EJLCLS_Vol 06 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/21454
Browse
Browsing EJLCLS_Vol 06 N 01 by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 42
- Results Per Page
- Sort Options
Item استثمار المباحث البلاغية عند الإمام الشعراوي - رحمه الله - في فهم الخطاب القرآني - علم البيان أنموذجا -(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-03-31) بوخزنة, حمزةتتحدث هذه المقالة عن أهمية علم البلاغة في فهم كتاب الله تعالى، من خلال التركيز على الصور البيانية التي نجد لها دورا كبيرا في عرض المعاني القرآنية للمتلقي تصويرا وتقريبا، ومن بين العلماء المعاصرين الذين عُنو عناية ظاهرة بذلك؛ الإمام الشعراوي – رحمه الله- الذي كان يتمتع بحس لغوي فذ وذائقة بلاغية مميّزة، مكّنته من الوقوف والكشف عن كثير من وجوه الإعجاز البياني في خطابات القرآن الكريم المتنوعة. وقد دارت هذه الدراسة حول إشكالية ارتبطت بالكشف عن كيفية استفادة هذا الإمام من علم البلاغة في خدمة كتاب الله من خلال الوقوف على نماذج تطبيقية في جملة من الصور البيانية التي تضمنها آيات الذكر حكيم. ولمعالجة هذا الموضوع قمنا بتقسيمه إلى: - مقدمة. - المحور الأول: التعريف بالإمام الشعراوي وأهمية تفسيره. - المحور الثاني: أثر الصور البيانية عند الإمام الشعراوي في فهم المعاني القرآنية وتجسديها. - خاتمة. Abstract: This article talks about the importance of the science of rhetoric in understanding the Book of Allah Almighty, by focusing on the Statements images that we find have a great role in presenting the Qur’anic meanings to the recipient. Among the contemporary scholars who took care of this; Imam Al-Shaarawi - may Allah have mercy on him - who is distinguished by a wonderful rhetorical taste, which enabled him to reveal many aspects of the Statement inimitable of Quranic discourse. This study revolved around a problem related to revealing how Imam Al-Shaarawi invested the science of rhetoric in the service of the Book of Allah by standing on applied models in a number of Statements images included in the Quranic verses.Item التصرف في الترجمة خيار إيديولوجي أم واقع مفروض(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-03-31) فاسي فنطازية, ليلىالترجمة عملية معقدة متعددة الأبعاد والأطراف مما يجعل أهدافها مختلفة، واستراتيجياتها متباينة، ونتائجها متعددة. تهدف هذه الورقة البحثية إلى النظر في الترجمة كعملية تفوق حدود المترجم والنص لتبحث عن ماهيتها في محيطها الأوسع وهو المجتمع وكل ما يسهم في تشكيل إيديولوجيته، وكيف يصبح هذا الأخير قوة فاعلة تتحكم في عملية الترجمة واستراتيجياتها، وتوجه قرارات المترجم حسب أولويات معينة ترتبط بالدافع الرئيسي للعمل الترجمي عموما، وعوامل انتقاء ما يترجمه المترجمون على وجه التحديد. كما تتطرق الدراسة كذلك إلى مسألة الإيديولوجية في الترجمة، والسلطة التي تمارسها على المترجم، بالإضافة إلى التصرف الإيديولوجي كاستراتيجية يلجأ إليها المترجم إما راغبا أم مضطر مجبرا. Translation is a complex and multi-dimensional process, which leads to various goals, techniques, and outcomes. This paper aims at examining translation as a process that extends beyond the translator and the text to look for its identity in a broader environment which is society, considering everything that contributes to the construction of its ideology, as well as how it becomes a major force controlling the translation process and its strategies. It guides the translator's choices in accordance with a set of priorities related to the primary goal of translation work in general and, particularly, the criteria used in selecting the subject matter for translation. The study also addresses the topic of ideology in translation and the power it wields over the translator, In addition to discussing the translator's use of ideology as a strategy, either involuntarily or involuntarily.Item المحتوى الدراسي المقرر لإعداد أستاذ التعليم الابتدائي وتحقيق جودة التعليم(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-03-31) شارف, الطاهرنريد ببحثنا هذا التأكيد على ضرورة الاهتمام بتكوين أستاذ التعليم الابتدائي، كون مرحلة التعليم الابتدائي هي الأساس في بناء شخصية الطفل المتعلم ثقافيا ونفسيا وسلوكيا وحتى اجتماعيا، فكلما