04. الملتقى الوطني حول: الاقتصاد الرقمي وأثره على الاقتصاد والتجارة الدولية في الجزائر- تحديات وآفاق - يوم 27 نوفمبر 2024
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/37393
Browse
Browsing 04. الملتقى الوطني حول: الاقتصاد الرقمي وأثره على الاقتصاد والتجارة الدولية في الجزائر- تحديات وآفاق - يوم 27 نوفمبر 2024 by Subject "Algeria"
Now showing 1 - 7 of 7
- Results Per Page
- Sort Options
Item Exploring the Impact of Digital Marketing on Consumer Buying Behavior(University of Eloued, 2024-11-27) Maamri abdelkamel; Djedid Abdelkrim; Tamma ElhachemiThis study examines the impact of digital marketing on consumer buying behavior in Algeria, focusing on purchase intentions, brand loyalty, and trust. With 64% internet penetration and over 25 million social media users, Algeria offers significant opportunities for digital marketing. However, challenges such as limited e-payment adoption, infrastructural gaps, and low digital literacy hinder growth. Using a case study approach, the research highlights social media’s role in driving awareness and decision-making while identifying barriers like distrust in online payments. The study recommends trust-building measures, localized strategies, and enhanced infrastructure to optimize Algeria’s digital marketing potential and foster economic growthItem SAA الإدارة الالكترونية للمعلومات في قطاع التامين الجزائري دراسة حالة الشركة الوطنية للتامين(University Of Eloued جامعة الوادي, 2024-11-27) منصور، منال; فرحات، عبد الكريميهدف البحث الى تحديد مدى فعالية وكفاءة الإدارة الإلكترونية في شركات التامين الجزائرية، وإبراز الانعكاسات الايجابية التي يقدمها كآداة مهمة تضمن سير العمليات التقنية للتامين، التامين المشترك وإعادة التامين، من خلال دراسة ميدانية داخل الشركة الوطنية للتأمين، خلال الفترة 2020-2023، باعتبارها الرائدة في القطاع منذ سنوات من خلال رقم أعمالها، من جهة، والسباقة في تبني مثل هذه الأنظمة، من جهة ثانية.خلص البحث الى عدة نتائج أكد معظمها يؤكد الدور الإيجابي لتبني أنظمة الإدارة الإلكترونية المتعددة على مستواها، من خلال محافظتها على الريادة، وارتفاع قيمة رقم أعمالها وحصتها السوقية، لهذا أوصى البحث بضرورة تقوية هذه الأنظمة حسب الحجم المالي للشركة والتموضع الجغرافي لفروعها لتكون على إطلاع واسع بما يجري داخلها. Abstract: The research aims to determine the effectiveness and efficiency of electronic management in Algerian insurance companies, Highlighting the positive repercussions that it provides as an important tool that ensures the smooth running of technical operations for insurance, co-insurance and reinsurance, Through a field study within the National Insurance Company, during the period 2020-2023, As a leader in the sector for years through its turnover, on the one hand, and a pioneer in adopting such systems, on the other hand. The research concluded with several results, most of which confirm the positive role of adopting multiple electronic management systems at their level, By maintaining its leadership and increasing the value of its turnover and market share, the research recommended the necessity of strengthening these systems according to the financial size of the company and the geographical location of its branches so that they are widely informed of what is happening within them.Item The reality of digital infrastructure in Algeriaduring the period [2014-2023](University of Eloued, 2024-11-27) gherzouli Imane; Hamida Rabeh; Meziani Wael AbdessalemThe study aims to analyze the evolution of internet penetration in Algeria from 2014 to 2023, focusing on key developments, government policies, and technological advancements. Findings indicate that internet users increased from 9 million in 2014 to 30 million in 2023, with mobile broadband playing a crucial role in this growth. Fixed broadband adoption remained slow due to high infrastructure costs. Government initiatives, including ICT investments and e-government platforms, have