02.الملتقى الدولي حول الإعلام المحلي في الجزائر التحديات المعاصرة ورهانات المستقبل 16 أكتوبر 2019
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/4406
Browse
Browsing 02.الملتقى الدولي حول الإعلام المحلي في الجزائر التحديات المعاصرة ورهانات المستقبل 16 أكتوبر 2019 by Author "بن خالد, جمــــال"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item أخلاقيات المهنة الإعلامية " رؤية نظرية حول أخلاقيات المهنة لدى الصحفيين(University of Eloued جامعة الوادي, 2019-10-16) بلعربــــــــــي, غنيـــــــة; بن خالد, جمــــالتعتبر أخلاقيات المهنة الإعلامية مسألة هامة جدا ومسؤولية مجتمعية شاملة ،بحيث أنه ازداد الاهتمام بها في السنوات الأخيرة وأصبحت محل نقاش أكاديمي وعلمي حول حدود الأخلاقيات الإعلامية وضوابطها . ولأن الإعلام يعد من الأدوار الرئيسية والأساسية في بناء المجتمعات وتنميتها وتعزيز القيم الموجودة فيه ، فقد بات عليه ضمان حقوق الجمهور والمجتمعات في الانفتاح على العالم وعلى إعلام حر ، نزيه ، موضوعي وصادق يعبر بصدق وواقعية ودقه عن واقع وآمال وطموحات المجتمع . ونظرا لتعدد المؤسسات الإعلامية في الوطن العربي وفي الجزائر على وجه التحديد ، فقد كان من الضروري إعطاء الاهتمام الكبير للمهنية ، واحترام مدونات أخلاقيات المهنة الإعلامية على أساس أن لكل مهنة أخلاقياتها ، وتأتي في مقدمة هذه المهن مهنة الصحافة التي تعد واحدة من أهم وسائل التعبير عن الرأي في المجتمع المعاصر لما تملكه من أهمية ، ودرجة الحرية في نقد الأخطاء والتعبير عن مشاكل المجتمع وذلك من خلال التقيد بمواثيق أخلاقيات المهنة والقانون الداخلي للمؤسسة الإعلامية ، ومنه يضمن للفرد عدم استهلاك مادة إعلامية مجهولة المصدر ويكفل له إعلام موضوعي والمحافظة على نزاهة المهنة الإعلامية خاصة مع ظهور الوسائل الإعلامية الإلكترونية التي طرحت من جديد حتمية الضبط الأخلاقي وهذا بوضع مواثيق لأخلاقيات المهنة الصحفية . وعلى هذا الأساس اتجهت آراء واهتمامات الباحثين في مجال الإعلام والاتصال من جهة ، ومن قبل مزاولو المهنة الإعلامية من جهة أخرى حيث دعا كل منهما إلى ضرورة تأطير المهنة الصحفية بأطر أخلاقية تضمن حقوق الصحفيين العاملين في القطاع ، وأيضا حق المواطن في معلومة صحيحة ذات مصداقية وتقف على الواجبات التي لابد على مزاول المهنة احترامها في أدائه لمهنته ، من هذا المنطلق نسعى من خلال هذه الورقة البحثية إلى الإجابة عن الأسئلة التالية : - ماهي مصادر الأخلاق التي يرتكز عليها الرجل الإعلامي ؟ و ما هو دوره الرئيسي بالاعتماد على ميثاق أخلاقيات وآداب المهنة الإعلامية ؟. - ما موقع أخلاقيات المهنة الإعلامية في ظل قوانين الإعلام الجزائري ؟. - ما مدى دراية الصحفيين بمبادئ وأسس أخلاقيات المهنة الإعلامية وما مدى التزامهم بها وفق تصور سوسيولوجي ؟. - و ماهي الآليات العملية الكفيلة بترسيخ أخلاقيات المهنة من منظور اجتماعي ؟. Abstract : The ethics of the media profession is a very important issue and a comprehensive social responsibility. It has increased its interest in recent years and has become the subject of academic and scientific debate about the limits and controls of media ethics. Because the media is one of the main and essential roles in building and developing societies and promoting the values that exist in it, it has to ensure the rights of the public and societies to open up to the world and to a free, fair, objective and honest media that expresses truthfully, pragmatically and accurately about the reality, hopes and aspirations of society. Given the multiplicity of media institutions in the Arab world and in Algeria in particular, it was necessary to pay great attention to the professionalism, and respect codes of ethics of the media profession on the basis that each profession ethics, and comes at the forefront of these professions, the profession of journalism, which is one of the most important means of expression of opinion In contemporary society because of its importance, and the degree of freedom in criticizing errors and expressing the problems of society, through adherence to the codes of ethics of the profession and the internal law of the media institution, which ensures the individual not to consume anonymous media material and ensures him objective information and museums On the integrity of the media profession, especially with the emergence of electronic media, which again posed the imperative of ethical discipline, and this is the development of codes of ethics for the journalistic profession. On this basis, the opinions and concerns of researchers in the field of media and communication on the one hand, and by practitioners of the media profession on the other hand, called for the need to frame the journalistic profession with ethical frameworks guaranteeing the rights of journalists working in the sector, as well as the right of citizens to the right information credible and stands for Duties that the practitioner must respect in the performance of his profession, from this perspective we seek through this paper to answer the following questions: - What are the sources of ethics that underpin the media man? What is his main role in relying on the code of ethics and ethics of the media profession ? - What is the position of the ethics of the media profession under the laws of the Algerian media ? - To what extent are journalists aware of the principles and foundations of the ethics of the media profession and their commitment to them according to a sociological concept? - What are the practical mechanisms to establish the ethics of the profession from a social perspective ?.