كانت تنشئته المدرسية متكاملة نافعة فعالة، كان سوي الشخصية إيجابيا، ذا مكانة، فعالا في مجتمعه، نافعا منتجا. كما يرمي البحث إلى التأكيد على أن الأستاذ الناجح في الميدان هو من تلقى تكوينا ثقافيا أكاديميا مهنيا مؤطرا؛ حيث يتناول مواد مدروسة ومختارة بدقة وبإعداد خبراء متمرسين وتتميز بالشمول والإيجاز، وتُستثمر مع التلاميذ في المستقبل. وأنّ الأستاذ الناجح هو من يضيف إلى تكوينه النظري التطبيق في الميدان، والاستفادة من خبرة المكون والمشرف والمفتش التربوي، ويستغل حصص التدريب أحسن استغلال. Abstract In this research, we aim to confirm the necessity and the importance of training the teachers of primary school, which is a fundamental step in the formation of the learner's personality on cultural, psychological, social, and behavioral level; this learner who would be a productive and positive person towards his society. The study aims also to affirm that the good teacher must acquire a good professional, academic and cultural training, based on integrated and concise programs studied and prepared by experienced trainers allowing the future teacher to invest these knowledge for the benefit of the students. The good teacher must also have both theoretical and practical training based on the experience of teacher-trainers, supervisors and education inspectors.Item الشعر الشعبي الثوري: قراءة في بعض المضامين و الأدوات الفنية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-03-31) بوسكاية, شهرزادإن المقاربات التي تتناول الشعر الشعبي، ما هي إلا محاولة للتذوق الجمالي لهذا النص، بغية استشعار مواطن الجمال و استجلاء الرؤية الفنية في هذا النموذج الشعري الشعبي الذي ظل ردحا من الزمن مهمشا تعروه نظرة الاحتقار و الازدراء بسبب نمطية الخطاب الايديلوجي الذي يسعى إلى إنماء الثنائيات الضدية بين الأدبين الشعبي و الفصيح. إن للنص الشعري الشعبي من الجماليات و الفنيات و التعبير الفطري التلقائي و العفوي، و من الموضوعات الحياتية ما يجعله نصا جديرا بالدراسة والاهتمام. و بالإضافة إلى البعد الجمالي للنص الشعري الشعبي، فإنه يكتسي أيضا بعدا تاريخيا لكونه أرّخ للثورة الجزائرية، و سجل اللحظات الحاسمة، متخذا في ذلك كل الأدوات الفنية من أساليب و صور و لغة. إنه ضمير حيّ للأمة؛ ينم عن صدق شعوري و جمال إبداعي لا يقلّ في شيئ عن النص الشعري الفصيح، إذ له مقوماته الفنية التي تجعل منه فنا أدبيا. The approaches that deal with folk poetry are plainly an attempt to savor the aesthetics of this type of text, so as to feel the places of beauty and to point out the artistic vision in the folk poetry model, this latter has been marginalized for a long time, and characterized with a view of contempt and disfavor because of the stereotypy of the ideological discourse which seeks to develop the opposite dichotomies between folk and eloquent literature. The folk poetry text has certain aesthetics, techniques, and its innate and spontaneous expression, and life themes, that makes of it a text worthy of study and interest. In addition to the aesthetic dimension of the folk poetry text, it also has a historical dimension because it chronicled the Algerian revolution, and recorded its decisive moments, using all the artistic tools of styles, images and language. It is the living conscience of the nation; It reflects emotional sincerity and creative beauty that is nothing less than the eloquent poetry text, as it has its artistic ingredients that make of it a literary art.Item Reflections On Marilee Sprenger’s Seven Steps: Seven Strategies For Maximum Learning(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-03-31) Saoud, AmmarAbstract Teaching and learning are inextricably linked cognitive process. Since the beginning of the 20 century, professionals and scholars in language teaching have strived for ways that could guarantee better outcomes in foreign language teaching classes. In their quest for better achievements , teachers, educators, and other involved parties moved beyond the age of traditional and archaic methods to effective and creative teaching practices. The present study focuses on highlighting