JSS_Vol 06 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/19601
Browse
Browsing JSS_Vol 06 N 01 by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 35
- Results Per Page
- Sort Options
Item مؤشرات الرضا الحركي لدى الطالبات الممارسات للأنشطة الترويحية الرياضية وعلاقته بالصحة النفسية.(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-02-23) العيد, بن سميشةهدفت الدراسة التعرف إلى مؤشرات الرضا الحركي لدى الطالبات الممارسات للأنشطة الترويحية الرياضية وعلاقته بالصحة النفسية، واستخدم الباحث المنهج الوصفي بالدراسة الارتباطية، وشملت عينة الدراسة (260) طالبة من المركز الجامعي البيض تم اختيارها بالطريقة العشوائية، وطبق الباحث مقياس الرضا الحركي ومقياس الصحة النفسية. وأظهرت نتائج الدراسة أن مستوى الرضا الحركي ومستوى الصحة النفسية لدى الطالبات الممارسات للأنشطة الترويحية الرياضية جاء بدرجة مرتفعة، وأنه توجد علاقة ايجابية بين درجة الرضا الحركي والصحة النفسية لدى الطالبات الممارسات للأنشطة الترويحية الرياضية. ويوصي الباحث بضرورة التأكيد على أهمية تطوير الجانب النفسي وتنمية جانب الرضا الحركي لدى الطالبات نحو ممارسة الأنشطة الترويحية الرياضية، وإيجاد وسائل جديدة وحديثة تزيد من تنمية الدافع والميل والرغبة نحو ممارسة الأنشطة الترويحية الرياضية. - الكلمات المفتاحية: (الرضا الحركي، الطالبة الجامعية، الأنشطة الترويحية الرياضية، الصحة النفسية). Abstract : The study aimed to identify indicators of movement satisfaction among students who practice sports recreational activities and its relationship to mental health, and the researcher used the descriptive approach in the correlational study, and the study sample included (260) female students from the university center who were chosen randomly, and the researcher applied the movement satisfaction scale and the mental health scale. And the mental health scale, and it showed The results of the study showed that the level of motor satisfaction and the level of mental health among students who practiced recreational sports activities was of a high degree, and that there was a positive relationship between the degree of movement satisfaction and mental health among students who practiced recreational sports activities. The researcher recommends the necessity to emphasize the importance of developing the psychological aspect and developing the movement satisfaction of students towards practicing sports recreational activities, and finding new and modern means that increase the development of motivation, tendency and desire towards sports recreational activities.Item بناء مقياس قلق الموت الناجم عن فيروس كورونا (كوفيد 19) لدى المجتمع الجزائري(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-02-23) بن موسى, عبد الوهاب; بوفرة, مختارتهدف الدراسة الحالية إلى بناء مقياس قلق الموت الناجم عن فيروس كورونا والتأكد من خصائصه السيكومترية، ولتحقيق هذا الهدف تم بناء المقياس ليكون في صورته النهائية متكونا من 17بندا وتم تطبيقه على عينة مكونة من 202 فردا، وللتحقق من خصائصه السيكومترية تم حساب الصدق بالإعتماد على ثلاث طرق: الصدق الظاهري والإتساق الداخلي، والصدق التمييزي، وتم التحقق من الثبات بطريقتين، معامل ألفا كرونباخ والتجزئة النصفية، وتوصلت النتائج إلى أن الإتساق الداخلي تراوحت قيمته بين 0,175-0,667، أما قيمة معامل الثبات باستخدام التجزئة النصفية بعد التصحيح بلغت ,7610، بينما بلغ معامل ألفاكرونباخ ,8140، أي أن المقياس يتمتع بدلالات مقبولة وجيدة من صدق وثبات ما يجعلنا نقول أنه يتمتع بخصائص سيكومترية جيدة، ومنه يمكن إستخدامه لقياس قلق الموت الناجم عن فيروس كورونا.The current study aims to build a scale of death anxiety caused by the Corona virus (Covid 19) and to ascertain its psychometric properties. Validity was calculated based on three methods: apparent honesty, internal consistency, and discriminative honesty. The reliability was verified by two methods:Cronbach's alpha coefficient and half-segmentation. The results concluded that the internal consistency ranged between 0.175-0.667, and the value of the reliability coefficient was by using the half-segmentation after correction 0,761while Cronbach's alpha coefficient reached 0,814 meaning that the scale has acceptable and good indications of sincerity and stability, which makes us say that it has good psychometric properties, and from it it can be used to measure death anxiety caused by the Corona virus (Covid 19).Item دور استخدام القواعد المعدلة خلال تدريبات الألعاب المصغرة في تحسين الأداء البدني لدى لاعبي كرة القدم الهواة من وجهة نظر المدربين.