JALSL_Vol 16 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/33313
Browse
Browsing JALSL_Vol 16 N 01 by Author "الرمادي, أبو المعاطي"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item التقنيات السنيمائية في رواية (زهران الذي هوى) لـ أحمد صبرة: الأنماط والوظائف(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-15) الرمادي, أبو المعاطيسعت الرواية العربية منذ نشأتها مطلع القرن الماضي خلف الشكل الروائي القادر على التعبير عن الواقع العربي المتغير باستمرار، وعن معاناة إنسانه المهموم بقضايا اجتماعية وسياسية وثقافية وأيديولوجية متعددة ومتجددة؛ لتواكب روح العصر، وتحقق ـ في الوقت ذاته ـ الأهداف الجمالية المرجوة من وراء النص الأدبي؛ لذا استثمرت في سعيها التقنيات الفنية للفنون الأخرى، الأدبية وغير الأدبية، ومنها التقنيات السينمائية، أداةً تساعد على الوصول لهذا الشكل المأمول والمناسب لمضامين مراحلها الزمانية، سعت هذه الدراسة إلى الوقوف على تمظهرات التقنيات السينمائية في رواية زهران الذي هوى، للروائي أحمد صبرة، وعلى دورها في تشكيل المعنى، وتوصلت إلى تأثر سارد الرواية ببعض التقنيات السينمائية، وهي: تقنيات الغلاف الأفيشي، وسيناريو القص، ومنتجة الحكاية، والصورة السينمائية، وزاوية الرؤية السينمائية. Abstract: Since its inception at the beginning of the last cezntury, the Arabic novel has sought to keep pace with the narrative form capable of expressing the ever-changing Arab reality, and the suffering of its human being, concerned with various social, political, cultural and ideological issues, to keep pace with the spirit of the times, while achieving the aesthetic objectives desired behind the literary text, so it has invested in its journey the artistic techniques of other arts, literary and non-literary, including Sunni techniques, a tool that helps to reach this hoped-for and appropriate form of the contents of its temporal stages. This study seeks to identify the cinematic techniques in Zahran's novel who loves, which, for the novelist Ahmed Sabra, loved its role in shaping meaning. And it found that the narrator of the novel was influenced by some cinematic techniques, namely: the techniques of the Avician cover, the storytelling script, the producer of the story, the cinematic image, and the cinematic angle of view.