the extent to which teachers as agents of change incorporate innovative strategies for success in the in an age of the21stcentury’s fast-changing globalized society who can teach effectively in diverse classrooms. Furthermore, this paper explores clear-cut strategies that aim to transform students from passive recipient’s of knowledge to active players, highly engaged and autonomous learners in their learning progress. A significant relationship exists between the seven strategies is interweaving all the threads of the process from motivation, memory, feedback, assessment and instructional practices. Substantially, this article deals with the impact of the seven teaching strategies that teachers learnt new things while teaching; the teachers learnt from their own experiences as learners and as teachers; and the teachers developed their teaching skills and continuously improved their knowledge which in return results in improving students achievement. الملخص يعرض المقال سبع خطوات لزيادة قدرة الطلاب على تلقي المعلومات في الذاكرة الفورية ، والعمل عليها في الذاكرة العاملة ، وتخزينها في الذاكرة طويلة المدى ، واستعادتها ومعالجتها في مواقف غير متوقعة - ذلك هو استخدام ما تعلموه عندما يحتاجون إليه. خطوة بخطوة ، سيكتشف المعلمون (1) كيفية الوصول إلى الطلاب وحثهم على حضور المعلومات الواردة ؛ (2) كيفية تشجيع التفكير لتمكين الطلاب بشكل أفضل اتصالات بالمعرفة السابقة ؛ (3) كيفية مساعدة الطلاب على إعادة ترميز المفاهيم الجديدة بكلماتهم الخاصة لتوضيح فهمهم ؛ (4) كيفية استخدام التغذية المرتدة لتوفير إطار عمل للتعلم وإظهار للدماغ ما هو مهم يجب تذكره ؛ (5) ) كيفية دمج استراتيجيات التمرين المتعددة التي توفر طرقًا متعددة للمواد المخزنة ؛ (6) كيفية هيكلة عمليات المراجعة بحيث يحتفظ الطلاب بالمعلومات بعد الاختبار ؛ و (7) كيفية مواءمة التعليمات والمراجعة والتقييم لمساعدة الطلاب بسهولة أكبر المعلوماتItem Alienation And Invocation Of Death In The Novel "aisha Descends To The Underworld" By Buthaina Al-essa(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-03-31) رفاد, مروة; طرش, علييغوص هذا البحث في موضوعي الاغتراب والموت في رواية "عائشة تنزل إلى العالم السّفليّ" للكاتبة الكويتيّة "بثينة العيسى"؛ إذ تختبر البطلة المرور إلى الجانب المجهول (الموت) أكثر من مرّة، وكلّ رحلة توقظ فيها أسئلة لا إجابات مقنعة لها، مع شعور استثنائيّ بعدم الانسجام مع واقعها ولا سيّما بعد فقدانها ابنها. الأمر الذي جعل من الاغتراب ركيزة أساسيّة في العمليّة السّرديّة بالتّوازي مع تيمة الموت؛ حيث تظهر اللّاجدوى من الحياة، وتتحوّل الرّغبة الشّديدة في الفناء إلى رفاهيّة يصعب تحقيقها في ظلّ الانصياع لمنظومتين: دينيّة واجتماعيّة تحرّم وتجرّم الإقدام عليه. كما يسعى البحث إلى الكشف عن تمظهرات كلّ من الاغتراب والموت، وعلاقتهما ببعضهما البعض من خلال الوصف والتّحليل في محاولة للإجابة عن الإشكاليّة الآتية: هل يمكن القول إن الاغتراب يعجّل برغبة الإنسان في الموت؟ أم إنّ كليهما وجهان لعملة واحدة؟ وكيف يتشكّل الموت سرديّا؟ This research delves into the themes of alienation and death in the novel "Aisha Descends to the Underworld" by the Kuwaiti writer "Buthaina Al-Essa"; As the heroine experiences passing to the unknown side (death) more than once, and each journey awakens in her questions that have no convincing answers, with an exceptional sense of inconsistency with her reality, especially after the loss of her son. This made alienation an essential pillar in the narrative process, in parallel with the theme of death. The futility of life appears, and the intense desire for annihilation turns into a luxury that is difficult to achieve in light of compliance with two systems: religious and social that forbid and criminalize doing so. The research also seeks to reveal the manifestations of both alienation and death, and their relationship to each other through description and analysis in an attempt to answer the following problem: Is it possible to say that alienation accelerates the human desire to die? Or are they both sides of the same coin? And How is death shaped narratively?Item ثنائية الشكل والتطرّف في