(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-02-23) صويلح, عزيز; بن رابح, خير الدين; واضح, أحمد الأمينهدفت هذه الدراسة إلى معرفة دور استخدام مختلف قواعد اللعب خلال تدريبات الألعاب المصغرة في تحسين الأداء البدني للاعبي كرة القدم الهواة من وجهة نظر مدربي كرة القدم الهواة، تمثل مجتمع البحث في مدربي كرة القدم لولاية جيجل المنتمين لرابطة قسنطينة الجهوية والبالغ عددهم 24 مدرب، ولهذا الغرض استخدمنا المنهج الوصفي التحليلي، حيث تكونت عينة البحث من 16 مدرب تم اختيارهم بالطريقة القصدية، أنجزت هذه الدراسة في الفترة الممتدة بين 01 إلى 27 ديسمبر 2020، وبعد جمع النتائج ومعالجتها إحصائيا تم التوصل بأن المدربين في الأقسام الهاوية لهم دراية كافية بمختلف القواعد التي تستخدم في تدريبات الألعاب المصغرة، كما أن اعتماد هذه القواعد تساهم في تحسين الأداء البدني للاعبين. Abstract: The aim of this study is to understand the importance of using various game rules modifications during small-sided game trainings to improve the physical performance of football players from the point of view coaches, the community was represented in 24 football coaches in jijel belonging to the Constantine regional association, and for this purpose we used the descriptive analytical approach, the sample consisted of 16 coaches who were chosen intentionally, this study was completed from 01 to 27 December 2020,and after collecting the results and treating them statistically, it was concluded that coaches in amateur level have sufficient knowledge of the rules using in small sided games, and that adopting these rules contributes to improving physical performance For players.Item اختبار كاليفورنيا لمهارات التفكير الناقد حسب المستوى الدراسي دراسة على طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية الرياضية جامعة بسكرة(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-02-23) لزنك, أحمدتهدف هذه الدراسة إلي تحديد درجه امتلاك طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية لمهارات التفكير الناقد حسب المستوي الدراسي. و تشخيص وتقييم لمدخلات ومخرجات العملية التعليمية من خلال تحقيق الأهداف المعرفية. حيث تكونت عينة الدراسة من (373) طالباً . وطبق الباحث اختبار كاليفورنيا لمهارات التفكير الناقد نموذج (2000). واتبع المنهج الوصفي حيث أظهرت النتائج تدني مستوي الطلبة في الاختبار. وهذا بسبب قلة استخدام برامج تنمية التفكير بشكل عام والتفكير الناقد بشكل خاص في الحياة الدراسية. Abstract: The objective of this study is to examine the level of students of the Institute of Sciences and Techniques of Physical and Sports Activities For critical thinking . This is according to the academic level. It is a diagnosis and evaluation of the inputs and outputs of the educational process through achieving the cognitive goals. The study sample consisted of (373) students I applied the California test for critical thinking skills, model (2000). And use Descriptive method As the results showed a low level of students Because it's underused in school life.Item La Violence Scolaire : Causes Et Prévention School Violence: Causes And Prevention(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-02-23) Bechta Hanane , Kerbouche WalidLa violence en tant que comportement ou phénomène est répandue dans tous les pays, et la violence domestique et la violence à l’école est l’une des manifestations les plus importantes de la violence et est une pratique psychologique, physique ou matérielle pratiquée par l’une des parties au système éducatif et causant des dommages à l’apprenant, à l’enseignant ou à l’école elle-même, ils sont la somme de comportements hostiles qui sont socialement inacceptables et qui affecteraient négativement l’ordre général de l’école, qu’ils soient pratiqués à l’intérieur du campus de l’établissement d’enseignement ou à l’extérieur. Les causes les plus importantes en sont peut-être des sentiments de frustration et un faible niveau de confiance en soi. L’incapacité de l’individu à faire face à ses problèmes et aux répercussions de la puberté et de l’adolescence. La tendance à se libérer du pouvoir et à prendre ses responsabilités. Mauvaises compétences en communication, établissement de relations sociales, troubles de la personnalité émotionnelle et psychologique et problèmes familiaux : Mots-clés : Violence ; Violence à l’école; Prévention ; Enfants; Causes de la violence Abstract: Violence as a behavior or phenomenon is widespread in all countries, and domestic violence and violence in school is one of the most important manifestations of violence and is a psychological, physical or material practice practiced by one of the parties to the educational system and lead to harm to the learner, the teacher or the school itself, they are the sum of hostile behaviors that are socially unacceptable and that would negatively affect the general order of the school, whether practiced inside the campus of the educational institution or outside. Perhaps the most important causes of it are feelings of frustration and low level of self-confidence. The inability of the individual to face his