EJLCLS_Vol 04 N 02
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/14534
Browse
Browsing EJLCLS_Vol 04 N 02 by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 33
- Results Per Page
- Sort Options
Item وظيفـةُ الاستبـدال وأثرُه في النصّ النبويّ بنيةً ودلالةً حديث فوات الصلاة أنموذجًا(University of El-oued, 2021-03-30) بوترعة, عبد الحميديهدف هذا المقال إلى الكشف عن رابطة الاستبدال وصُوَرها المختلفة، ودورها في النصّ النبويّ في تحقيق الترابط بين مكوّناته، والاتّساق في بنيته، والانسجام في دلالته لاسيما أنّها تتمّ على المستوى النحويّ والمعجميّ داخل النصّ، فكانت هذه الدراسة تُسلّطُ الضوء على حديث "فوات الصلاة" الذي اتّخذناه أنموذجًا للكشف عن حضور هذا الرابط ودوره في تلاحم بنية الحديث النبويّ وانسجام دلالاتهItem تجليات الأنا والآخر في الشعر الجزائري المعاصر قراءة في قصيدة " أنا الكون" للشاعر جلالي حلام"(University of El-oued, 2021-06-30) بن يمينة, فاطمةكان وما يزال الشعر وسيلة من وسائل التخاطب بين الذات والآخر، ولذا نجد ثنائية (الأنا/الآخر) تكاد تسيطر على خطاب الشعراء؛ سواء القدامى منهم أو المعاصرين، والشعر الجزائري ليس بمنأى عن هذا؛لاسيما المعاصر منه.وعليه تحاول هذه الورقة البحثية الكشف عن تجليات الأنا والآخر في الشعر الجزائري المعاصر، وتحديد العلاقة القائمة بين أنا الشاعر والآخر. وذلك من خلال مقاربتنا لقصيدة " أنا الكون "للشاعر الجزائري " جيلالي حلام" انطلاقا من إشكالية مفادها: ما العلاقة القائمة بين ثنائية الأنا والآخر.وما حتمية اقترانهما في النص الشعري لاسيما المعاصر منه ؟. حيث؛ اعتمدنا في معالجتنا لهذا الموضوع على المنهج اللساني التداولي. وقد توصل البحث إلى بعض النتائج التي نذكر منها مايلي: - طغيان النزعة التأملية التفاؤلية على القصيدة، التي ترجو من ورائها الأنا الشاعرة شحذ الهمم، والدفع بالآخر إلى نفض غبار التهاون والتكاسل والتراجع، والسعي إلى بلوغ القمم. - استطاع الشاعر تجسيد الصراع القائم بين الغرب والشرق، في الشعر الجزائري المعاصر؛ من خلال الصراع القائم بداخله الذي مكنه من تأثيث فضاء نصي ممتص للتجربة الشعرية الحلامية. Abstract (English) Poetry was and still is one of the means of communication between the self and the other, and therefore we find the (ego / other) duality that almost dominates the poets' discourse. Whether ancient or contemporary, and Algerian poetry is not immune to this, especially contemporary ones. Therefore, this research paper tries to reveal the manifestations of the ego and the other in contemporary Algerian poetry, and to define the relationship between the poet and the other. This is through our approach to the poem "I am the universe" by the Algerian poet "Djillali hallam" based on the problematic: What is the relationship between the duality of the ego and the other, and what is the imperative of their conjunction in the poetic text, especially the contemporary of it? Where; In our treatment of this issue, we relied on the linguistic deliberative approach. The research has reached some results, including the following: The tyranny of optimistic speculative tendency over the poem, which seeks from behind it the poetical ego to sharpen motivation, and push the other to shake off the dust of complacency, laziness and retreat, and strive to reach heights. - The poet was able to embody the conflict between the West and the East in contemporary Algerian poetry. Through the conflict within him that enabled him to furnish a textual space absorbing the dreamy poetic experience.Item استراتيجية الإيقاع والصوت وجماليته الفنية. دراسة صوتية في قصيدة "الشاعر نزار قباني". متى يعلنون وفاة العرب(University of El-oued, 2021-06-30) مداني, علاءملخص: إن من أجود القصائد العربية في الوطن العربي "قصيدة" متى "يعلنون وفاة العرب" للشاعر السوري نزار قباني، والتي أول ما تنعت به "استغاثة شاعر عربي سوري يبكي ويندب مآل العرب والزعماء الذين خانوا الأمانة، ولجمال إيقاعها، ووقع أمواج بحرها، وفلكلور رويها، فإننا انجذبنا إليها لرفعة لغتها، وجمال بحرها المتقارب، وتنغيمها ونبر أوتارها الصوتية الجهرية والهمسية التي سحرتنا وأبهرتنا بكينونتها وحضورها بجمال فني يحمل بين طياته الإبداع في الجرس الصوتي. مما لا يخفى عن الباحث والناقد الأدبي أن الصوت من أهم المستويات البنيوية حضورا في النقد البنيوي، نسبة لما تحمله المعاني النصية والتشكلات الجميلة للإيقاعات المتنوعة، وأمواج البحور، وجرس الأصوات، ووقع خطى القافية ورقصات الروي، انطلاقا من الغوص في أغوار الإيقاع الداخلي والخارجي لنص القصيدة. انطلاقا من هذا قمنا بدراسة جماليات الإيقاع في قصيدة "متى يعلنون وفاة العرب" للشاعر السوري "نزار قباني" منطلقين من الإشكالية التالية: - إلى أي مدى أضفى الإيقاع الداخلي والخارجي جمالا في قصيدة نزار؟ Abstract: One of the hest modern Arab poems in the Arab world is when they announce the death of Arabs which is the least of what called He digress of a Syrian Arab poet NIZAR KABANI who cries and laments he fate of the Arabs The leaders who betrayed the trust The aseptic meters and rhymes of their verses and full r lyric aspect of their poems it narrated We were attracted by their refinement of their language and the beauty of their converging glary their toning and loud and whispering vocal chords that fascinated45dazz led 45 with their presence with the artistic beauty that aeries among their folds create very. In the pound bell.Item فواعل بناء المعنى في النص الأدبي من المؤلف إلى القارئ(University of El-oued, 2021-06-30) لوبار, عبد السلاممن البدهيِّ أنَّ القراءة عملية تشاركية تفاعلت فيها العناصر المشكلة للخطاب، من المؤلف وخلفياته وسياقاته إلى الرسالة ومضامينها وصولا إلى المتلقي وانفعالاته وعدَّته، فتنتقل من طور المخاض الفكري والوجداني للمؤلف إلى القراطيس التي تتشكل عليها الهيئة الصورية لهذه الأفكار والعواطف، يناجي بها قارئا قد يخالفه أو يشابهه في أفكاره تلك التي يرسلها طالبا رضاه، أو محاولا التأثير فيه والتغيير من قناعاته. والقراءة ليس فعلا مجهولا يتهيَّبه كل مُقدِم عليها، بل هي فريضة ينبغي السعي إلى مصالحتها وتحديد استراتيجية واضحة لها، نتَّبعها منهجيا؛ علَّها تسعفنا في الإفضاء بمكنونات النصوص، لهذا حاولنا أن نبسط بعض القول في سيرة العمل القرائي إذ كان في مِهاده الأول، مَيلًا إلى نظرية القراءة عند النقاد الألمان الذين أبانوا عن حس نقدي متطور، من خلال تجزيء عملية القراءة إلى أفعال متسلسلة تشكل مراحل القراءة المنهجية التي تتغيا بناء معنى النَّص. It is clearly that reading is a participatory process in which the constituent elements of speech interact. From the author, and his backgrounds to the message and its contents, even to the receptor and his emotions and cognitive kit, so it moves from the stage of intellectual and emotional production of the author, to the leafs on their formal picture of these ideas and emotions, has addressed to a reader may disagree, or resemble her in his thoughts, then the writer tries to agree with it, or tries to influence him and change his convictions. Reading is not an unknown act that reader fears, rather it is a duty that must be sought to reconcile and define a clear strategy for it, which we systematically follow; Perhaps helping us to explain the components of the texts, so we tried to explain the mechanism in the context of the work of reading since it was in its infancy, then to get to the theory of reading by German critics who developed advanced criticism sense, by dividing the reading process into sequential