الشعر الجزائريّ المعاصر(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-03-31) جلاط, محمدتميّز شعر الألفيّة الثالثة بانخراطه في تفاصيل المجتمع، فكان أهمّ راصد لتحوّلاته، وقد ساعده في هذا ثورة تعلّمية بالموازاة مع ثورة رقميّة، كما كان للعشرية الدّمويّة التأثير الأكبر على أنماط التديّن في هذا المجتمع . تحاول هذه الدراسة تقديم مقاربة لبعض تمظهرات للنّسق الدينيّ في المجتمع الجزائري من خلال المدوّنة الشعرية التي كتبت في الألفيّة الثالثة، سيحاول هذا البحث تقديم مهاد نظريّ حول جدوى المقاربة الثقافية ، كما سيركّز على الجانب التطبيقيّ، وذلك من خلال استكناه نسقي الشكل والتطرّف؛ اللذان ميّزا مجتمع الألفيّة الثالثة .Item تخيِــــــيل الأنساق الثقافية في رواية "وادي الحناء" للروائية جميلة طلباوي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-03-31) عوادي, يسمينةتقوم هذه الدراسة بمحاولة تفكيك الأنساق الثقافية،الساكنة في رواية وادي الحناء، للروائية جميلة طلباوي،إذ يزخر هذا النص السردي بالعديد من المكونات الثقافية الكثيفة والثرية ،التي نحاول استنطاق المضمر منها ونفككه.تسعى هذه الدراسة لفهم الخطابات الثقافية التي يستعرضها هذا المتن الخصب بالفكر والناضح بالأسئلة التاريخية والثقافية، التي لفظها مناخ هذا النص. This study is trying to disassemble the cultural patterns found in Wadi Al-Henna's novel by DJamila Talbawi. This narrative text is full of many rich and dense cultural components, from which we are trying to reveal and deconstruct the implicit from it . This study seeks to understand the cultural discourses that this body displays its dense thoughts and exuberance of the historical and cultural questions that the climate of this text has pronouncedItem الشك في الشعر الجاهلي وأثره على مفهوم إعجاز القرآن قراءة في فكر محمود شاكر(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-03-31) عمارة, ميلوديتناول هذا الموضوع بالدّراسة نظرية حداثية جديدة تنطلق من التشكيك في صحّة الشّعر العربي الجاهلي، وإن كان لها إرهاصات في بعض كتب التُّراث، إذ نال هذا الشّعر قديماً وحديثاً الحظَّ الوافر من القدح والتّضعيف سواءً على مستوى روايتِه أو مَتنه، ولا تقفُ الدّراسة عند هذا الحدّ بل تُعنى بمدى تأثير هذه النظرية على مفهوم إعجاز القرآن الكريم، لأن القرآن نزلَ بلسان عربي مُبين متحدّياً ببيانه وبلاغته العرب الذين ينسب إليهم هذا الشّعر، وقد اعتنى الأستاذ محمود شاكر رحمه الله بهذه القضية عنايةً بالغة لذلك جاءت هذه الدراسة واصفة ومحلّلة لآرائه وتحليلاته في محاولة منه للتقريب بين حركة الطّعن في الشعر الجاهلي وبين إعجاز القرآن.Item فاعلية الصرف في إنتاج الدلالة(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-03-31) عمران, رشيديهدف هذا البحث إلى الكشف عن دور الجانب الصرفي في أنتاج الدلالة والمتمثل في الصيغ المختلفة للمفردة التي تعطي دلالات مختلفة، من خلال الوظائف الصرفية للكلمة التي تستقى من الصيغة الصرفية، وطريقة بناء الكلمة، وميزانها الذي صبت فيه، أو قيست عليه. وخاصة حينما تتفاعل المفردة مع ما يضاف إليها من لواحق، كعلامة الجمع لكل منالمذكر السالم و المؤنث السالم، أو سوابق كحروف المضارعة وهمزة التعدية، وميم اسم المفعول وغيرها. فتكتسب تلك المفردة دلالات جديدة تضفي على النص حيوية وتجددا. وهذا ما سيحاول البحث الكشف عنه من خلال تحليلنا لنص شعري حديث للشاعر الجزائري عز الدين ميهوبي. Abstract: This research aims to reveal the role of the morphological aspect in the production of significance, which is represented in the different forms of the singular that give different connotations, through the morphological functions of the word that is derived from the morphological formula, the method of constructing the word, and its balance in which it was poured, or measured against especially when the singular interacts with the suffixes added to it, such as the plural sign or for the peaceful masculine and for the peaceful feminine. Or antecedents such as the present letter, the transitive link, and the passive noun and others. This vocabulary acquires new connotations that give the text vitality and renewal. This is what the research will try to reveal through our analysis of a modern poetic text by the Algerian poet AzzedineMihoubiItem آليات التجريب في بناء العتبات النصية في