problems and the repercussions of puberty and adolescence. The tendency to be free from power and to take responsibility. Poor communication skills, building social relationships, emotional and psychological personality disorders and familyItem علاقة الرياضة المدرسية بدافعية التعلم والصحة النفسية لدى المتعلمين(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-02-23) مخلوفي, اسعيدالمتعلم هو أساس العملية التربوية كلها، وهو من يتحمل نجاحها أو فشلها، فهو أهم ركن فيها إذا لاقى الرعاية والاهتمام اللازمين لتحقيق أهدافه، وفي مقدمتها إشباع جميع حاجاته النفسية الحركية والعقلية، فالرياضة المدرسية بشكل عام والتربية البدنية بشكل خاص هي الميدان الأنسب لإبراز قدراته ومهاراته ورغباته المختلفة، وبإشباعها تُحرك دافعية التعلم الداخلية والخارجية نحو تحقيق أفضل النتائج العلمية، مما يؤدي إلى توازن وتكيف في الصحة النفسية مع ذاته وأسرته ومع أقرانه من أساتذة ومشرفين تربويين، وعليه يحاول هذا البحث الكشف عن دور الرياضة المدرسية في إثارة الدافعية للتعلم وتحقيق توازن على مستوى الصحة النفسية بإتباع المنهج الوصفي التحليلي المناسب لذلك.The learner is the basis of the whole educational process, and he is the one who can afford to succeed or fail it. He is the most important pillar of the process if he receives the care and attention necessary to achieve his objectives, Foremost among them is the satisfaction of all of his psychological, motor and mental needs, School sports in general and physical education in particular are the fields best suited to demonstrate their different abilities, skills and desires, As a result of the drive of internal and external learning towards the best scientific results, This leads to a balance and adjustment in mental health for himself, his family and his teachers and educators, This research therefore attempts to uncover the role of school sports in stimulating learning and achieving a mental health balance by following the appropriate analytical descriptive curriculum.Item Study Individual Differences Of Explosive Force According To Variables (age And Gender) Of Handball Players Junior Category - A Field Study On Wilaya Of Algiers Association Clubs .(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-02-23) Ikene, SoumayaThe study aimed to determine the individual differences of explosive power according to the variables (age and gender) of handball players of the middle class, and the researcher used the descriptive and analytical approach, and the research sample included (16) players divided into 8 players 18 years old and 08 players 16 years old and from Each category 04 males and 04 females were chosen in an intentional way. The researcher used explosive force tests for the upper and lower extremities, and the statistical program Spss was used to analyze the results of the study. In the end, it was concluded that there are individual differences in the explosive power of handball players according to the difference in age and gender, a middle class, and accordingly the researcher recommended the need to pay more attention to the explosive power of the players during training sessions and to work on individual training according to the capabilities of each player, and to conduct more studies on the explosive power in various Other individual and team sports.Item مستوى وعي أساتذة مادة علوم الطبيعة والحياة والأرض بمرحلة التعليم الثانوي بخطوات المسعى العلمي وعلاقتها ببعض المتغيرات: دراسة ميدانية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-02-23) مزوز, عبد الحليم; فارس, عليتهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن مستوى وعي أساتذة مادة علوم الطبيعة والحياة والأرض بمرحلة التعليم الثانوي بخطوات المسعى العلمي في ضوء بعض المتغيرات، وقد تكونت عينة الدراسة من (120) أستاذاً وأستاذة،. ولجمع البيانات تم استخدام مقياس مستوى الوعي بخطوات المسعى العلمي المصمم من طرف الباحثين. ومن خلال الاستعانة ببرنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS أسفرت الدراسة الحالية على النتائج التالية: -1يمتلك أساتذة مادة علوم الطبيعة والحياة والأرض بمرحلة التعليم الثانوي مستوى وعي متوسط بخطوات المسعى العلمي. 2-لا توجد فروق في مستوى وعي أساتذة مادة علوم الطبيعة والحياة والأرض بمرحلة التعليم الثانوي بخطوات المسعى العلمي تبعاً لمتغير الجنس، لمتغير نمط التكوين و لمتغير الأقدمية. Abstract: The current study aims to reveal the level of awareness of the teachers of nature, life and earth sciences at the secondary stage of the steps of the scientific endeavor in the light of some variables. The study sample consisted of (120) male and female professors. To collect the data, a measure of the level of awareness of the steps of the scientific endeavor designed by the researchers was used. Through the use of the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) program, the current study resulted in the following results: 1- Teachers of natural, life and earth sciences in secondary education have an average level of awareness of the steps of the scientific endeavor. 