AJECI_Vol 07 N 04
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/32385
Browse
Browsing AJECI_Vol 07 N 04 by Subject "ضعف، التحصيل الدراسي، مادة الرياضيات"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item أسباب ضعف التحصيل الدراسي في مادة الرياضيات بالمرحلة الثانوية من وجهة نظر عينة من أساتذة التعليم الثانوي بمدينة الاغواط(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-12) كزاوي, عطااللههدفت هذه الدراسة إلى معرفة أسباب ضعف التحصيل الدراسي في مادة الرياضيات بالمرحلة الثانوية من وجهة نظر عينة من أساتذة التعليم الثانوي بمدينة الاغواط حيث تم إستخدام المنهج الوصفي الاستكشافي، تكونت عينة الدراسة الأساسية من (40) أستاذ الرياضيات بالتعليم الثانوي بكل من ثانوية صادق طالبي ، ثانوية اول نوفمبر، ثانوية الغزالي، ثانوية الحاج عيسى ، كما تم استخدام الاستبيان لجمع البيانات والإجابة عن تساؤلات الدراسة، حيث أسفرت نتائج الدراسة إلى أن أكثر الأسباب شيوعا المؤدية إلى ضعف مستوى التحصيل الدراسي في مادة الرياضيات حسب آراء أساتذة التعليم الثانوي هو التلميذ بنسبة مرتفعة بالنسبة للأبعاد الأخرى، بالإضافة إلى نقص الخبرة المهنية للأستاذ، و من الأسباب كذلك، عدم التخصص في مجال الرياضيات (المؤهل العلمي). Abstract This study aimed to find out the reasons for poor academic achievement in mathematics at the secondary level from the point of view of a sample of secondary education teachers in the city of Laghouat, where the descriptive exploratory approach was used. The stady sample consisted of mathimatics professor in szcondary education at stady sadeqh tallbi hight school- 1er November and hadjissa. The questionnaire was also used to collect data and answer the hypotheses of the study. The results of the study indicated that the most common reason leading to poor academic achievement in mathematics, according to the opinions of secondary education teachers, is is student. In addition to the lack of professional experience of the professor, and and the lack of specialization in the field of mathematics (educational qualification