JAESS_Vol 02 N 02
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/16068
Browse
Browsing JAESS_Vol 02 N 02 by Author "جديدي, سيف الدين"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item واقع طرائق التدريس المعتمدة من طرف الأساتذة في تدريس تلاميذ سنة الرابعة متوسط في ظل بيداغوجيا المقاربة بالكفاءات(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-12-30) جديدي, زليخة; جديدي, سيف الدينهدفت هذه الدراسة إلى التعرف على طرق التدريس التي ينتهجها الأساتذة في تلقين مضمون المنهاج والمقررات الوزارية المسطرة لتلاميذ سنة 4 متوسط على ضوء المقاربة بالكفاءات، وقد كانت عينة الدراسة 10أساتذة مكلفين بتدريس مواد مختلفة لتلاميذ سنة 4متوسط بمتوسطة محمد عمران بوليفة بتقرت. واستخدم المنهج الوصفي الاستكشافي كمنهج مناسب لهذه الدراسة، والمقابلة النصف موجهة كأداة لهذه الدراسة. وبعد معالجة بيانات الدراسة ونتائجها، وتحليل مضمون المقابلة بطريقة بارلسون "في تحليل المضمون" اسفرت الدراسة على النتائج التالية: -ينتهج الأساتذة العديد من الطرق التدريسية في تلقين مضمون المناهج والمقررات الوزارية لتلاميذ 4 متوسط أهمها طريقة حل المشكلات والتعليم التعاوني وطريقة المشروع. The aim of this study was to identify the teaching method adopted by the teachers in teaching the content of the curriculum and the ministerial decrees for middle school students of 4 year average in the base of competency approach. The sample of the study was 10 teachers assigned to teach different subjects for the students of MOHAMMED OMRAN BOULIFA MIDDLE SCHOOL _ TOUUGGOURT The exploratory descriptive approach was used as a suitable method for this study, and the semi-structured interview as a tool for this study. After processing the results of the study and its results, and analyzing the content of the interview in the manner of PARLSON "in the analysis of content," the study resulted in the following results: - Professors use many teaching methods in teaching curriculum content and ministerial decisions to the students , the most important method of problem solving and cooperative education and the way of the project.