verbs that constitute the stages of systematic reading that seeks to build the meaning of the text.Item آخرية المرأة في رواية "سيدة المقام" لواسيني الأعرج(University of El-oued, 2021-06-30) بلحر, ياقوتيسعى هذا البحث إلى استنطاق آخرية المرأة في رواية "سيدة المقام" لواسيني الأعرج، من حيث إنّ المرأة قد احتلت مكانة هامة في الخطاب الروائي، فلا آخرية دون آخرية المرأة. وعليه تطرقنا إلى صور تجلي هذه الآخرية استنادا إلى حضور المرأة في النص سواء كانت متمردة أو مضطهدة، فمريم سيدة المقام كانت نموذجا للمرأة المضطهدة والمتمردة وآن وحتى المرأة الامتداد، لكن كيف تجسدت هذه الاخرية في نصنا الروائي؟ هذا ما حاولنا مقاربتها من خلال هذا البحث. Abstract: This research seeks to interrogate the otherness of women in the novel "The Lady of the Maqam" by Wasini al-Araj, in the sense that women have occupied an important place in the narrative discourse, there is no otherness without the otherness of women. Accordingly, we dealt with images that manifest this otherness, based on the presence of women in the text, whether she was rebellious or persecuted, then “Mariam” Our Lady of the Maqam was a model for both oppressed and rebellious women, and even the woman sprawl. But how was this last embodied in our fictional text? This is what we tried to approach through this research.Item التحليل النقدي للخطاب التربوي في "كتاب إعادة الانتاج" لبيير بورديو(University of El-oued, 2021-06-30) ذياب, سليمة; بوترعة, بلالملخص: تهدف هذه الورقة البحثية لرصد وتحليل اسهامات الخطاب التربوي في تشكل السلطة داخل المجتمع. وذلك لتوضيح ما يتوارى خلف الاختيارات اللغوية من أيديولوجيات تخدم مصالح السلطة وأهدافها في السيطرة على المتلقين وآرائهم وتوجيههم، ولقد تم استخدام عدة مناهج: الوصفي، التاريخي، المسح الاجتماعي. وقد تمثل الخطاب محل الدراسة في بعض النصوص من كتاب إعادة الإنتاج، بيير بورديو وجان-كلود باسرون، بطريقة العينة القصدية. وجمعت الباحثة البيانات عن طريق استمارة تحليل الخطاب. ولقد توصلنا لمجموعة نتائج: أهمها أن السلطة عبارة عن ممارسة اجتماعية قهرية في الخطاب التربوي. Abstract: This research paper aims to monitor and analyze the contributions of the educational discourse to the formation of power within society. This is to clarify the ideologies that are hidden behind linguistic choices that serve the interests of the authority and its objectives in controlling the recipients and their opinions and directing them. Several approaches have been used: descriptive, historical, and social survey. The discourse in question was represented in some texts from the book Reproduction, by Pierre Bourdieu and Jean-Claude Bassron, by means of the intentional sampling method. The researcher collected data through a speech analysis form. We have reached a set of conclusions: the most important of which is that power is a compulsive social practice in educational discourse.Item تحول فن المسرح من الخشبة التقليدية إلى الفضاء الرقمي(University of El-oued, 2021-06-30) بن علي, ايمان; بن عمر, كمالإنّ التقنيات الرقمية والتّطوّر التكنولوجي الذي حدث منذ بداية القرن العشرين كان له أثر كبير على الفنّ المسرحي. ويهدف هذا البحث إلى التعرّف على دور الوسائط الإلكترونية، والتقنيات الرقمية التي أخرجت المسرحية من مجالها الضيّق على الخشبة وصالات العرض إلى فضاء أرحب. فما دور التقنيات الرقمية والتكنولوجيات الحديثة في تطوير المسرح والارتقاء به من الخشبة إلى الشاشة الزرقاء؟ كسؤال جوهري تتمحور حوله الدراسة وفق المنهج الوصفي التحليلي. فقد شهدت المسرحية الحديثة عبر تاريخها تطوّرا ملحوظا من خلال استثمارها للتقنيات الرقمية التي أسهمت في تحقيق الجماليات المشهدية، والخلق الفنّي في العرض. كما أسهمت أيضا كوسيط بين النّص والعرض والمتلقّي. هذا المتلقّي الذي أصبح له دوره الفعّال في المسرح الرقمي بعدما كان متلقيا ساكنا في صالات العرض، إذ ينتهي دوره بالتصفيق عند انتهاء المشهد وسدل الستار. والآن في ظل هذه الثورة الرقمية أصبح مبدعا ثانيا للمسرحية يتحكّم في الشخصيات، والأحداث، ويختار النهايات. The digital technologies and technological development that has occurred since the beginning of the twentieth century has had a major impact on theatrical art. This research aims to identify the role of electronic media and digital technologies that took the play out of its narrow field on stage and galleries to a wider space. What is the role of digital technologies and modern technologies in developing theater and upgrading it from stage to blue screen? As a fundamental question around which the study revolves according to the descriptive analytical method. Throughout its history, the modern theater has witnessed a remarkable development through its investment of digital technologies that have contributed to achieving the scenic aesthetics.Item تجليات الوصفيّة اللّسانيّة عند"مصطفى غلفان" ـقراءة نماذج في ضوء أسس الكتابة اللّسانيّة التّبسيطيّة(University of El-oued, 2021-06-30) بوشارب, ايمانإنّ الحديث عن "الكتابة اللّسانيّة التّبسيطيّة"ملازم للخطاب اللّسانيّ العربيّ المعاصر الذّي فرض صداه اللّسانيّ بقوّة، من خلال إسهام جهود اللّسانيين المستمرّة لبسط أهمّ مفاهيم علم اللّسان ذي الأصول الغربيّة. ويسعى هذا البحث إلى كشف تجليّات "الوصفيّة" في الخطاب الغلفانيّ بوساطة القراءة الناقدة للطرح الغلفانيّ في ضوء الكتابة اللّسانيّة التّبسيطيّة، متخذين بعض من مؤلّفاته اللّسانيّة نماذج Talking about“simplistic linguistic writing” is associatedwith contemporary Arabic linguistic discourse, which has greatly imposed its linguistic resonance through the contribution of the continuing efforts of linguists to simplify the most relevant concepts of linguistics from Western origins. This research aims to uncover the manifestations of "descriptivism" in Ghalfen’s discourse through critical reading in the light of simplistic linguistic writing, taking some of his linguistic compositions as modelsItem النـّـقد الجـزائري من انّفتـاحيـــة السّيــاق إلى انّغـلاقيــه النّسـق - عبـد المــالك مرتــــاض- أنـــموذجـــاً(University of El-oued, 2021-06-30) حاجي, عبد الرزاقلم يكن النقد الجزائري بمنأى عن التحولات الفكرية والمنهجية التي أفرزت وعيا معرفيا عبر آليات إجرائية فيما يعرف بالمناهج النقدية التي شكلت قطيعة معرفية مع التصورات السابقة، فقد اتجه الناقد الجزائري على اختلاف مشاربه صوب تلك المناهج في منبتها الأصلي يأخذ منها ما يُدعم معارفه ويغذي ممارسته النقدية فظهرت الدراسات النقدية شاهداً على المنجز النقدي الجزائري. وعليه يهدف هذا البحث إلى إلقاء الضوء على مدى استثمار الناقد الجزائري لهذه الاتجاهات الغربية وقدرته على تمثل مقولاتها النقدية، وذلك بالارتكاز على تجربة النّاقد -عبد المالك مرتاض- التي نراها من التجارب التي تخدم هدف البحث. وسنحاول الإجابة عن عديد التساؤلات لعل أبرزها: كيف تمظهر النموذج الغربي في النقد الجزائري ؟ وكيف هو الحال بالنسبة للمدونة النقدية السّياقية؟ وماهي مُصَوِّغات التحول إلى منظومة المناهج الحَداثيّة ؟ وكيف كانت تجربة الناقد "عبد المالك مرتاض" في رحلته من السّياق إلى النسق؟ The Algerian criticism was not immune to the intellectual and methodological transformations that resulted in a cognitive awareness through procedural mechanisms in what is known as the monetary approaches that formed a cognitive break with previous perceptions, it was lost, The Algerian critic, regardless of his different approaches, turned towards these curricula in their original stage, taking from it what would supports his knowledge and nurturing his critical practice. So critical studies have emerged as a witness to the Algerian monetary achievement. Accordingly, this research aims to shed light on the extent of the Algerian critic's investment of these western trends and his ability to represent their critical categories, based on the experience of critic Abdel-Malik Murtad, which we see from the experiences that serve what the research goal. We will try to answer many questions, perhaps the most important of them, how did the Western model appear in Algerian criticism? and How is the case for the Contextual Cash Blog? and What are the rationale for the transition to a modernist curriculum system? and How was the experience of the critic "Abdel-Malik Murtad" in his journey from context to Theme?Item إشكالية الشرعية الأجناسية لرحلة ابن حمادوش الجزائري(University of El-oued, 2021-06-30) لعراب, وردة; حني, عبد اللطيفالرحلة قديمة قدم الإنسان الذي فطن على الحل والترحال، فقد جاب كل أرجاء المعمورة مشاهدا ومعاينا وملاحظا، تحولت الرحلات مند القرن التاسع عشر الميلادي من قالب حركي انتقالي إلى قالب سردي مكتوب، اختلفت مضامينها فاختلفت أساليب كتابتها ،فاختلف النقاد في تصنيفها الأجناسي، ومن بين الرحلات التي استعصت على الانتساب النوعي "رحلة بن حمادوش الجزائري المسماة لسان المقال في النبأ عن النسب والحسب والحال" والتي نحاول في هاته الورقة البحثية أن نقف على الإشكالات التي طرحها النص محاولين أن نصنفها تحت شكلها الأجناسي الحقيقي الذي تدلي عليه معطيات المتن بصورة واضحة ومباشرة وقوفا عند المقومات الشكلية الموازية والمركزية التي تدلنا على ذلك. The journey is as old as the person who discerned traveling, as he traveled all over the globe as a viewer, a witness and an observer. From the nineteenth century AD, the journeys have transformed from a transitional dynamic template to a written narrative template that its contents differed, so its writing styles differed, and also critics disagreed in its gender classification. Among the trips that eluded specific affiliation we have the Journey of Ben Hammadoush Al-Jazaery called “ Lissan Elmaqal Fi Ennabaa 3an Enasab wa Elhassab wa Elhal” and in this paper we try to identify the problems raised by the text, trying to classify them under their true gender classification form, which is clearly and directly indicated by the data of the text standing at the parallel and central formal elements that indicate this.Item المحاكاة بين النظم الموسيقي والدلالة في قصيدة " أنشودة المطر "(University of El-oued, 2021-06-30) بالقط, فريدالملخص: إن التجربة الشعرية ذات البناء الموسيقي والصوتي لم توجد عبثا، فكل هذه البنى تحاكي قيمة دلالية معينة، وهذه المحاكاة لا تظهر بالوصف المباشر بين الشكل والمضمون، بل تتعلق بالقيمة الجمالية المستنبطة من كنه الشاعر، لأن البناء الصوتي عموما هو انعكاس للصدى الذي يجيش في نفس الشاعر، وفي هذا البحث محاولة للربط بين البنية الموسيقية والصوتية وبين القيمة الدلالة كمقاربة تصف الانسجام بينهما. Abstract Certainly, the poetic structure with its musical and phonological composition never existed in futility, as all these structures simulate a specific connotative significance. Important to note, this simulation does not occur in the straight description the takes place between form and content, but rather relates to the aesthetic value inferred from the poet’s identity, because the phonemic structure in general is a reflection of the echo that floods in the poet’s soul. This paper attempts to connect the musical and vocal structure with the connotative value as