2- There are no differences in the level of awareness of teachers of natural, life and earth sciences in secondary education about the steps of the scientific endeavor according to the gender variable, the formation pattern variable and the seniority variable.Item The Impact Of Visual Feedback In Improving Technical Performance And Athlete Achievement Of Long Jump Efficiency To Athletes Students(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-02-23) Barkati, Nasereddinidentifying the importance of a proposed programme in improving the technical performance and the athlete achievement of long jump efficiency to athlete students. The researcher used the experimental method by designing two groups; the experimental and the regulator with two parameters; the before and the after which fit the nature of the study on a sample consisted of 3rd. The study showed that the instructional programme which is based on feedback has an impact in improving the technical and kinetic performance of long jump and in the athlete’s performance and achievement. معرفة أهمية البرنامج المقترح المبني على التغذية الراجعة المرئية في تحسين الأداء الفني و الانجاز الرياضي لفعالية الوثب الطويل لدى طلبة تخصص العاب القوى ، اعتمد الباحث المنهج التجريبي لملاءمته لطبيعة الدراسة، على عينة متكونة من طلبة السنة الثالثة تخصص العاب القوى، توصلت الدراسة إلى : للبرنامج التعليمي المبني على التغذية الراجعة أثر في تحسين الأداء الفني والحركي لفعالية الوثب الطويل في الأداء والانجاز الرياضي واعتمد.Item أساليب التقویم الحديثة في ظل مناهج الجيل الثاني وفق المقاربة بالكفاءات(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-02-23) خماد, محمدترتبط أسالیب التقویم الجدیدة ارتباطا وثیقا بأهمیة ومكانة الخطأ في الفعل التربوي، من خلال إلغاء التمثل السلبي لهذه الكلمة على مستوى جمیع الفاعلین في الحقل التربوي وخاصة المتعلمین والأساتذة واستبداله بالفهم الإیجابي وربطه به لیكون دالا على مواضع الخلل والنقص التي ینبغي التساؤل حول كیفیة معالجتها، وقبل ذلك التساؤل عن كیفیة حدوثها أصلا لتلافي ذلك بتغییر الطرائق واستراتيجيات التدریس وأسالیب التفاعل الصفي. ومع ظهور البيداغوجيا الحديثة في اصلاحات المنظومة التربوية وهي المقاربة بالكفاءات التي شهدت هذه تطورا لمختلف عناصر العملية التعليمية كالمنهاج، والمعلم واستراتيجيات التقويم وادواته التي یستخدمها المعلم بصفة عامة، حیث أصبحت عملية التقويم جزء من عملية التعليم توجهها وتصحح مسارها. ونحاول من خلال هذه الورقة البحثیة التعرف على مختلف التغیرات التي عرفتها عملیة التقویم في ظل المقاربة بالكفاءات كبيداغوجيا جدیدة أفرزتها إصلاحات المنظومة التربویة. The new methods of evaluation are closely related to the importance and place of error in the educational act, by eliminating the negative representation of this word at the level of all actors in the field of education, especially learners and teachers, and to replace it with a positive understanding and link it with it to be indicative of the deficiencies and deficiencies that should be questioned about how and before. Ask how they originally occurred to avoid this by changing methods, teaching strategies, and methods of classroom interaction. With the emergence of modern pedagogy in the reforms of the educational system, the approach of competencies, which has seen the development of various elements of the educational process such as curriculum, teacher and evaluation strategies and tools used by the teacher in general, where the process of evaluation has become part of the process of education directed and corrected course. In this paper, we try to identify the various changes that have been made in the evaluation process under the competency approach as a new pedagogy brought about by the reforms of the educational system.Item دور وسائل الإعلام الرياضي في تحفيز التلاميذ نحو ممارسة الأنشطة الرياضية اللاصفية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-02-23) جوادي, ابراهيميكمن هدف البحث في معرفة مساهمة وسائل الإعلام الرياضي في تحفيز التلاميذ نحو ممارسة الأنشطة الرياضية اللاصفية، ومحاولة معرفة العلاقة بين الرياضة والإعلام نظرا للتكامل والتناسق الذي فرض عليهما. وبالتالي الكشف عما إذا كان هناك اختلاف في التأثر من جانب دافعية ممارسة الأنشطة اللاصفية بين الجنسين، وما إذا كانت البرامج المقترحة تلبي رغبات وحاجات التلاميذ وشغفهم بكل ما يخص المعارف والمعلومات المتعلقة بالأنشطة الرياضية. وبسبب طبيعة البحث فإننا وظفنا المنهج الوصفي التحليلي باستخدام أداة الاستبيان. أما مجتمع البحث فقد تشكل من بعض ثانويات ومتقنة مدينة خنشلة. كما ضمت عینة البحث 115 تلميذا و95 تلميذة من