JAESS_Vol 06 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/30363
Browse
Browsing JAESS_Vol 06 N 01 by Author "الهلي, مصباح"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item علاقة الضغوط الأكاديمية بالتوافق الزواجي "لدى الطالبة المتزوجة(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) حمامة, عمار; الهلي, مصباح; نصرات, السعيدهدفت هذه الدراسة للكشف عن العلاقة بين الضغوط الأكاديمية والتوافق الزواجي لدى الطالبات المتزوجات، وقد تم إتباع المنهج الوصفي الارتباطي وذلك باستخدام عينة عشوائية تكونت من (50) طالبة، واعتمدت الدراسة في جمع البيانات على مقياس الضغوط الأكاديمية لزينب عبد العليم بدوي (2014)، ومقياس التوافق الزواجي لأسماء ابراهيمي (2014)، وذلك بعد التأكد من خصائصهما السيكومترية (صدق، ثبات)، وقد تم التوصل إلى النتائج التالية: - لا توجد علاقة ارتباطيه ذات دلالة إحصائية بين الضغوط الأكاديمية والتوافق الزواجي لدى الطالبات المتزوجات. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الضغوط الأكاديمية تعزى لمتغير السن لدى الطالبات المتزوجات. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة الضغوط الأكاديمية لدى الطالبات المتزوجات باختلاف المستوى (ليسانس – ماستر). - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التوافق الزواجي تعزى لمتغير السن لدى الطالبات المتزوجات. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التوافق الزواجي لدى الطالبات المتزوجات باختلاف المستوى (ليسانس – ماستر). Abstract: This study aimed to reveal the relationship between academic stress and marital adjustment among married female students. The descriptive correlational approach was followed, and the study relied on collecting data on the scale of academic stress by Zainab Abdel-Alim Badawi (2014), and the scale of marital adjustment by Asma Ibrahimi (2014), and according to a sample of (50) married female students from El-Wadi University, and the following results were reached: - There is no statistically significant correlation between academic stress and marital adjustment among married female students. - There are statistically significant differences in academic stress due to the age variable among married female students. - There are no statistically significant differences in the degree of academic stress among married female students at different levels (Bachelor - Master). - There are statistically significant differences in marital adjustment due to the age variable among married female students. - There are no statistically significant differences in marital adjustment among married female students at different levels (Bachelor - Master).