JPES_Vol 02 N 02
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/14563
Browse
Browsing JPES_Vol 02 N 02 by Subject "قلق الرياضيات ؛ صعوبات تعلم في الرياضيات؛ تلميذ المرحلة الابتدائية"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item دراسة مقارنة لقلق الرياضيات بين التلاميذ العاديّين وذوي صعوبات تعلم الرياضيات(جامعة الوادي University of Eloued, 2016-09-01) لعجال, سعيدةتهدف الدراسة الحالية إلى تحديد نسبة انتشار صعوبات التعلم في الرياضيات لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية وفحص دلالة الفروق بين التلاميذ العاديّين وذوي صعوبات تعلم الرياضيات في درجات قلق الرياضيات، وكذلك الفروق التي تعزى إلى الجنس، المستوى الدراسي في دراسة مقارنة بين العينتين(30) تلميذا وتلميذة في كل عينة، حيث تمّ اختيارهم عن طريق العينة القصدية وذلك للعام الدراسي(2015/2016) في بعض المدارس الابتدائية - بمدينة المسيلة- باستخدام المنهج الوصفي التحليلي المقارن، حيث طبق عليهما مقياس قلق الرياضيات لــ(عابد ويعقوب، 1994) تتوافر فيه شروط الصدق والثبات المناسبة، وبعد عرض وتحليل النتائج أظهرت وجود نسبة انتشار مرتفعة قدرت بـ(24.63%) من مجموع عينة الدراسة الكلية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجات قلق الرياضيات بين التلاميذ عينة الدراسة لصالح ذوي صعوبات تعلم الرياضيات، بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية لدى أفراد عينة الدراسة تعزى لاختلاف الجنس أو مستوياتهم الدراسية.The current study aimed at determining the prevalence of mathematics learning disabilities at primary school. And examine the significance of differences between normal pupils and those with mathematics learning disabilities in the degrees of mathematics anxiety. As well as the differences attributed to gender and the academic level. In a comparative study between the two samples (30) pupils (males and females) in each sample. They were selected through a purposive sampling, in the academic year (2015/2016) from some primary schools – in M’sila - using the descriptivecomparative method. Where mathematics anxiety measure designed by(Abed and Yakoub, 1994) was implemented because it meets the appropriate conditions for validity and reliability. After presentation and analysis of the results, they showed a high prevalence estimated at (24.63%)of the total study sample. And the presence of significant statistical differences in mathematics anxiety in favor of pupils with mathematics learning disabilities. While there are no statistically significant differences among the study sample due to gender or to their different academic levels.