الممارسین في الطور الثانوي للمستویات الثلاثة، وتم اختیارهم بالطریقة العشوائية. وخلص الباحث إلى أن غالبية أفراد العينة يبدون انطباعا" ايجابيا"حول أهمية الإعلام الرياضي بشكل عام، وقدرته الفعالة على تغيير اتجاهاتهم وميولهم بسبب نقله للوقائع والحقائق بشكل صادق وأمين. كما يلعب الإعلام الرياضي التلفزيوني دورا كبيرا في التحفيز ونشر الثقافة الرياضية بين التلاميذ من أجل ممارسة الأنشطة الرياضية اللاصفية. Abstract: The aim of the research is to know the contribution of sports media in motivating students to practice extra-curricular sports activities, and to try to know the relationship between sports and media due to the integration and consistency that was imposed on them. Thus, revealing whether there is a difference in being influenced by the motivation of practicing extra-curricular activities between the sexes, and whether the proposed programs meet the desires and needs of students and their passion for everything related to knowledge and information related to sports activities. Because of the nature of the research, we employed the descriptive analytical method using the questionnaire tool. As for the research community, it consisted of some elaborate and elaborate secondary schools in the city of Khenchela. The research sample also included 115 male and 95 female practitioners in the secondary phase for the three levels, and they were chosen randomly. The researcher concluded that the majority of the sample members express a “positive” impression about the importance of sports media in general, and its effective ability to change their attitudes and tendencies due to its honest and honest reporting of facts and facts. The television sports media also plays a major role in motivating and spreading sports culture among students in order to practice extra-curricular sports activities.Item الضبط الذاتي لدى تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي دراسة ميدانية بمدينة ورقلة(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-02-23) بن الصيد, صالح; دبابي, بوبكرهدفت الدراسة الحالية إلى معرفة درجة الضبط الذاتي لدى تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي، وقد تكونت عينة الدراسة من (244) تلميذا وتلميذة، من تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي بمدينة ورقلة المسجلين في السنة الدراسية 2020/2021 تم اختيارهم بطريقة عشوائية من المجتمع الأصلي، كما اعتمدنا في جمع البيانات على مقياس الضبط الذاتي الذي قمنا بإعداده لهذا الغرض. وتم التأكد من الخصائص السيكومترية للمقياس، وتمت المعالجة الإحصائية للبيانات بغية اختبار فرضيات الدراسة، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: 1-درجة الضبط الذاتي لدى تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي مرتفعة. 2-لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الضبط الذاتي للتلاميذ تعزى للجنس. Abstract: The current study aimed to know the degree of self-control among pupils of the fourth year of primary school, to achieve the study objectives. The descriptive approach was used, The study sample consisted of 244 fourth year primary school pupils of different genders in Ouargla city, who are registered in the 2020/2021 scholar year, they were randomly, selected from the original population, we relied in collecting data on the self-control scale that we prepared for this purpose. The psychometric properties of the scale were ascertained, and the data was statistically processed in order to test the hypotheses of the study, the study reached the following results: 1-The degree of self-control among the fourth-year primary school pupils is high. 2- There are no statistically significant differences in the pupils. self-control due to gender. Keywords: self-control; fourth year primary school pupils.Item Study Of The Physical Activity Level (pal) Of Adolescents In School: Relationship To Physical And Psychological Health.(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-02-23) Ikiouane, Mourad; Djennad, DjamalAs a playful means of education, physical activity offers the possibility of maintaining one's body, improving physical fitness, participating in physical well-being while contributing to psychological well-being by improving self-confidence, self-esteem and other psychological variables. The objective of this study is to study the level of physical activity (PAL) of adolescents in school and its relationship with physical and psychological health. For this purpose we used descriptive and analytical methods on a random sample of 120 pupils aged between 15 and 18 years old. For the data collection we used a questionnaire to assess physical and psychological health, a 24-hour recall PAL assessment grid. Statistical analysis allows us to