an approach that defines the harmony existing between the two.Item الصيغة والوزن في الدرس الصرفي بين القديم و الحديث(University of El-oued, 2021-06-30) تته, الحاجتتبع هذه الورقات الفرق بين الصيغة و الوزن عند القدماء والمحدثين: فالقدماء من خلال توظيفهم للمصطلحين يظهر أنهم كانوا على دراية بالفرق بينهما لكن اهتمامهم بضبط الإجراءات على حساب ضبط المفاهيم والتبادل في استعمالهما جعلا المصطلحين يظهران كأنهما مترادفان . أما المحدثون فقد أصابوا في الدعوة إلى ضرورة التحديد الدقيق للمصطلحين خدمة للتحليل اللغوي، لكنهم اختلفوا في هذا التحديد فمنهم من جعل الصيغة مبنى صرفيا نظريا و الميزان مبنى صوتيا يظهر في الاستعمال، ومنهم من يرى أن الصيغة هي ما يظهر في الاستعمال والوزن هو القيس النظري للمفردة كما استعمله القدماء ، ورأى البحث أن نحافظ على مفهوم الوزن كما هو في التراث ونَحُد الصيغة اصطلاحيا بأنها الوزن محملا بالمادة المعجمية . this linguistic research aims to clarify the nature of Arabic morphology.To implement that objective it depends on disclosing the relationship between the form and meter. and we try in this paper to explain the difference between the two words in ancient morphological studies and recent linguistic studies. This paper also deals in detail with the major terminological problems in the Arabic morphology .where the terminology has an importance in determining research directions and build scientific theories. Conclusion came to list the most important results that addressed the researchItem الإشارات الأدبية والثقافية في موسوعة التاريخ الشامل للمدينة المنورة للدكتور عبد الباسط بدر(University of El-oued, 2021-06-30) عطية, مصطفىالإشارات الأدبية والثقافية في موسوعة التاريخ الشامل للمدينة المنورة، للدكتور عبد الباسط بدر المستهدف في هذا البحث دراسة موسوعة التاريخ الشامل للمدينة المنورة من المنظور الأدبي والثقافي، بهدف الوقوف على أبعاد هذه الإشارات ثقافيا وحضاريا، بجانب النظر إلى أبرز ملامح المنهج التاريخي في هذه الموسوعة، بوصفه إطارا لفهم التاريخ الحضاري للمدينة المنورة، آملين تركيز الضوء على الجهد المبذول في هذه الموسوعة، والنظر فيما يمكن أن يضاف على صعيد الدراسات التاريخية للمدينة المنورة. Literary and Cultural References in the Encyclopedia of Comprehensive History For Medina, by Dr. Abdul Basit Badr The aim of this research is to study the comprehensive history encyclopedia of Medina from a literary and cultural perspective, with the aim of identifying the dimensions of these signs culturally and culturally, as well as looking at the most prominent features of the historical approach in this encyclopedia, as a framework for understanding the civilizational history of Medina, hoping to focus the light on the effort made in This encyclopedia, and to consider what can be added at the level of historical studies of Medina.Item سيكولوجية الفقر والقهر قراءة في رواية أيام بغداد لخليل الجيزاوي(University of El-oued, 2021-06-30) هاني إسماعيل, محمد أبو رطبة; عمران محمد, ايمانمستخلص تناقش الدراسة رواية أيام بغداد لخليل الجيزاوي، وترصد الدارسة أهم الملامح الفنية التي وظفتها الرواية في التعبير عن طبقة المهمشين، الباحثين عن رزقهم، من خلال الاغتراب في الوطن ذاته، أو الغربة وتحمل المشاق والصعاب من أجل لقمة العيش، في واقع متغير قاس، ووظفت الدراسة المنهج الاجتماعي مع تماس مع الماركسية الاقتصادية، موظفة المنهج التحليلي الوصفي في تطبيق النظرية الأدبية، وجاءت أهم النتائج لتكشف قدرة الرواية عن رصد حياة الكادحين في مجتمعهم وواقعهمItem حجاجيّة العوامل اللّغويّة في الخطاب الصّوفي(University of El-oued, 2021-06-30) فروم, هشامتمتاز اللّغة العربيّة بأنّها ذات إمكانات متنوّعة تؤهّلها لتحقيق وظيفتها التواصليّة بشكل سلس مميّز، ومن هذه الإمكانات