JPES_Vol 02 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/14561
Browse
Browsing JPES_Vol 02 N 01 by Subject "Burnout, Special education teachers"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item مستوى الاحتراق النفسي لمعلمي التربية الخاصة(جامعة الوادي University of Eloued, 2016-03-01) صالح نجيب العرايضة, عمادهدفت الدراسة إلى الكشف عن مستوى الاحتراق النفسي لدى معلمي التربية الخاصة في المدارس الحكومية بمحافظة الرس في المملكة العربية السعودية، وعلاقتها ببعض المتغيرات الديموغرافية، كخبرة المعلم، ونوع التخصص والمرحلة التعليمية، وعدد الطلاب في القاعة التدريسية. واشتملت عينة الدراسة على 32 معلما، تم اختيارهم بالطريقة الشاملة من المدارس الحكومية بمحافظة الرس، خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي(2013- 2014). طبق مقياس للاحتراق النفسي من إعداد الباحث تضمن 22 فقرة. وقد أشارت نتائج الدراسة إلى أن معلمي التربية الخاصة في محافظة الرس يعانون من الاحتراق النفسي بمستوى متوسط. وأشارت إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغيرات الخبرة التدريسية، والتخصص، والمرحلة الدراسية، وعدد الطلاب في الفصل. The study aimed to detect the level of burnout among special education teachers in AL Rass public schools in Saudi Arabia, and its relationship with some demographic variables, as the teacher expertise, and the type of specialty, and educational stage, and the number of students in the teaching rooms. The study sample included 32 teachers, were selected using the comprehensive sampling from the overall public schools in Al Rass, during the second semester of the academic year (2013-2014). Burnout Inventory prepared by the researcher, comprised of 22 items, was implemented on the sample. Results of the study indicated that special education teachers in Al Rass suffer from an average level of burnout. The study also showed to the absence of statistically significant differences due to the variables of teaching expertise, specialty, educational stage, and the number of students in the classroom