significantly contributed to digital expansion. The COVID-19 pandemic accelerated digital adoption, highlighting the need for improved connectivity. Challenges such as the urban-rural digital divide and cybersecurity risks persist. The study recommends expanding rural connectivity, accelerating 5G deployment, enhancing digital literacy, and fostering public-private partnerships to ensure sustainable digital development in Algeria.Item التحول الرقمي في القطاع الضريبي في المنطقة العربية مع التركيز على التجربة الجزائرية(University Of Eloued جامعة الوادي, 2024-11-27) والي، طارق; حميدي، عيسى; عوامر، محمدتسلط هذه المداخلة الضوء على أهمية التحول الرقمي في القطاع الضريبي في المنطقة العربية عموما وفي الجزائر على وجه الخصوص. كما تحاول ابراز فوائد تحديث الأنظمة الضريبية من خلال التكنولوجيا، بما في ذلك تحسين الكفاءة، الشفافية، والامتثال. كما تناقش أيضا التحديات التي تواجه الجزائر في هذا التحول، مثل محدودية البنية التحتية، ضعف المعرفة الرقمية، والمقاومة التنظيمية. وبالاعتماد على تجارب دول أخرى، تؤكد المقالة على أهمية الاستثمار في البنية التحتية الرقمية، رفع الوعي الرقمي، وإعادة تدريب الموظفين لضمان التنفيذ الناجح لنظام ضريبي رقمي. وتختتم المداخلة بتسليط الضوء على التأثيرات الإيجابية المحتملة لهذا التحول على الاقتصاد والمجتمع في الجزائر Abstract: This presentation highlights the importance of digital transformation in the tax sector across the Arab region, with a particular focus on Algeria. It aims to showcase the benefits of modernizing tax systems through technology, including improved efficiency, transparency, and compliance. It also discusses the challenges Algeria faces in this transformation, such as limited infrastructure, low digital literacy, and regulatory resistance. Drawing on the experiences of other countries, the paper emphasizes the importance of investing in digital infrastructure, raising digital awareness, and retraining employees to ensure the successful implementation of a digital tax system. It concludes by highlighting the potential positive impacts of this transformation on Algeria's economy and society.Item الترويج الرقمي للصناعة التقليدية والحرفية –إشارة إلى تجارب دولية(University Of Eloued جامعة الوادي, 2024-11-27) بشطة، بلال; شيباني، عبد القادر; معيوف، كمالهدفت هذه الورقة البحثية إلى محاولة تسليط الضوء على أحد القطاعات المهمة اقتصاديا واجتماعيا وثقافيا نظرا لتداخله مع قطاعات أخرى كقطاع السياحة والصناعة والفلاحة. ركزت الدراسة على إشكالية الترويج للصناعة التقليدية في الجزائر خاصة في ظل التطور التكنولوجي والرقمي، حيث تم استخدام المنهج الوصفي لملائمته طبيعة الموضوع. وقد خلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها أن الترويج الرقمي يعتبر من أهم الآليات التي تساهم في ترقية قطاع الصناعات التقليدية ودعم نموه، إلا أن السلطات في الجزائر لازالت متأخرة في الاعتماد على هذه الآلية ومواكبة تطور تكنولوجيات المعلومات والاتصال، مقارنة ببعض الدول الرائدة، لتحقيق أهداف القطاع. Abstract: This research paper aimed to shed light on one of the important sectors economically, socially and culturally due to its overlap with other sectors such as tourism, industry and agriculture. The study focused on the problem of promoting traditional industry in Algeria, especially in light of technological and digital development, where the descriptive approach was used to suit the nature of the subject. The study concluded with a set of results, the most important of which is that digital promotion is considered one of the most important mechanisms that contribute to the promotion of the traditional industries sector and support its growth, but the authorities in Algeria are still late in relying on this mechanism and keeping pace with the development of information and communication technologies, compared to some leading countries, to achieve the objectives of the sector.Item تقييم التجربة الجزائرية في مجال التحول الرقمي للقطاع التجاري-الواقع والتحديات(University Of Eloued جامعة