02.Faculty of social and humanities sciences_Seminars
Permanent URI for this communityhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/920
Browse
Browsing 02.Faculty of social and humanities sciences_Seminars by Author "الذهبي, إبراهيم"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item قيم المواطنة المتضمنة في كتاب التربية المدنية للسنة الثانية من التعليم الابتدائي في ظل إصلاحات الجيل الثاني(University of Eloued جامعة الوادي, 2020-02-18) الذهبي, إبراهيم; بن عمار, أشواقتهدف الدراسة إلى معرفة مختلف قيم المواطنة المتضمنة في كتاب التربية المدنية للسنة الثانية من التعليم الابتدائي في ظل إصلاحات الجيل الثاني، باعتبار الكتاب المدرسي يجسد المنهج الذي تضعه الجهة التربوية الرسمية، وتقوم بتطويره ليواكب التطور السريع، والانفجار المعرفي الناتج عن التقدم العلمي وثورة المعلومات، بهدف رفع مستوى كفاءة التلميذ وزيادة خبراته وذلك بالتعريف بثقافته المجتمعية والبيئية وبالتالي مساعدته في تكوين الاتجاهات والقيم التي تسهم في إعداد أفراد فاعلين في المجتمع يساهمون في تحقيق تقدمه وتنميته، وخلصت الدراسة إلى أن كتاب التربية المدنية للسنة الثانية من التعليم الابتدائي للجيل الثاني تضمنت العديد من قيم المواطنة التي تمثلت في الواجبات كإتقان العمل وحماية البيئة والحفاظ عليها والنظافة المحيط والجسم و والتضامن والاحترام وطاعة الآخرين، إضافة إلى الحقوق ومنها الحق في التعليم والراحة واللعب والحوار والغذاء الصحي، التي تسهم في بناء المواطنة الصالحة. Abstract The study aims at understanding the different values of citizenship included in the book of civic education for the second year of primary education under the reforms of the second generation, as the textbook embodies the curriculum developed by the official educational body and is developing it to cope with the rapid development and the cognitive explosion resulting from scientific progress and information revolution. To raise the level of the student's efficiency and increase his experience by introducing his community and environment culture and thus help him in forming the trends and values that contribute to the preparation of active individuals in the society who contribute to achieving its progress and development. For the second year of primary education for the second generation included many values of citizenship, which included duties such as perfect work, environmental protection and preservation, environmental cleanliness and body, solidarity, respect and obedience to others, in addition to rights including the right to education, rest, play, dialogue and health food, Valid.