JAESS_Vol 02 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/16041
Browse
Browsing JAESS_Vol 02 N 01 by Issue Date
Now showing 1 - 6 of 6
- Results Per Page
- Sort Options
Item الحوار الأسري ودوره في وقاية الشباب من الانحراف(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-10-09) بن تيشة, يوسف; بوعالية, شهرة زادتعتبر الجريمة والانحراف من الأخطار المهددة بالنظام الأسري والاجتماعي الذي يعيش فيه الفرد، حيث يغيب عليها الأمن والاستقرار والثقة التي تعتبر من ركائز الحياة الناجحة. ولأسرة دور مهم في تحقيق هذا التوازن وذلك من خلال إتباع منهج سليم وقويم في تسيرها. ومن بين مكونات المنهج الصحيح في التعامل هو الحوار الذي يعد ركيزة مهمة في تنشئة الأفراد و وقايتهم من حوادث الحياة. وهدفت هذه الدراسة إلى معرفة مدى تواجد الحوار الأسري داخل الأسر التي تعاني من اضطراب أو من يعانون من ممارسة الجرائم والانحرافات. حيث أكدت عينة الدراسة على غياب الحوار الأسري داخل أسرهم لأسباب متنوعة.A crime and delinquency of threats to family and social system in which the individual lived, where miss them security and stability and confidence that are the pillars of a successful life. And the family has an important role in achieving this balance through sound and healthy approach in catering. Among the components of the right deal is dialogue, which is an important pillar in raising individuals and prevent incidents of life And the aim of this study is to find out how the presence of domestic dialogue within families that suffer from a disorder or suffer from exercise crimes and perversions. where the sample of the study confirmed the absence of domestic dialogue within their families for a variety of reasons.Item مقترحات لمعالجة صعوبات تدريس قواعد اللغة العربية من وجهة نظر معلمي طلبة المرحلة المتوسطة(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-10-09) محمد حمزاوي, فوزية; سامي خابور, رشاملخص يهدف البحث إلى معرفة صعوبات تدريس قواعد اللغة العربية لدى طلبة المرحلة المتوسطة من وجهة نظر المعلمين، ومقترحاتهم لمعالجتها، والتعرف إلى الفروق تبعاً لمتغيرات الدراسة. ولتحقيق أهداف الدراسة أعدت الباحثتان ادتا الدراسة وهما: الاستبانة اشتملت على (25) فقرة موزعة على ثلاثة مجالات، وأداة أسئلة المقابلة. وجرى التحقق من صدقها وثباتها، ووزعت بالطريقة الطبقية العشوائية على عينة الدراسة مكونه من (66) معلم ومعلمة اللغة العربية في مدارس المرحلة المتوسطة في محافظة اربد. وأظهرت النتائج: مجال الصعوبات تتعلق بالمقرر الدراسي جاءت بدرجة عالية، وجاء مجال صعوبات تتعلق بالطلبة بدرجة عالية، وجاء مجال صعوبات تتعلق بالمعلم بدرجة متوسطة. وأظهرت النتائج أيضاً وجود فروق تعزى لأثر الجنس وجاءت لصالح الإناث. وعدم وجود فروق تعزى لأثر الخبرة، ووجود فروق تعزى لأثر التفاعل بين الخبرة والجنس في الصعوبات التي تتعلق بالمقرر الدراسي والصعوبات التي تتعلق بالطلبة والصعوبات للمجالات ككل وكانت الفروق لصالح فئة الخبرة 4 سنوات فأكثر عند الذكور، ولصالح فئة الخبرة 1-3 سنوات عند الإناث. واظهرت مقترحات المعالجة: توفير المزيد من الوقت لتنفيذ درس القواعد بشكل أفضل، والإكثار من التمارين والواجبات. الكلمات المفتاحية: مقترحات معالجة، صعوبات، قواعد اللغة العربية، طلبة المرحلة المتوسطة.The aim of this research is to find out the difficulties of teaching Arabic Grammar among middle school students in Irbid from the point of view of middle school teachers. It is meant to know their suggestions about how to treat those difficulties, and to identify differences according to the study variables. The two researchers prepare two study tools. Questionnaires, the interview is also used. The study tools are verified and distributed randomly on the study sample consisting of sixty six male and female teachers. The study leads to many results. The teaching difficulties related to the curriculum and to students are high. Other teaching difficulties related to the teacher are medium. also show that there are sex-related differences which are in favor of females. No teaching differences are due to the impact of experience. Differences occur due to the impact of the interaction between experience and gender in the difficulties related to all the above mentioned domains. Also, the differences are in favor of male teachers who have four years of experience or more. There are many proposals to treat the teaching difficulties such as allocating much more time for the grammar lesson and practicing more exercise and duties.Item نظرية الشبكة في علم النفس المرضي: نظرة عامة(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-10-09) بن عزوزي, ابراهيم; قرشي, عائشةتعتبر نظرية الشبكة من أهم النماذج النظرية التي أنتجها العلم واستفاد منها علم النفس المرضي، بحيث ينظر هذا النموذج إلى الاضطراب النفسي على أنه مجموعة من الأعراض المترابطة فيما بينها بطريقة تسلسلية، بمعنى أن كل عرض هو في حد ذاته مسؤول عن ظهور العرض الآخر في سياق تفاعلي متبادل مع الخضوع لمبادئ خاصة ومحددة. ترتبط هذه الأعراض المحددة على شكل نقاط ضمن نموذج تحليل الشبكة بمجموعة من الحدود أو الحواف. The theory of the network is one of the most important theoretical models produced by science and benefited from the psychopathology, so that this model considers the psychological disorder as a set of symptoms interconnected in a sequential manner; that is, each symptom is itself responsible for the emergence of the other