الوادي, 2024-11-27) بلوم، سعيدة; قدة جميلة; رمضاني، وفاءهدفت هذه الدراسة الى تقييم تجربة التحول الرقمي للقطاع التجاري في الجزائر من خلال تناول أهم التحديات التي تواجهها الهيئات التابعة له، وقد خلصت الدراسة إلى أنه بالرغم من المساعي الحثيثة التي بذلتها الجهة الوصية من خلال ادخال الرقمنة وتحويل بعض الملفات الكلاسيكية إلى ملفات الكترونية عبر منصات رقمية يمكن التعامل معها، إلا أن هذه المجهودات تظل تتسم بعدم كفاية للاستعداد للتحول الرقمي نظرا لعدة تحديات أهمها عدم توفر الأجهزة والمعدات الرقمية بشكل كافي وكذا قلة الاهتمام بالجانب المتعلق بالتكوين للموظفين لمسايرة كل ما هو جديد من جهة والتأخر في إصدار القوانين التي تأطر الملفات المستحدثة خاصة منها الرقمية كما أن جهل القوانين وضعف تدفق الانترنات وقلة الثقة في الملفات الرقمية من قبل المتعاملين تعيق مساعي الدول للتعامل بالطريقة الالكترونية والاتجاه نحو التحول الرقمي. Abstract: This study aimed to evaluate the experience of digital transformation of the commercial sector in Algeria by addressing the most important challenges faced by its affiliated bodies. The study concluded that despite the tireless efforts made by the guardian authority through the introduction of digitization and the conversion of some classic files to electronic files via digital platforms can handle it the most important of which is the lack of sufficient availability of digital devices and equipment, as well as the lack of attention to the aspect related to training for employees to keep up with everything new on the one hand The delay in issuing laws that regulate new files, especially digital ones. Also, ignorance of the laws, weak Internet flow, and lack of confidence in digital files by customers hinder countries’ efforts to deal electronically and move towards digital transformation.Item واقع الاقتصاد الرقمي في الجزائر قراءة لمؤشر الاقتصاد الرقمي العربي للفترة (2018-2022)(University Of Eloued جامعة الوادي, 2024-11-27) ريمي، عقبة; عاشور، الصادق; عيادي، صالحيشهد العالم تحولاً جذريًا في بنيته الاقتصادية بفضل التطور التكنولوجي المتسارع الذي أتاح ظهور الاقتصاد الرقمي، تسعى الدول العربية، ومنها الجزائر إلى الاستفادة من هذا التحول لتعزيز اقتصاداتها، حيث تهدف هذه الورقة إلى تسليط الضوء على تقييم وتحليل وضع الاقتصاد الرقمي في الجزائر من خلال قراءة لمؤشر الاقتصاد الرقمي العربي خلال الفترة 2018-2022. حيث سجلت الجزائر أداء جيدا في الابتكار ، المهارات الرقمية، والأثر البيئي، مما يعكس تقدمًا في الاستدامة والمهارات. ومع ذلك، جاءت البنية التحتية الرقمية بأداءا متوسطا أي بحاجة إلى تحسينات كبيرة لمواكبة الدول الرائدة. ويعكس الأداء القوي في الشمول الرقمي جهود الحكومة لتقليل الفجوة الرقمية، بينما يتطلب الأثر الاجتماعي والاقتصادي تعزيزًا لريادة الأعمال والابتكار الاجتماعي. وعليه فالجزائر في وضع جيد إقليميا، مع فرص كبيرة للتحسين عبر الاستثمار في التكنولوجيا والابتكار والاستدامة Abstract: The world is witnessing a radical transformation in its economic structure thanks to the rapid technological development that has allowed the emergence of the digital economy. Arab countries, including Algeria, are seeking to benefit from this transformation to strengthen their economies. This paper aims to shed light on the assessment and analysis of the status of the digital economy in Algeria through a reading of the index. The Arab digital economy during the period 2018-2022. Algeria scored well in innovation, digital skills, and environmental impact, reflecting progress in sustainability and skills. However, the digital infrastructure performed at an average level, meaning it needs major improvements to keep pace with the leading countries. The strong performance in digital inclusion reflects the government's efforts to reduce the digital divide, while the social and economic impact requires enhanced entrepreneurship and social innovation. Therefore, Algeria is in a good position regionally, with great opportunities for improvement through investment in technology, innovation and sustainability.