Department of oussoul eddine_master
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/41
Browse
Browsing Department of oussoul eddine_master by Subject ""Ebn Taimia -Knowledge controls -Quran and Sunnah -Stochastic knowledge ""
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item ضوابط المعرفة العقدية عند ابن تيمية(University of eloued جامعة الوادي, 2018) شعباني, شعبان"اعتمد ابن تيمية على عدة مصادر في المعرفة العقدية،وهذه المصادر هي: - الفطرة-العقل-اللغة القرآن والسنة-وفهم السلف. وعرّف ابن تيمية الفطرة بعدة تعريفات أهمها: - محبة الحق وكره الباطل،وتارة يعرفها بأنّها المعارف الضرورية،كما يرى أنّ الفطرة هي الميزان والعدل الذي تعرف به المتشابهات والمختلفات. وأنّ شرط المعرفة الصحيحة ما وافقت المعرفة الضرورية،وأنّ العقل الصريح لا يخالف النقل الصحيح؛لأن العقل شرط في معرفة النقل وماكان شرطا في الشيء لا يمكن أن يعارضه. كما اعتمد ابن تيميةعلى اللغة في فهم القرآن والسنة،وأنّ الأحكام الصحيحة هي التي تعلق على كلمات الله ورسوله. كما اتخذ من فهم السلف ضابطا أساسيا في فهم مراد الله ورسوله،وبين أنّ السلف هم القرون الثلاثة المفضلة،كما قرّر أن فهم الصحابة هو مانقل عنهم لا ما فهم عنهم. وأنّ الضابط الصحيح في فهم العقيدة هو عدم معارضة فهمهم المنقول " Study Summary: IbnTaymiyyah relied on several sources in the knowledge of the nodal, and these sources are: - Nature - the mind - language Quran and Sunnah - and understanding the advances. IbnTaymiyah knew al-Fitr in several definitions, the most important of which are: - the love of the truth and the falsehood, and sometimes known as the necessary knowledge, as he sees that instinct is the balance and justice, which defines the differentities and differentities. And that the condition of the correct knowledge did not agree with the necessary knowledge, and that the open mind does not contravene the correct transmission, because the mind is a condition in the knowledge of transport and what was a condition in the thing can not be opposed. IbnTaymiyyah also adopted the language in understanding the Qur'aan and Sunnah, and that the correct rulings are attached to the words of Allah and His Messenger. It was also taken from the understanding of the Salaf as a key officer in the understanding of Murad Allah and His Messenger, and that the Salaf are the three favorite centuries. He also decided that the understanding of the Companions is what was conveyed about them, not what they understood about them. And that the correct officer in understanding the doctrine is not to oppose their transferred understanding. "