JPES_Vol 10 N 03
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/36247
JPES_Vol 10 N 03
Browse
Browsing JPES_Vol 10 N 03 by Subject "irrational thoughts"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item الأفكار اللاعقلانية لدى السائقين(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-09-30) لوبيري,باهية; عزوز,إسمهانهدفت الدراسة الحالية إلى الكشف على مستوى الأفكار اللاعقلانية لدى السائقين، مع التعرف على الفروق الفردية حسب متغیرات الخبرة، السن والمستوى التعلیمي، وبالاعتماد على المنهج الوصفي وبتطبيق مقیاس الأفكار اللاعقلانية لسليمان الريحاني (1985) على عینة قوامها (123) سائق اختيروا بطريقة عرضية، وبعد التأكد من الخصائص السيكومترية للمقياس؛ أسفرت المعالجة الإحصائية عن النتائج الآتية: - وجود مستوى متوسط قريب جدا من المرتفع للأفكار اللاعقلانية لدى السائقين. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الأفكار اللاعقلانية لدى السائقين تعزى لمتغير الخبرة. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الأفكار اللاعقلانية لدى السائقين تعزى لمتغير المستوى التعليمي. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الأفكار اللاعقلانية لدى السائقين تعزى لمتغير السن. Abstract: The current study aimed to reveal the level of irrational thoughts among drivers, with the identification of individual differences according to the variables of experience, age and educational level, and by relying on the descriptive approach and by applying the scale of irrational thoughts of Suleiman Al-Raihani (1985) on a sample of (123) drivers who were selected randomly, and after confirming the psychometric properties of the scale; the statistical treatment resulted in the following results:- The presence of an average level very close to high for irrational thoughts among drivers. - There are no statistically significant differences in irrational thoughts among drivers attributed to the variable of experience. - There are no statistically significant differences in irrational thoughts among drivers attributed to the variable of educational level. - There are no statistically significant differences in irrational thoughts among drivers attributed to the variable of age.