JPES_Vol 10 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/34950
JPES_Vol 10 N 01
Browse
Browsing JPES_Vol 10 N 01 by Issue Date
Now showing 1 - 7 of 7
- Results Per Page
- Sort Options
Item معوقات التعليم عن بعد من وجهة نظر الطالب الجامعي(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-30) حميحد منى; قريفة محمدAbstract: This study aimed to identify the obstacles to distance education from the point of view of the first year students of a common trunk of social sciences at the University of Badji Mokhtar Annaba, where the questionnaire was applied to (191) students who were selected by the intentional sampling method, and the use of the descriptive approach as the most appropriate approach for this type of studies. In addition to relying on the SPSS statistical program in analyzing the data, the results indicated that the students acknowledge the existence of a high level of obstacles resulting from distance education, where the arithmetic mean of the scale was 3.74 and a standard deviation of 0.91, the study also reached a number of recommendations, the most important of which are: For students and professors on how to use distance education technologies Equipping universities with modern technological means to ensure the success of the education process. هدفت هذه الدراسة للتعرف على معوقات التعليم عن بعد من وجهة نظر طلبة السنة أولى جذع مشترك علوم اجتماعية بجامعة باجي مختار عنابة، حيث تم تطبيق الاستبيان على (191) طالب تم اختيارهم بطريقة العينة القصدية، واستخدام المنهج الوصفي باعتباره المنهج الأنسب لهذا النوع من الدراسات، بالإضافة للاعتماد على البرنامج الإحصائي SPSS في تحليل البيانات، وقد أشارت النتائج إلى أن الطلبة يقرون بوجود مستوى عال من المعوقات الناتجة عن التعليم عن بعد حيث بلغ المتوسط الحسابي للمقياس 3.74 وانحراف معياري 0.91، كما توصلت الدراسة إلى جملة من التوصيات أهمها: ضرورة وضع دورات تدريبية للطلبة والأساتذة على كيفية استخدام تقنيات التعليم عن بعد وتجهيز الجامعات بالوسائل التكنولوجية الحديثة لضمان نجاح عملية التعليم.Item دور كلا من شدة الألم، القلق، والاكتئاب، والرغبة في الحياة، ونمو ما بعد الصدمة(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-30) شويخ,هناءAbstract: This study aims to exploring the role of chronic pain severity, anxiety depression will to live, post-traumatic growth and resilience in functional disability resulting from chronic pain. In order to verify the hypotheses of study, a battery of questionnaires including the demographic questionnaire, The chronic pain severity scale, The general anxiety scale (GAD-7), The patient health questionnaire for depression (PHQ-9), The desire to live scale (WTELS), The posttraumatic growth scale (PTGI), The Connor-Davidson Psychological Resilience Scale (CD-RISC) and The Pain Disability Index (PDI) have been used, The data were collected from a sample (n=211) patients with chronic pain, (130) males and (159) females, there ages ranged from 18-65 years, with a mean of 29.71 (SD = 11.32); The results of the study confirmed that that females are less of the functional disability resulting from chronic pain, and are more anxiety, depression, and the intensity of chronic pain compared to males. The variables of Intensity of chronic pain, depression and resilience are able to predict the degree of functional disability resulting from chronic pain at highly significant levels. تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف دور كل من شدة الألم المزمن، والقلق، والاكتئاب، والرغبة في الحياة، ونمو ما بعد الصدمة، والمرونة النفسية في تشكيل خبرة العجز الوظيفي الناتج عن الألم المزمن. وقد اشتملت أدوات الدراسة على: استمارة البيانات الأولية، ومقياس شدة الألم المزمن، ومقياس القلق العام (GAD-7)، واستبيان صحة المريض للاكتئاب (PHQ-9)، ومقياس الرغبة في الحياة (WTELS)، ومقياس نمو ما بعد الصدمة(PTGI) ، ومقياس "كونور ـ دايفيدسون" للمرونة النفسية (CD-RISC)، ومؤشر العجز الناتج عن الألم (PDI). وقد تكونت العينة من (211) مريض بالألم المزمن، (52) ذكر، و(159) أنثى، ويتراوح المدى العمري للعينة ما بين 18 ـ 65 سنة، بمتوسط مقداره 29.71 سنة، وانحراف معياري يقدر بـ ± 11.32 سنة. وجاءت نتائج الدراسة لتؤكد أن الإناث أقل إدراكًا بالعجز الوظيفي الناتج عن الألم المزمن، وأكثر شعورًا بالقلق، والاكتئاب، وشدة الألم المزمن بالمقارنة بالذكور، كما كشفت متغيرات شدة الألم المزمن، والاكتئاب، والمرونة النفسية عن قدرتها التنبؤية بدرجة العجز الوظيفي الناتج عن الألم المزمن بمستويات عالية الدلالة.Item ايجابيات وسلبيات التفويج المدرسي من وجهة نظر أساتذة التعليم الابتدائي(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-30) أميطوش موسى; سكاي ساميةملخص: هدفت الدّراسة إلى معرفة ايجابيات وسلبيات التفويج المدرسي من وجهة نظر أساتذة التعليم الابتدائي، وكذلك الكشف عن الفروق في إيجابياته وسلبياته بدلالة الجنس، ومكان التدريس، تكوّنت