed to clarify the type of this relationship, as neuroscience is among the important fields that cognitive psychology seeks to study it by virtue of that relationship between the two sciences and the benefit of each from the other. At the end of the study, it became to us that studying the relationship between language and the brain is most important axes in which both cognitive psychology and neuro-linguistics share, because most of the mental and cognitive processes that cognitive psychology seeks to explain are also among the interests of science The nervous language that attempts to explain the relationship that combines language with the human brain, according to the findings of recent studies in neuroscience. Key words: Cognitive psychology, Neuro-linguistics, Language, Knowledge, Information processing.