symptom in an interactive context Reciprocal and subject to specific and specific principles. These specific symptoms in nodes within the network analysis model are related to a set of edges.Item واقع مساهمة البحوث العلمية في التخفيف من ظاهرة العنف في المجتمع الجزائري (بحوث جامعة الجزائر 2 نموذجا)(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-10-09) دبار, حنانتهدف الدراسة الحالية إلى البحث في واقع مساهمة البحوث العلمية في التخفيف من ظاهرة العنف في المجتمع الجزائري، خاصة أن الجامعة الجزائرية اليوم تطمح إلى تنمية وتطوير المعرفة البشرية وتكوين الباحثين والاطارات لقيادة المجتمع، ويعتبر موضوع العنف من بين الظواهر التي عانت منها الجزائر لمدة معتبرة من الزمن، من هنا جاء اهتمامنا بموضوع الدراسة الحالية التي يتم التعرض فيها إلى تحليل محتوى البحوث العلمية التي تناولت موضوع العنف وكيف ساهمت هذه البحوث في التخفيف من ظاهرة العنف. This study aims at investigating the fact of the contribution of the scientific researches in reducing the phenomenon of violence in the Algerian society, Especially that the Algerian University today aspires to develop the human knowledge and the formation of researchers and cardres to lead the society , And the subject of violence is one of the phenomena that Algeria has suffered from for a considerable period of time; for this reason, we are interested in this subject , which was the analysis of the content of the scientific researches that treated the subject of violence and how these researches contributed to reduce the phenomenon of violence.Item تقدير الذات عند المراهق (مقاربة نفسية نظرية )(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-10-09) غوافرية, رشيدةتعتبر مراهقة مرحلة انتقالية بين الطفولة وسن الرشد، وخلال هده المرحلة يحدث الكثير من التغيرات إنمائية السريعة تنعكس أثارها على مظاهر النمو الجسمي و الاجتماعي و الانفعالي و العقلي، ولا توجد فترة في الحياة الفرد أكثر أهمية بالنسبة لنمو الذات من المراهقة. إن المراهقة هي الوقت الذي يناضل فيه الفرد لكي يكون الشخص الذي يريده، فبناء تقدير الذات إيجابي يساهم في تطور الشخصية المراهق وبناء حياة ناجحة، وتحقيق التوافق السليم، كما يعتبر ومؤشرا دالا على الصحة النفسية والجسدية عند المراهق.The teenager is considerate as a transitional stage between childhood and the age of majority. During this stage, many rapid development changes are reflected in the physical, social, emotional and mental, There is no period in individual life more important for self-growth than adolescence. Adolescence is the time in which the individual struggles to be the person he wants. Building positive self-esteem contributes to the development of the adolescent personality, the building of a successful life, the achievement of proper Alignment, and the mental and physical health of the adolescent.Item التفكير الايجابي وعلاقته بالرضا عن الحياة لدى تلميذ التقني الرياضي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-10-09) لشهب, أسماءهدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مستوى التفكير الايجابي لدى تلميذ التقني الرياضي بمرحلة التعليم الثانوي وعلاقته بمستوى شعوره بالرضا عن الحياة، من خلال دراسة ميدانية على عينة قوامها(63) تلميذا، تم اختيارهم بطريقة طبقية عشوائية من ثانويات دائرة قمار بولاية الوادي. وذلك بإتباع خطوات المنهج الوصفي واستخدام مقياسي الرضا عن الحياة لمجدي الدسوقي(1996) والتفكير الايجابي لعبد الستار إبراهيم(2010). وأظهرت نتائج الدراسة: وجود علاقة ارتباطية موجبة وقوية بين درجات التفكير الايجابي ومستوى شعور التلميذ عينة الدراسة بالرضا عن حياته. وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات التفكير الايجابي والرضا عن الحياة تعزى لمتغير الجنس. كما توصلت الدراسة إلى مجموعة من الاقتراحات، أهمها: - التوعية بأهمية التركيز على أساليب التفكير لدى المراهق، والدور الذي يمكن أن تلعبه في تعزيز الصحة النفسية لديه وحمايته من الوقوع في العديد من المشكلات والاضطرابات النفسية والسلوكية. - إعداد برامج إرشادية لتنمية التفكير الايجابي لدى التلميذ، ومساعدته على الشعور بالرضا في وسطه المدرسي.he aim of this study was to reveal the level of positive thinking among the student of the technical technician in secondary education and its relation to his level of satisfaction with life, through a field study on a sample of (63) students. By following the steps of the descriptive approach and using the measures of satisfaction with life for Majdi El-Desouki (1996) and the positive thinking of Abdel-Sattar Ibrahim (2010). The results of the study showed that there is a positive and strong correlation between the positive thinking levels and the level of the student's feeling of satisfaction with his life. And the absence of statistically significant differences between the averages of positive thinking and satisfaction with life due to the gender variable. The study also reached a number of suggestions, the most important of which are:- Raising awareness of the importance of focusing on the thinking methods of the adolescent, and the role that can be played in promoting mental health and protect him from falling into many problems and mental disorders and behavioral. - Preparation of guidance programs to develop positive thinking of the student, and help him to feel satisfaction in the middle of school.