conclude that: the PAL of adolescents is moderate (1.89); the PAL is positively correlated with physical and psychological health (R=0.78). Therefore we recommend a physically active lifestyle, a large-scale strategy aimed at increasing the physical activity of adolescents while respecting their profile and motivation.Item Etude Corrélative Entre Quelques Paramètres Morphologiques Et La Détente Verticale (cas Des étudiantes De 3ème Années, Spécialité Basket-ball, Staps De Boumerdes)(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-02-23) Krideche, Mohamed Lamine; Ben Ali, Amer Thafath; Oualli, AdelLe but de l’étude est de déterminer les corrélations entre quelques paramètres morphologiques et la performance de la détente verticale chez les étudiantes de 3ème années licence spécialité basket-ball du département des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives (STAPS) de Boumerdes. Neuf étudiantes ont participé à l'étude, elles ont réalisé trois tests de la détente verticale « le Squat jump (SJ), le Contremouvement Jump (CMJ) et le Contremouvement Jump bras (CMJB)» a l'aide d'un Myotest. Les mesures morphologiques nous ont permis de déterminer les paramètres morphologiques suivants Le poids, la taille, la masse musculaire, la masse osseuse et la masse adipeuse. Il existe une corrélation négativement significative entre entre la masse osseuse et la force de squat jump (SJ).Item الذكاءات المتعددة وعلاقتها بحل المشكلات لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-02-23) حمامة, عمار; نصرات, السعيدتهدف الدراسة إلى معرفة العلاقة بين الذكاءات المتعددة وحل المشكلات لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي، ولتحقيق هذا الهدف استخدمنا المنهج الوصفي، حيث بلغ حجم العينة (137) تلميذ وتلميذة من ثلاث تخصصات مختلفة (علمي تقني وأدبي)، وتم اختيارهم بالطريقة الطبقية العشوائية، حيث طبق على العينة مقياس الذكاءات المتعددة لمكانزي تعريب حسين عبد الهادي (2006)، وكذلك مقياس حل المشكلات للباحث نزيه حمدي سنة (1997)، ومن ثم تحليل البيانات عن طريق برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS22) وقد أسفرت الدراسة على النتائج التالية: - دل معامل الارتباط (R2) على قوة المتغيرات: أبعاد الذكاءات المتعددة مجتمعة وأبعاد كل من الذكاء الاجتماعي، الذكاء اللغوي، الذكاء الشخصي، الذكاء الموسيقي في التنبؤ بحل المشكلات. - عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية في الذكاءات المتعددة لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي تبعاً لمتغير الجنس. - عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية في حل المشكلات لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي تبعاً لمتغير الجنس. - وجود فروق ذات دلالة احصائية في الذكاءات المتعددة (الذكاء المنطقي الرياضي، والذكاء الاجتماعي) لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي تبعاً لمتغير التخصص (علمي تقني وأدبي) لصالح التخصص العلمي. - وجود فروق ذات دلالة احصائية في حل المشكلات لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي تبعاً لمتغير التخصص (علمي تقني وأدبي) لصالح تخصص التقني. الكلمات المفتاح : الذكاءات المتعددة ؛ حل المشكلات ؛ تلاميذ الثالثة ثانوي. Abstract: The study aims to know the relationship between multiple intelligences and problem solving in third year secondary students, and to achieve this goal, we used the descriptive approach, the sample consists of (137) students from three different specialties (scientific, technical and literary), and they were chosen in a random stratified way, where the scale of multiple intelligences of McKinsey Arabized by Hussein Abdel-Hadi (2006) was applied, as well as the scale problem solving by Nazih Hamdi in (1997), then to analyze the data by (SPSS22). The study gave the following results: - The correlation coefficient (R2) indicated the strength of the variables: the combined dimensions of multiple intelligences, and the dimensions of social, language, personal, and musical intelligences in predicting problem solving. -The absence of statistically significant differences in multiple intelligences among third-year secondary school students, according to the gender variable. -The absence of statistically significant differences in problem solving among third-year secondary school students, according to the gender variable. - The existence of statistically significant differences in multiple intelligences (logical-mathematical intelligence and social intelligence) in third year secondaryItem مستويات علاقة أنماط الذات الشخصية لدى أساتذة التربية البدنية و الرياضية دراسة ميدانية جامعة ورقلة(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-02-23) عايدي, مراد; قطاب, محمدتهدف هذه الدراسة إلى إظهار مدى مستويات أنماط الذات الشخصية لدى أساتذة التعليم العالي و البحث العلمي بجامعة