EJLCLS_Vol 05 N 03
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/15041
Browse
Browsing EJLCLS_Vol 05 N 03 by Author "بورويس, كريمة"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item النقد وتجربة المعنى من الإزاحة ما بعد الحداثية إلى الإحالة ما بعد الكولونيالية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-09-30) بورويس, كريمةيتجه الاهتمام في هذه الدراسة إلى مساءلة المدارس النقدية، بدء من المدارس الحداثية، وصولا إلى مابعد الكولونيالية، عن الأسس التي بنت عليها استراتيجيتها في إنتاج المعنى ،وليس القصد هو التوصيف المنهجي أو الإجرائي لهذا المنهج أو ذاك، إنما القصد هو معرفة حدود العلاقة بين النسق الأدبي و الأنساق الأخرى غير الأدبية و لا اللغوية ؛الأنساق الحية و المتحركة ، الأنساق الثقافية السائدة والمتحكمة في دواليب الحياة المرجعية. إن وقوف النقاد الحداثيين و ما بعد الحداثيين عند الجوانب الشكلية والجمالية والفلسفية للنصوص، وتنكّرها للمضامين ذات البعد المرجعي، أعاد إشكالية موقع الأدب في العالم وعلاقته به إلى الواجهة، وكان هذا السؤال مُعبّرا عن أزمة وصل إليها النقد، فرضت عليه تغيير مساره، و دفعته إلى تعديل الأسئلة المطروحة في إزاء النص . The attention in this study is focused on the questioning of critical schools, starting from the modernist schools, up to the post-colonial ones, on the foundations on which their strategy of production of meaning was built. The intent is not a systematic or procedural description of this or that approach, but is rather to know the boundaries of the relationship between the literary system and other non-literary and non-linguistic systems, i.e. living and moving systems; and the dominant cultural systems that control the mechanisms of reference life. The fact that modernist and postmodern critics have restricted themselves to the formal, aesthetic and philosophical aspects of texts and that they disavowed the referential dimension has brought back to the fore the problematic of the place of literature in the world and of its relation to it. This question was an expression of a crisis that criticism had reached, which forced it to change its course and prompted it to modify the questions asked about the text.