عيّنة الدّراسة من (64) أستاذ، استخدم الباحثان استمارة من اعدادهما، ولتحليل البيانات تمّ استخدام المنهج الوصفي وبعد التحليل الإحصائي للبيانات باستعمال برنامج (spss) توصلنا إلى النتائج التالية: - مستوى ايجابيات وسلبيات التفويج المدرسي من وجهة نظر أساتذة التعليم الابتدائي مرتفع، وبلغت الدرجة الكلية للآثار الإيجابية على عينة الدراسة (2.60) وهي تنحصر ضمن درجة تأثير كبيرة، بينما بلغت درجة المتوسط الحسابي للآثار السلبية (2.99) وهي تنحصر ضمن تقدير التأثير الكبير لنظام التفويج. - لا توجد فروق دالة إحصائيا في سلبيات التفويج المدرسي من وجهة نظر أساتذة التعليم الابتدائي بدلالة جنس الأساتذة. - توجد فروق دالة إحصائيا في سلبيات التفويج المدرسي من وجهة نظر أساتذة التعليم الابتدائي بدلالة مكان التدريس لصالح الاساتذة الذين يدرسون في المدينة. الكلمـات الدالـة: التفويج، التفويج المدرسي، الاساتذة، التعليم الابتدائي. Abstract: The study aimed to determine the positive and negative aspects of class merging from the perspective of primary school teachers, as well as to identify differences in its positives and negatives based on gender and teaching location. The study sample consisted of 56 teachers, and a descriptive approach was used, along with a questionnaire to collect data. After statistical analysis using SPSS software, the following results were obtained: - The level of positives and negatives of class merging from the perspective of primary school teachers was found to be high. The overall score for positive effects on the study sample was 2.60, indicating a significant impact. The average score for negative effects was 2.99, falling within the range of a significant impact of the class merging system. - There were no statistically significant differences in the negatives of class merging based on the gender of the teachers. - There were statistically significant differences in the negatives of class merging based on the teaching location, favoring teachers who teach in urban areas.Item تقييم الإدراك البصري لدى الأطفال المتمدرسين في السنة الأولى ابتدائي(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-30) مهول فازية; أزداو شفيقةملخص: يعتبر الإدراك البصري من العمليات المعرفية الأساسية التي تتدخل في عملية التعلم، وقد أشار الدليل التشخيصي الإحصائي العالمي إلى إمكانية تقييم صعوبات الإدراك البصري في بداية سن التمدرس، لما لها من تأثيرات سلبية على اكتساب المهارات الأكاديمية، وهذا ما دفعنا إلى دراسة إمكانية تشخيص هذه الصعوبات لـدى الأطفال الجزائريين المتمدرسين في السنة أولى ابتدائي، ومعرفة إمكانية الاعتماد في ذلك على اختبار (عبد الحميد سليمان السيد، 2003)، علما أنه قد أعد لتشخيص صعوبات الإدراك البصري لدى أطفال تتراوح أعمارهم ما بين 8 إلى 9 سنوات. يرجع هذا الاختيار رغم عدم تناسب سن العينة، نظرا للتغير الاجتماعي والتقدم التكنولوجي السريع الذي أثر على النمو المعرفي لدى الأطفال في وقتنا الحالي. أكدت النتائج إمكانية الاعتماد على هذا الاختبار كونه يتمتع بخصائص سيكومترية جيدة وله قدرة عالية في التمييز بين ألجيدي والضعاف في الإدراك البصري. Abstract: the study aimed to explore the availability of psychometric properties of a visual perception assessment test developed by El-Sayed (2003), and verify its suitability for evaluating visual perception difficulties among Algerian children studying in the first year of primary school. The test was administered to a sample of 97 schoolchildren from three primary schools in the Tizi Ouzou province during the academic year (2019-2020), and a descriptive approach was used, both correlational and comparative. It’s noteworthy that this test was originally designed to diagnose visual perception difficulties in children aged 8 to 9 years old. Despite the mismatch in the sample age, this choice was made due to rapid social change and technological advancement, which have influenced children’s cognitive development in the current era. The results confirmed the possibility of relying on this test, as it exhibited good psychometric properties and a high ability to distinguish between those with good and weak in visual perception.Item التفاؤل وعلاقته بالتفكير الايجابي لدى طلبة الجامعات الفلسطينية(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-30) أمجد عزات جمعة; بسام عمر القصاص; توفيق محمد شبيرAbstract: The purpose of the study was to ascertain whether optimism and positive thinking are compatible among Palestinian students and whether there are any differences between the two in terms of motivated thinking and optimism based on GPA, gender, income, and university. The study employed the descriptive correlational model to accomplish its goals. 