ورقلة ، و قد إستخدم الباحثان المنهج الوصفي و الذي يلائم طبيعة هذه الدراسة ، حيث أجريت هذه الدراسة الميدانية على عينة عمدية و قد تكونت من 25 أستاذ جامعي ، و قد تم الإعتماد على أداة الدراسة المتمثلة في مقياس فعالية الذات الشخصية و التي تم تطبيقها على عينة الدراسة قصد التعرف على الفروق الفردية بين متوسطات قيم أفراد العينة القصدية ، و تم الإعتماد على تطبيق الوسائل الإحصائية المناسبة لمعالجة البيانات عن طريق الحزمة الإحصائية ( SPSS ) ، و تم من خلال ذلك التحقق من صحة الفرضيات المقترحة في الدراسة و من ثم الخروج بإستنتاجات و إقتراحات. This study aims to show the extent of the levels of personal self patterns among professors of higher education and scientific research at the University of Ouargla, The researchers used the descriptive approach , which fits the nature of this study , Where this field study was conducted on a deliberate sample that consisted of 25 university professors, The study tool was relied on, the Personal Self Efficacy Scale , which was applied to the study sample in order to identify the individual differences between the mean values of the intentional sample members, The application of the appropriate statistical means for data processing was relied upon using the statistical package (SPSS), Through this, the validity of the proposed hypotheses in .the study was verified , and then conclusions and suggestions were drawnItem المشاركة الوالدية في فعالية برنامج التدخل المبكر بذوي متلازمة داون(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-02-23) بن طالب, غنية; فنطازي, كريمةهدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مدى اسهام المشاركة الوالدية في فعالية برنامج التدخل المبكر بذوي متلازمة داون من وجهة نظر المختصين والوالدين في مراكز الأطفال المعاقين ذهنيا بمدينة عنابة. واستخدمت الباحثتان المنهج الوصفي المسحي من خلال بناء أداة الدراسة (الاستبيان)، حيث تكونت عينة الدراسة من (32) مختص وفق متغير سنوات الخدمة، و(29) من أولياء الأطفال ذوي متلازمة داون وفق متغير المستوى التعليمي، في المراكز النفسية البيداغوجية بمدينة عنابة. وتحقق الباحثان من فرضيات الدراسة باستخدام الأسلوب الإحصائي المناسب (ك²)، وأظهرت النتائج أن متغير سنوات الخدمة ومتغير المستوى التعليمي لم يؤثرا في آراء أفراد العينة الذين اتفقوا حول عدم اسهام المشاركة الوالدية في فعالية برنامج التدخل الوقائي والتدخل العلاجي والتدخل التربوي. The current study aimed to reveal the extent to which parental participation contributed to the effectiveness of the early intervention program for people with Down syndrome from the point of view of specialists and parents in the centers of mentally handicapped children (Annaba). The two researchers used the descriptive survey method by building the study tool (the questionnaire), and the study sample consisted of (32) specialists according to the variable years of service and (29) parents of children with Down syndrome according to the variable of educational level, then the study hypotheses were verified using the appropriate statistical method (K²). The results showed that the years of service variable and the educational level variable did not affect the opinions of the sample members who agreed that parental participation did not contribute to the effectiveness of the preventive intervention program, the therapeutic intervention and the educational intervention.Item واقع التحضر في الجزائر(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-02-23) بن مهية, عبد القادرنهدف من خلال هذا المقال إلى تحليل وتفسير ظاهرة التحضر والنمو الحضري في الجزائر، حيث عرفت الجزائر في الآونة الأخيرة ظاهرة حضرية جديدة وهي التحضر السريع الذي ظهر في الجانب المادي واللامادي، وذلك نتيجة العديد من العوامل والأسباب التاريخية، الإقتصادية، الإجتماعية والثقافية، هذا التحضر التي خلف آثاراً ايجابية وسلبية على المجالات العمرانية الريفية، الحضري، ونجمت عنه مشكلات عمرانية وإجتماعية كثيرة تركت المدن الجزائرية تتخبط فيها، ومن أهمها مشكلة الإسكان، الكثافة السكانية، البطالة، المشكلات الإجتماعية مثل الإنحراف والجريمة، هذا فضلاً عن المشكلات الثقافية. وعليه حاولنا في هذا المقال التطرق إلى ماهية التحضر، وعوامله وأسبابه، ومن ثمة التعرض إلى مراحل التحضر في الجزائر، والإنعكاسات السلبية والإيجابية الناجمة عنه، والمشكلات الناتجة عن التحضر والنمو الحضري السريع والمتزايد، وخلصنا في الأخير إلى نتيجة مفادها أن الجزائر لا زالت تقوم بتخطيط الاستراتيجيات والسياسات الحكومية بقصد متابعة النمو الحضري ولا سيما في المن الكبرى. Through this article, we aim to analyze and explain the phenomenon of urbanization and urban growth in Algeria, as Algeria has recently known a new urban phenomenon, which is rapid urbanization that appeared in the material and immaterial aspects, as a result of many historical, economic, social and cultural factors and causes, this urbanization, which