رواية ضمير المتكلم لفيصل الأحمر(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-03-31) تيقاني, مارية; تاوريريت, نبيلةالرواية جنس أدبي سردي من أحدث الأجناس الأدبية، تعتمد في تشكيلها على خيال الروائي من خلال خوض غمار التجريب بغية التجديد والانفتاح والانزياح عن كل ما هو مألوف وشائع، فأسهم هذا التطور في البنية الروائية على جعلها تأخذ حيزا خاصا بها وتمثل فنا مستقلا تماما، وجعلها أكثر إلهاما للفنون الأخرى، وبتطور البنية الروائية لامس هذا التطور أيضا العتبات المكونة لبناء النص الروائي من الغلاف ومقدمة وعناوين التي تأخذ أبعادا وآفاقا أخرى. من هنا جاءت دراستنا البحثية هذه لتكشف تمظهرات التجريب في بناء العتبات النصية لرواية ضمير المتكلم للكاتب فيصل الأحمر، فالعتبات لها أثر دلالي وبعد جمالي من خلال عتبة الغلاف، عتبة المقدمة، عتبة العناوين الداخلية، والتي سندرسها انطلاقا من الإشكالية التالية: _ ماهي الدلالات التي تحملها العتبات الداخلية والخارجية لرواية ضمير المتكلم؟Item السرد الشعبي وتحولات أسئلة المنهج من مورفولوجيا فلاديمير بروب إلى بنيوية شتراوس(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-03-31) عداد, راضية; لراوي, العلميملخص:يأتي هذا الموضوع كمطلب ملحّ إزاء فهم وتطبيق المناهج النقدية على النصوص عموما والسرد الشعبي خصوصا من منطلق أنّ الباحث في الدراسات الأدبية أصبح يجنح إلى آليات الاستقراء والتحليل والوصف هروبا من الغوص في المضامين والأنساق، رغم أنّ قراءة النّص تقبل معظم التأويلات طالما يحلل النّص في مضامين قرائية متعددة تفتح المجال لفهمه واستيعابه، ولعلّ من الدراسات التي أسهمت في تطوير منهجية التحليل لخصوصيات السرد باختلاف أشكاله نجد ما قدّمه كلّ من "بروب" في مورفولوجيا الحكي العجائبي، ومقاربة الأسطورة لدى شترواس حيث شكلا توجها بنيويا اتخذ من بنية النّص بعدا تحليليا لفك شفرات ومغالق السرود الأدبية. الكلمات المفتاحية: السرد الشعبي، البنائية،مورفولوجيا الحكاية،الأسطورة. Abstract: This topic comes as an urgent demand for understanding and applying critical approaches to narrative texts in general and popular narratives in particular,this study bases on the fact that research in literary studies has become inclined to the mechanisms of extrapolation analyses and description to escape from immersion in contents and formats, although reading the text accepts most interpretations as long as it is analyzed in reading contents that open the way for understanding it ;Perhaps among the studies that contributed to the development of methodology for the analysis of the spicifics of the narrative in its various forms,we find what Vladimir Propp presentin " the morphology of Myth" and the structural approach and structural approach to the legend of Strauss,where they formed a structural approach that took the structure of the text as an analytical dimensions to decipher the codes and closures of popular narrative in particular . Key words: : popular narrative,structuralism,fable morphology,the legendItem الخطاب السجالي مفهومه و خصائصه و علاقته بالمعرفة(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-03-31) عبد الكبير, نور الدينملخص: تحاول هذه الدراسة أن تطلعنا على أن الخطاب السجالي يبقى خطابا ابستملوجيا، يسعى إلى بناء المعرف أو المشاركة فيها، من خلال قيامه على تقديم بديل إبستيمولوجي يغنى المعرفة أو يغذيها ويرسم مبدأ الاختلاف في الرأي، ويدافع عن قيمة الإبداع الذي يناقض التبعية والتحجر والاحتفاء بما هو سائر في الأوساط الثقافية، فمن خاصية الخطاب السجالي التمرد، خاصة في ثقافتنا أو الوعي المجتمعي، ويحاول في الوقت ذاته فرض رؤى الذات المتساجلة وتصوراتها عن الوجود، فهو عدو الإبداع بسبب الموروث الذي يسيطر على أنه الأنموذج الذي ينبغي إتباعه والاحتفاء به. Abstract: The present study attempts to demonstrate that polemic discourse is an epistemological discourse that endeavours to contribute to and construct knowledge by presenting an epistemological alternative that enriches, nurtures knowledge and draws the principle of difference in opinion.It also defends the value of creativity that contradicts subordination, fossilisation and celebration of what is common in cultural circles. Then, polemic discourse is characterised by rebellion, especially in our culture or societal consciousness, while at the same time, it attempts to impose discernible self-perceptions and existence perceptions. It is the enemy of creativity because of the inheritance, which dominates as the model to be followed and appreciated. Key words: polemic discourse, polimecization, competence, Pilgrims , prejudice, knowledgeItem أدب الأطفال، مقاربة نظرية.