JSSR_Vol 11 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/28107
Browse
Browsing JSSR_Vol 11 N 01 by Author "بن رحمة, سارة"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item الذاكرة العاملة وإضطراب تعلم الحساب عند الطفل المعسر حسابيا(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-05) بن رحمة, سارة; يعلاوي, خليدةالملخص: تهدف هذه الورقة البحثية إلى إبراز أهمية الذاكرة العاملة كعملية معرفية في حياة الأفراد مع ربطها بأحد إضطرابات التعلم والمتمثل في عسر الحساب، وذلك للدور الذي تلعبه هذه العملية المعرفية في عملية التعلم، فهي نوعا من أنواع الذاكرة تقوم بدور الاحتفاظ بالمعارف والمعلومات وتعمل على معالجتها، و تساهم في استمرار عملية التعلم وتطوره، فلا يوجد تعلم إذا لم تتراكم وتعالج الخبرات ومن ثم يحتفظ بها، وتعد مهارة الحساب من بين المهارات التي تعتمد على عمليات معرفية لتكتسب، وإذا لم تكتسب بطريقة جيدة فسوف يظهر اضطراب تعلم الحساب. ومن خلال هذا المقال سوف نتطرق إلى الذاكرة العاملة كنوع من أنواع الذاكرة، وذلك بالتركيز النظري عليها، والنماذج الرئيسية ومكوناتها، وعلاقتها بعسر الحساب. Abstract: The aim of this research is to show the importance of working memory as a cognitive process in the life of individuals lives one of the learning disorder represented in dyscalculia, It is a type of memory that plays a role in preserving knowledge and information, and contributes to the continuation of the learning process and its development. There is no knowledge if it does not accumulate process and then retain the skills. The skill of arithmetic is among the skills that depend on cognitive processes to acquire, and if it is not acquired in a good way, the disorder of learning arithmetic will appear, and through this article will address one of the types of memory, And by theoretical focus on it and the main models and components. And its relationship to Dyscalculia.