389 fourth-year Faculty of Education students at Palestinian universities in the Gaza governorates finished the creative study. The optimism scale, translated by Magdy Al-Desouki, was created by Dember et al. (1989), while the leadership thinking scale was created by Vikings. The study came to the following findings: there was a present level of optimism (80.13%) among the study's participating teams; there was also a moderate level of pessimism (74.33%) and a known level of thinking (83.6%) among these individuals; additionally, the Pearson correlation coefficient between optimism and positivism was found to be present; furthermore, there were no statistically significant differences between university students in terms of optimism and pessimism due to the variables (gender, family income, university, grade point average). ملخص الدراسة: هدفت الدراسة لبحث العلاقة بين التفاؤل والتفكير الإيجابي لدى طلبة الجامعات الفلسطينية في ضوء بعض المتغيرات. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي، واشتملت عينة الدراسة على (389) طالب وطالبة الملتحقين بكليات في السنة الرابعة بالجامعات الفلسطينية بغزة، وتم استخدام مقياس التفاؤل إعداد ديمبر واخرون (1989) ترجمة مجدي الدسوقي، ومقياس التفكير الإيجابي من (إعداد الباحثين). وتوصلت الدراسة إلى أن مستوى التفاؤل لدى عينة الدراسة كان مرتفعاً بنسبة 80.13%)) ومستوى التشاؤم كان متوسطاً بنسبة (74.33%)، ومستوى التفكير الإيجابي كان مرتفعاً بنسبة ( (83.6، وبينت النتائج أن هناك علاقة ارتباطية طردية بين التفاؤل والتفكير الإيجابي، وأظهرت النتائج عدم وجود فروق في مستوى التفاؤل والتشاؤم تعزى لمتغير الجنس ودخل الأسرة والجامعة والمعدل)، وكذلك عدم وجود فروق دالة إحصائياً في مستوى التفكير الإيجابي تعزى لمتغير الجنس، ودخل الأسرة، والجامعة، والمعدل.Item علاقة فاعلية الذات والمساندة الاجتماعية بالملاءمة العلاجية لدى الراشدين المصابين بمرض السيلياك(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-30) سرغيني يونسهدف البحث الحالي إلى الكشف عن علاقة الملاءمة العلاجية لدى الراشدين المصابين بمرض السيلياك بكل من فاعلية الذات والمساندة الاجتماعية، وذلك على عينة قدرت بـ (110) مريض تم اختيارهم وفق أسلوب العينة العشوائية، وخلصت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية قوية للملاءمة العلاجية بمتغيري البحث، حيث بلغ معامل الارتباط بيرسون (0.86 - ) بالنسبة لفاعلية الذات في حين قدر بـ (0.89-) بالنسبة للمساندة الاجتماعية المدركة . Abstract:. The current study aimed to investigate the relationship between therapeutic adherence in adults with celiac disease and both self-efficacy and social support, using a sample of (110) patients selected using a random sampling method. The results showed a strong correlation between therapeutic adherence and the research variables, with a Pearson correlation coefficient of (-0.86) for self-efficacy and (-0.89) for perceived social support.Item أثر استراتيجية مخطط البيت الدائري على مهارات الرسوم البيانية والدافعية للإنجاز(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-30) الشوكرية سارة; شحات محمدهدف البحث للكشف عن أثر استراتيجية مخطط البيت الدائري على مهارات الرسوم البيانية والدافعية للإنجاز لدى تلاميذ الصف الثالث، واتبعت الدراسة المنهج شبه التجريبي بمجموعتين تجريبية وضابطة واختبار قبلي وبعدي، وشملت عينة الدراسة شعبتين من تلاميذ الصف الثالث بمدرسة مدينة التراث للتعليم الأساسي (١-٤)، شملت مواد الدراسة دليل المعلمة للتدريس باستراتيجية مخطط البيت الدائري، وتكونت أدوات الدراسة من مقياس الدافعية للإنجاز، واختبار الرسوم البيانية، أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التطبيق البعدي لاختبار الرسوم البيانية لصالح المجموعة التجريبية، وأوضحت النتائج كذلك أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية في التطبيق البعدي لمقياس الدافعية للإنجاز. أوصت الدراسة بضرورة الاهتمام بمهارات الرسوم البيانية منذ المراحل الدنيا وتفعيل دور استراتيجية مخطط البيت لدائري لتعزيز هذه المهارات كما أوصت بضرورة تدريب المعلمين والمعلمات على هذه الاستراتيجية. Abstract: The research aims to investigate the impact of the Roundhouse Diagram strategy on graphic skills and achievement motivation among third-grade students, The study employed a quasi-experimental design with experimental and control groups and pre- and post-tests. The study sample included two classes of third-grade students at the Madinat At’urath Elementary School (Grades 1-4), The study materials included a teacher's guide for teaching the roundhousediagramstrategy, The research tools consisted of an achievement motivation scale and a graphic test; The results showed statistically significant differences in the post-application of the graphic test in favor of the experimental group; The resultsalsoindicated no statistically significant differences between the scores of the control group and the experimental group in the post-application of the achievement motivation scale, The study recommends the importance of focusing on graphic skills from the early stages of education and implementing the roundhouse diagram strategy to enhance these skills.