ذات الطّاقة الحجاجيّة الكبيرة، نجد العوامل الحجاجيّة الّتي تعمل على تكثيف المكوّنات الحجاجيّة وتقييدها داخل ملفوظ حجاجيّ معيّن، بالربط بين الحجّة والأخرى. تدخل على الإسناد مثل أساليب الحصر والقصر والنفي والتوكيد، إضافة إلى المكوّنات المعجميّة الّتي تحيل في الغالب إحالة غير مباشرة، مثل (منذ) الظرفيّة، و(تقريبا) و(على الأقل) و(ربّما) و(كاد) و(قليلا) و(كثيرا)، وغيرها من الأدوات الّتي توفّرها اللّغة العربيّةItem أساليب وتقنيات الكتابة الموجهة للطفل(University of El-oued, 2021-06-30) صياد, سميحةيعد أدب الأطفال أصعب أنواع الأدب، ذلك أنه أدب موجه لفئة أقل رشدا تتطلع لواقع أفضل والكتابة للطفل ليست من الأمور اليسيرة فالطفل يحتاج لمن يعالج قضاياه ويواكب طموحاته، فهل يراعي الأديب في الكتابة شروطا معينة وهل أدب الطفل كأدب يملك مقومات خاصة؟ أرادت هذه الورقة البحثية أن تعالج هذه الإشكالية، فأدب الطفل يحتاج لعناية أكبر واهتمام أكثر من منظريه.Item التشكيل الكاليغرافي عند نزار قباني ، تأسيس لكتابة بصرية جديدة(University of El-oued, 2021-06-30) تاوريريت, نبيلةسيتم التركيز في هذا المقال على تحولات الخطاب الشعري في ديباجته المعاصرة ، ديباجة مختلفة عما كان مألوفا ، تظهر في البناء الهندس ي للقصيدة ، الذي حفل بتشكيلات كاليغرافية عصرية متعددة ، يسعى الشاعر من خلالها إلى تأسيس كتابة بصرية جديدة تنفعل مع العصر الراهن وتهتم بقضايا الإنسان ، وكذا البحث عن حقائق الذات العربية. In this article, the focus will be on the shifts in poetic discourse in its contemporary preamble, a different preamble from what was familiar, appearing in the geometrical structure of the poem, which was celebrated with multiple modern formations, through which the poet seeks to establish a new visual writing that reacts with the current era and is concerned with human issues, as well as Searching for the facts of the Arab self.Item التّشويق في السّرد العربيّ المعاصر تجربة جعفر العقيلي السّرديّة أنموذجًا دراسة في جماليّات التّأثير والتّلقّي(University of El-oued, 2021-06-30) الصعيدي, ميادة انورالملخّص: يعدّ التشويق من أهمّ العوامل التي تجعل العمل الفنّيّ مقروءًا، فإن أتقن الكاتب بثّه في قصّه، بوصفه مصدرًا للمعرفة، وموجّهًا للسلوك والأخلاق، ومفجّرًا لقدرة التخيّل، وحافزًا على توقّع الأحداث، ومنميًّا للثروة اللغويّة، فقد حقّق من خلاله الإمتاع والإقناع معًا. ويتوقّف مدى إحداث التشويق على كيفيّة نزع الصورة المألوفة للغة القارئ، بحيث يدفعه إلى أن يعيش صدمة المسافة بين ما يعرفه وما يكتشفه، فضلًا عن الأساليب والتّراكيب المبتكرة، ومن هنا فقد خصّص جعفر العقيلي أدواتٍ عاليةَ الجودة، ومهاراتٍ فنّيّةً مستحكمةً في قصصه؛ تثير وجدان القارئ، وتعبث في وعيه الفكريّ، إذ تجلّى التّشويق كأسلوب جماليّ مذّ عتبات القصّ حتّى الأثر "ما بعد القراءة". Abstract: The excitement factor is what makes the art work legible, so if the writer mastered its transmission in his story, so that it is a source of knowledge, a guide to behavior and morals, a trigger for the ability of imagination, a catalyst for anticipating events, and a stimulus for the linguistic wealth, then he has achieved both amusement and persuasion. The extent of the suspense creation depends on how the familiar image of the reader's language is stripped, forcing him to live the shock of the distance between what he knows and what he discovers, as well as innovative methods and combinations. Hence, Al-Aqili has devoted high-quality tools to his stories. It arouses the reader's consciousness and messes with the rest of his thought, as the suspense manifested itself as an aesthetic method from the thresholds of the storytelling to the effect "after reading".Item اشكالية المصطلح اللساني المعاصر(University of El-oued, 2021-06-30) مدلل, نجاحيعد