Journal of AL-Shamel for educational and social sciences مجلة الشامل للعلوم التربوية والاجتماعية
Permanent URI for this communityhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/15070
Browse
Browsing Journal of AL-Shamel for educational and social sciences مجلة الشامل للعلوم التربوية والاجتماعية by Subject "adaptation, language, language capacities."
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item تكييف بطارية N-eel لتقييم القدرات النّفس لسانية عند الطفل من 4 إلى 6 سنوات.(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12-31) فنوح, سليمةتهدف هذه الدّراسة إلى البحث عن الخصائص السيكومترية لإختبار N-EEL بغرض تكييفه للّغة العربية الممارسة في الوسط الجزائري على عينة من الأطفال بإختلاف الجنس تتراوح أعمارهم من 4 إلى 6 سنوات. يعتبر إختبار N-EEL من الإختبارات المستعملة في قياس اللّغة، فهو رائز لفظي، آدائي ولغوي يسمح بإجراء والإكتشاف الكامل لمكونات اللّغة والكشف عن قدرات الطفل اللّغوية ومدى كفاءاته في إستعمالها، حيث طبق هذا الأخير، في ضوء المنهج الشبه التجريبي. ولقد أظهرت نتائج الدّراسة على أن إختبار N-EEL لـِ (CHEVERIE MULLER ) الذي حاولنا تكييفه على البيئة الجزائرية يستجيب لمعايير تصميم الإختبارات المتعلّقة بالصّدق والثبات، كما يتّسم بتميّزه بين مختلف الفئات العمرية والقدرات النّفس لغوية الموافقة لأفراد العينة التي كيّف عليها الإختبار. الكلمات المفتاحية : التّكييف، اللّغة، القدرات اللّغوية.This study aimed to study the psychometric properties of the N-EEL test in order to adapt it to the Arabic language practiced in the Algerian environment on a sample of children ranging in age from 4 to 6 years. The N-EEL test is one of the tests used in measuring language, as it is a verbal, performance and linguistic test that reveals the child's linguistic abilities and the extent of his competencies in using them, while revealing the negative aspects of his language. The results of the study showed that the N-EEL test for (CHEVERIE MULLER), which we tried to adapt to the Algerian environment, meets the test design criteria related to validity and reliability, and is characterized by distinguishing between different age groups and the same linguistic abilities corresponding to the individuals of the sample to which the test was adapted.