(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-03-31) محمدي, نوالتعدّ مرحلة الطفولة من أهم مراحل تكوين و نمو الشخصية لدى الإنسان ، إذ ساهم التطور الذي حدث في النظريات التربوية بكل أبعادها و على اختلاف مضامينها بقسط كبير في خدمة أدب الأطفال بحكم أهمية هذه المرحلة في حياة الإنسان ، ففيها تبرز المواهب و المؤهلات و تنمو المدارك و المشاعر والأحاسيس...لهذا حرصت جل المجتمعات على أن يتمتع الطفل - في محيطه - بكل أسباب السعادة والرفاهية و التثقيف و التفكير السليم. فالأدب الموجه للطفل ينبغي أن يخضع لمعايير تستهدف تحقيق غايات تأخذ بعين الاعتبار الشخصية السوية للطفل. ونستهدف من وراء البحث في هذا الموضوع إشكالية وظيفة الأدب الموجه لفئة الأطفال في رسم وتوجيه شخصيتهم. ونسعى بذلك الوقف عند أهمية الأدب في حياة الطفل و انعكاسات تلقّي المادة الأدبية على شخصيته من خلال نظرية مقاربة . Abstract: Childhood is one of the most important phases of person formation and growth .The development that took place in education and theories in all different contents contributed with a great deal in servicing children’ s literature which considering childhood as an important stage in human life and thanks to its, talents and qualifications emerged, awareness and feelings grow . For this reason most societies have been taken in consideration all the conditions for childe happiness, prosperity and education as well as the common sense . Child- centred literature should be subject to criteria aimed at achieving goals that take into account the normal personality of the child. Through this research, we aim a problematic of the function of literature directed to the category of children in drawing and directing their personality. We endeavouring to stop at the importance of literature in the child’s life and the repercussion of receiving literary materiel on her/his personality through approach theory.Item إستراتيجيّة العتبات النصيّة وتمظهراتها الدلاليّة في رواية "بقايا صور" لـ حنّا مينة(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-03-31) حمزاوي, عليمةحظي خطاب العتبات باهتمام بالغ من لدن النقاد والدارسين على السّواء، نظراً لما يشكّله من قاعدة أساسيّة تواصليّة بين النص وقارئه، من خلال الولوج لعوالمه والكشف عن أبعاده الجمالية وتمظهراته الدلاليّة، وقد برزت هذه الإستراتيجيّة مع الناقد الفرنسي جيرار جينيت في مشروعه النّقدي المتميّز حول المتعاليات النصيّة واهتمامه بها، محدثاً انتقالاً واضحاً من الاهتمام بشعرية النص إلى شعرية المناص،التي تتجلى قيمتها وفعاليتها المعرفية في الكشف عن أسرار النص من خلال تلك العتبات المصاحبة له من: عناوين، غلاف، استهلال، هوامش،خواتم..إلخ، حيث تسعى هذه الدراسة إلى الوقوف عند أهم العتبات النصيّة في رواية "بقايا صور" بوصفها إستراتيجيّة فاعلة في تشكيل دلالة النص وإنتاج معانيه من خلال فتح باب التأويل للقارئ بمساءلته لفك مغاليقه وإضاءة معالمه، ليتضح لنا مدى أهمية هذه العتبات في فهم طبيعة النص الأدبي كونها جزء معرفيا منه لا يمكن تهميشها أو الاستغناء عنها. Abstract: Paratexts discourse had received a great attention from critics and scholars as well, in that it formed a communicative and a fundamental basis between the text and its reader through the access to its worlds detecting its aesthetic dimensions and its semantic appearance. Paratexts strategy emerged by the French critic “Gerard Genette” in his critical featured project about (textual transcendental) whom his interest led him to make a clear transmission from the poetical feature of the text to the poetical intertextuality, the value and the cognitive effectiveness of this latter reveals the secrets of the text through the accompanying thresholds as(titles,covers,inceptions,margins, conclusions…etc). This study aims to highlight