المصطلح مفتاحا لكل علم ، فلا يمكن أن نؤسس لمفاهيم ومعارف دون ضبط الجهاز المصطلحي لهذا العلم ، وعليه توجّب الضبط الدقيق للمصطلحات حتى يحسن توظيفه توظيفا سليما . ويعالج هذا البحث موضوع المصطلح اللساني المعاصر واشكالياته القائمة ، فيحدد الأسباب ويبحث عن الحلول ،كما يتطرق للاختلاف في ترجمة المصطلح اللساني الأجنبي الواحد وتعدد الترجمات في اللغة العربية ، ليطرح بذلك إشكالية التعدد الاصطلاحي التي طالما أرّقت الباحثين وعلماء اللسانيات وزعزعت خصائص كثير من المفاهيم الاصطلاحية . Abstract: The term is a keg to every science, it is not possible to establish concepts and knowledge without setting the terminological device of this science. It is therefore necessary to fine-tune the terms in order to properly employ them. This research deals with the topic of the contemporary linguistic term and its existing problems,identifying the causes and searching for solution. In additions, it explores the difference in the translation of a single foreign linguistic term and the multiplicity of translations in the arabic language. This, the study poses the problem of idiomatic multiplicity that has long bothered researchers and linguists and undermined the characteristics of many idiomatic concept.Item بيئات التعلم الإلكتروني وتغير أدوار المعلم(University of El-oued, 2021-06-30) بومناخ, ياسريعد التعليم الإلكتروني أهم إستراتيجية طبقتها أغلب دول العالم في السنوات الأخيرة، في محاولة لجعل التعليم أيسر وأسهل على طرفي العملية التعليمية، وذلك دون إغفال مدى توفر التقنية وانتشارها خاصة عند المتعلم. ذلك أن التعليم الإلكتروني هو استعمال التقنية والوسائل التكنولوجية في التعليم وتسخيرها لتعلم الطالب ذاتيا وجماعيا وجعله محور المحاضرة، بدء بالتقنيات المستخدمة للعرض داخل الصف الدراسي من وسائط متعددة وأجهزة إلكترونية، وانتهاء بالخروج عن المكونات المادية للتعليم، بهدف نقل عملية التعليم من مجرد تلقين المعلم للمعلومات وتخزين المتعلم لها إلى العملية الحوارية التفاعلية بين الطرفين لتحسين مستوى التعليم، وذلك بمحاولة تشكيل ما أصبح يصطلح عليه بالصفوف الافتراضية التي تسمح بتفاعل أطراف العملية التعليمية عبر شبكات وتقنيات محددة. فما هي البيئات التعليمية التي تقوم عليها الوحدات التعليمية في التعليم الإلكتروني؟ وما هي أدوار المعلم فيها؟ Abstract: E-learning is rated the most important strategy implemented by most countries of the world in recent years, in an effort to make education easier on both sides of the educational process spectrum, without losing sight of the availability and spread of technology, especially amongst the learners.E-learning is the use of technology and technological means in education for the sake of empowering learners to self-learn and to learn collectively. It, likewise, pertains to making these tools the axis around which the lecture as such revolves. That includes, but not limited to, the techniques used for presentation in the classroom, such as multimedia andelectronic devices.It ends with a departure from the physical components of education, with the aim of moving the process of education from the mere teaching and storage information by the learner to the interactive dialogue process between the two parties to improve the level of education, by trying to shape what has become known as virtual classes that allow the interaction of the parties in the educational process through specific networks and techniques. The present research paper will attempt, therefore, to answer these two primary research questions, namely What are the various educational environments and educational modules in e-learning? What are the teacher's roles?