JSSR_Vol 06 N 04
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/6769
Browse
Browsing JSSR_Vol 06 N 04 by Author "Fouil, Othman"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item من غياب مزدوج إلى حضورمزدوج قراءة في نظرية عبد المالك صياد(University of Eloued جامعة الوادي, 2018-12-01) Fouil, Othmanإن الدعوة لإعادة النظر في تجربة الهجرة باعتبارها جزء من حياة المهاجر لا كل حياته لا يمكن فهمها إلا بربطها بماضيه بكل مكوناته تعد من الإسهامات البارزة لعالم الاجتماع عبد المالك صياد. فإذا كان ظاهر هذه الدعوة يوحي بزيادة تعقيد دراسة و فهم ظاهرة الهجرة فإنها بالعكس من ذالك تمكن من تفسير الكثير من التناقضات اللصيقة بالحياة الاجتماعية في المهجر و التي كثيرا ما تصادف البحثين في هاذ الشأن. هذا ما أود التعرض إليه من خلال عرض نتائج البحث في إطار رسالة دكتورة تحت عنوان "استغلال المجال العمومي بين الاستعدادات الاجتماعية هياكل حضارية " التي تتعلق بمجموعة مهاجرين من أصول جزائرية تجمعوا في الضواحي الجنوبية مدينة ليون الفرنسية. abstract: The broadening of the reflection on the migration experience of the migrant, to contain the whole of its social history is one of the marks of the factory of the sociology of A Sayed, which said: "To immigrate, it is to immigrate with its history, with its traditions, its ways of living, feeling, acting and thinking, with its language and religion ... ". If this posture gives the appearance of adding complexity to an already complex situation, it allows, on the contrary, to elucidate the many paradoxes intrinsic to the lived experiences of immigrants. In this article I will try to ascertain the relevance of Abdelmalek Sayed's vision, through my own experience as part of a doctoral thesis in sociology devoted to a cohort of Algerian immigrants living in France Titre en Français : D’une double absence à une double présence Résumé: L’élargissement de la réflexion sur l’expérience migratoire du migrant, pour contenir l’ensemble de son histoire sociale est l’une des marques du fabrique de la sociologie d’Abdelmalek Sayed, qui disait : « Immigrer, c’est immigrer avec son histoire, avec ses traditions, ses manières de vivre, de sentir, d’agir et de penser, avec sa langue et sa religion… » . Si cette posture donne l’apparence d’ajouter de la complexité à une situation déjà complexe, elle permet, au contraire, d’élucider les multiples paradoxes intrinsèques aux vécus des immigrés. Dans cet article je vais essayer de monter la pertinence de la vision d’abdelmalek Sayed, à travers ma propre expérience dans le cadre d’une thèse de doctorat en sociologie consacré à une cohorte d’immigrés algériens résidents en France.