the most important thresholds in the novel of “Bakaya sowar” describing it as an effective strategy to form the semantics of the text and its meanings through giving the reader the opportunity of interpretation and questioning him to solve and untie its vagues and enlighten its sites clarifying how much these thresholds are important in understanding the nature of the literary text since they are cognitive parts from the original text which cannot be ignored and margined Key words: strategy, paratexts, semantic appearance , Bakaya sowar novel.Item ترجمة المصطلح الأنثروبولوجي لدى عبد القادر ميهي -دراسة تحليلية وصفية لنماذج مترجمة من اللغة الفرنسية من كتاب(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-03-31) عناد, أحمديتناول هذا المقال ترجمة المصطلح الأنثروبولوجي عند المترجم عبد القادر ميهي. وقد تطرّقنا فيه إلى تعريف الأنثروبولوجيا وأهميتها، وكذا تعريف المصطلح الأنثروبولوجي، وأهم الإجراءات والتقنيات المقترحة من قِبل المنظّرين في ترجمة المصطلح. وقد تناولنا عدّة أمثلة مترجمة بالشرح، والتحليل، والوصف. يسعى هذا المقال إلى معرفة التقنيات والإجراءات التي اتّبعها المترجم عبد القادر ميهي في ترجمة المصطلح الأنثروبولوجي من خلال ترجمته لكتاب (Le Souf : Etude Géographique Humaine) للكاتب الفرنسي كلود باطايون. اتّبعنا في هذا المقال المنهج التحليلي الوصفي للأمثلة المختارة، مستخدمين النسخة الأصلية للكتاب والنسخة المترجمة. ولقد ركّزنا في تحليل الأمثلة ووصفها على إجراءات الترجمة التي اقترحها بيتر نيومارك وتقنيات الترجمة التي اقترحها الحمزاوي في ترجمة المصطلح. The present paper discusses the translation of the anthropological term by MIHI Abdelkader. The definition of the Anthropology and its importance have been also highlighted. In addition, We have dealt with the anthropological term definition, and the most important procedures and techniques proposed by the theorists for its translation. Several translated examples have been covered with explanations, analyses, and descriptions. This paper is intended to identify the different procedures and techniques adopted by the translator Abdelkader MIHI to transfer the anthropological term through his translation of (Le Souf: Etude de Géographie Humaine) by the French writer (Claude BATTAILLON). The descriptive and analytical methods are adopted to study the selected example, using the original book and its translated version. To analyze and describe the selected examples, the translation procedures and techniques suggested by NEWMARK and ALHAMZAOUI have been focused on.Item ? L’atelier D’écriture En Classe De Fle : Quelle Importance Lui Accordent Les Pratiques Enseignantes Du Cycle Universitaire En Algérie(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-03-31) Harkou, Liliad’écriture à l’université algérienne se sont confrontées au défi de l’autonomisation de l’enseignant chercheur et les modalités d’évaluation préconisées par les programmes officiels. Suite à un état des lieux des recherches actuelles en didactique du FLE sur la formation des enseignants par le biais des ateliers d’écriture en classe, cette intervention présente et interprète les résultats d’une enquête menée auprès d’un échantillon d’enseignants algériens du cycle universitaire. L’examen des pratiques en question à partir de questionnaires administrés à 50 enseignants sondés, dévoile diverses représentations sur le statut qu’ils accordent à ces ateliers d’où une divergence dans leurs pratiques didactiques et pédagogiques. En plus de plusieurs autres manières utilisées pour les évaluer et les former. Mots-clés: Formation des enseignants, écriture, ateliers d’écriture. Abstract: In the era of educational reform, the teaching practices of writing workshops at the Algerian University have faced the challenge of empowering the research teacher and the methods of evaluation recommended by the official programs. Following an overview of current research in didactics at FLE on teacher training through writing workshops in class, this intervention