left positive and negative effects on the urban, rural, and urban areas, and resulted in many urban and social problems that left Algerian cities floundering in them, the most important of which are the problem of housing population density, unemployment, social problems such as delinquency and crime, This is in addition to cultural problems. Accordingly, we have tried in this article to address the nature of urbanization, its factors and causes, and from there exposure to the stages of urbanization in Algeria, the negative and positive repercussions resulting from it, and the problems resulting from urbanization and rapid and increasing urban growth, Finally, we came to the conclusion that Algeria is still planning government strategies and policies with a view to pursuing urban growth, especially in major cities.Item كيفيات الدمج المدرسي للأطفال المعاقين ذهنيا في ضوء الخلفية القانونية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-02-23) وادة, فتحيهدفت الدراسة الحالية إلى معرفة كيفيات الدمج المدرسي للأطفال المعاقين ذهنيا في ضوء الخلفية التشريعية القانونية،حيث نادت المؤتمرات الدولية وجمعيات حقوق الإنسان، وصدور قرارات ومناشير، وقوانين تبرز حقوق الطفل المعاق، والجزائر من بين الدول التي رسمت الأقسام المدمجة في المدارس العادية بعد صدور المرسوم الوزاري المشترك بين وزارة التربية الوطنية ووزارة التضامن الوطني المؤرخ في 13 مارس 2013. ومن خلال الزيارات الميدانية والمقابلات مع المسؤولين والمشاهدات، ومن خلال المنهج النوعي وباستخدام منهجيات واستراتيجيات المنهج الوصفي التحليلي لأدبيات الموضوع والدراسات السابقة خلصت الدراسة إلى الاستنتاج التالي :لا يزال نظام الدمج بعيدا عن الأهداف المرجوة منه نظرا للعديد من المعوقات منها عدم التخطيط المسبق، عدم تكوين المعلمين نقص المصادر المادية والتقنية وتهميش الفئة في المجتمع بالرغم من الجهود المبذولة من طرف الدولة من خلال وضع القرارات والتشريعات والاتفاقيات الدولية لحقوق الإنسان ،وهذا ما شكل عقبة أمام إحداث التقدم المطلوب. الكلمات المفتاحية : الدمج ؛ الدمج المدرسي؛ الاحتياجات الخاصة ؛ المعاقين ذهنيا ؛ التشريعات القانونية. Abstract: The aim of the present study is to know how to integrate children with mental disabilities in the light of the legal background. of the pension system. International conferences and human rights associations, resolutions and leaflets s rights ,laws highlighting the rights of disabled children, and Algeria is among the States that have drawn the integrated sections of ordinary schools following the ministerial decree of 13 March 2013 between the Ministry of National Education and the Ministry of National Solidarity. Through field visits, interviews with officials and viewers, through the qualitative curriculum and using methodologies and strategies of the analytical descriptive curriculum of the subject's literature and previous studies, the study concluded the following results: the integration system is still far from its intended objectives due to many constraints, including lack of prior planning, lack of teacher composition, lack of material and technical resources and marginalization of the group in society... Despite the State's efforts to develop international ,human rights resolutions, legislation and conventions, this has been an obstacle to the progress required.Item أثر التدريس عن طريق نظام التفويج على تعلم بعض المهارات الحركية في حصة الأعمال التطبيقية لمقياس كرة اليد - دراسة حالة طلبة معهد الرياضة بجامعة الأغواط في ظل جائحة كوفيد19(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-02-23) الحاج, عيسى رفيقتهدف الدراسة للتعرف على أثر التدريس عن طريق نظام التفويج على تعلم بعض المهارات الحركية في حصة الأعمال التطبيقية لمقياس كرة اليد، اعتمدنا على المنهج الشبه التجريبي نظرا لملاءمته مع الدراسة، عينة الدراسة تمثلت في 17 طالب لمعهد الرياضة بجامعة الأغواط، تم اختيارهم بصفة قصدية من مجتمع الدراسة، إستخدمنا الاختبار القبلي والبعدي والتي تمثلت في اختبار التصويب من الثبات، واختبار التنطيط، واختبار استقبال الكرة، تمثلت نتائج الدراسة في أن التدريس عن طريق التفويج يأثر في تحسين مهارة التصويب من الثبات، وكذلك تحسين مهارة الاستقبال، ولاكن عدم التحسين في مهارة التنطيط The study aims to identify the impact of teaching through wave system on learning some motor skills in the practical work of the handball scale; We relied on the semi-experimental approach. 17 students of the Sports Institute at the University of Laghouat represented the study sample; We used the pre and post-test, which consisted of the shooting stability test, the dribbling test, and the ball reception test. The study shows that teaching by tweaking affects the improvement of the shooting skill from stability, as well as the improvement of the reception skill, but the lack of improvement is the skill of dribbling