presents and interprets the results of a sample a survey conducted among Algerian university teachers. The examination of the practices in question from questionnaires administered to 50 teachers surveyed reveals various representations on the status they give to these workshops, hence a divergence in their didactic and pedagogical practices. In addition to several other ways used to evaluate and train them. Keywords: Teacher training, writing, writing workshops.Item محكي الذات والتحرير التخييلي للمرجع " السيرتان " لسليم بركات(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-03-31) عون, سعادخضعت السيرة الذاتية لأشكال التجريب العديدة، فلم تعد سردا مرجعه الحقيقة فحسب؛ حين اخترقت الميثاق السيرذاتي الواقعي، وأبرمت عقدا مع المتلقي بميثاق مزدوج واقعي/ تخيلي؛ لتهبنا تخريجات جديدة للنص، لم يعد رهانها تقييد المرجع؛ بقدر ماصار رهانها تحريره وتصريفه جماليا . هذا ما سنعاينه بجلاء في بحثنا الموسوم " محكي الذات والتحرير التخييلي للمرجع " السيرتان " لسليم بركات* " . Abstract The biography underwent many forms of experiment; it is not a narration with reality as its only reference, since it went beyond the realistic and biographical charter, and made a double pact (realistic/imaginative) with the audience, and gave us new text outcomes; its role is not to restrict the reference, as much as to liberate it and guide it This is what we will examine in our research entitled: The Self-Narration and fictional production of reference . Key words: Narration , fictional production , reference.Item Omani Feminine Writing: The Novel Of Breaking Silence(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-03-31) Bouhadjar, HoudaThe article is an attempt to highlight the specific traits of Omani feminine fiction in the context of Arab literature. The genre appeared as an ideologically mature endeavor that reflects the Omani society in its transition towards modernity and the entailing effects of such change on Omani people. The paper analyses two novels: Alashyae Laysat Fi Amakiniha (Things are not in their Places) by Huda Hamad and Sayidat Al-qamar (Celestial Bodies) by Jokha Al-Harthi in reference to key concepts introduced in the field of sociology of literature particularly genetic structuralism. The reflection of Omani society is guided by a transformation through the two writers’ feminine subjectivity that provides world views in fiction which aims at breaking silence.Item الخطاب القرآني عند الشيخ : محمد الطاهر التليلي (1910 ـ 2003م) المفهوم وآليات الفهم .(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-03-31) خضرة, عليملخص: يتمحور المقال حول دراسة الخطاب عند علم من أعلام الفكر الاصلاحي في الجزائر، ولا سيما في ما قدمه الرجل من جهود علمية مضنية في دراسة الخطاب القرآني ومحاولة فهمه ونشر علومه رسما وتدوينا وبيانا ، وتتشكل نقاط المحاولة من العناصر التالية : أولا : مفهوم مصطلح الخطاب لغة واصطلاحا ثانيا : التعريف بالعلامة محمد الطاهر التليلي ، السوفي ، القماري ، ثالثا : جهوده في خدمة كتاب الله تعالى رابعا : جهوده في آليات فهم الخطاب القرآني خامسا : توصيات ونتائج. الكلمات المفتاحية: الخطاب ـ محمد الطاهر التليلي ـ آليات فهم الخطاب ـ Summary : The article focuses on the study of the discourse of one of the prominent figures of reformist thought in Algeria, especially in the strenuous scientific efforts that the man made in studying the Qur’anic discourse and trying to understand it and disseminate its sciences graphically, codifying and clarifying. The points of the attempt consist of the following elements First: the concept of the term discourse linguistically and idiomatically Second: Introducing the scholar Muhammad Al-Taher Al-Talili, Al-Sufi Al-Qamari Third: His efforts to serve the Book of God Almighty Fourth: His efforts in the mechanisms of understanding the Quranic discourse Fifth : Recommendations and results. Keywords :Discourse - Muhammad al-Taher al-Tlili - Mechanisms of understanding discourse
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »