AJ-Vol 08 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/16580
Browse
Browsing AJ-Vol 08 N 01 by Author "بوغازي, حكيم"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item الاصطلاح البلاغي في آيات من الذكر الحكيم(دراسة تحليلية اصطلاحية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06-13) بوغازي, حكيمتتغيا هذه المداخلة دراسة آيات من القرآن الكريم، دراسة تحليلية تأصلية للمناحي البلاغية التي ذكرها أعلامنا المغاربة قبل القرن العاشر الهجري في كتبهم البلاغية، على غرار السجلماسي صاحب المنزع وصاحبه ابن البنّاء العددي صاحب الروض المَريع وغيرهما كثير. كما تتأسّس على بيان المراد من التفسير البلاغي للقرآن الكريم، في بعديه التأصيلي والتفصيلي وصولا إلى تبئير البنية الداخلية للقاعدة البلاغية، التي تفرّع عنها الحكم والشّاهد، وإذ ذاك فإنّنا نروم البحث عن الماهية البلاغيّة للمصطلح بعد فهم المعنى الخاص والعام المراد من قوله تعالى، وكيف ساهم هذا الأخير في تأسيس علم الاصطلاح البلاغي عند المغاربة في كتبهم الأولى. وإذا كان الأصوليون قد أسّسوا لقاعدة: العبرة بعموم اللّفظ لا بخصوص السبب، فإناّ ههنا نطّرح إشكالا يتماسف إلى حد ما والدراسات البلاغية الجديدة ما بعد البنيوية، ويتقاطع تقاطعا كليا وهذه العبارة المسوقة سلفا، وهو: كيف صُنع الاصطلاح البلاغي عند المغاربة قبل القرن العاشر الهجري؟ وأنّى لنا دراسة هذا المصطلح قريبا من القرآن الكريم؟ وكيف نتمثّل تفسير آيات الذكر الحكيم في إطار تأصيل الدرس البلاغي العربي؟ The focus of this intervention is the study of verses from the Noble Qur’an, an original analytical study of the rhetorical terms mentioned by our maghribin scholars before the tenth century AH in their rhetorical books, such as Al-Sijlmassi, the owner of Al-Manza’, and Ibn Al-Bana’ Al-Numa’i, the owner of Al-Rawd Al-Marai’, and many others. It is also based on the statement of the rhetorical interpretation of the Holy Qur’an, in its original and detailed dimensions, up to the internal structure of the rhetorical base, from which the judgment and the witness branch. In establishing the rhetorical terminology of the Maghribins in their first books. Here we pose a problem that is somewhat sympathetic to the new, post-structuralist rhetorical studies, and completely intersects with this previously quoted phrase, which is: How was the rhetorical terminology made by Maghribins before the tenth century AH? How can we study this term close to the Holy Qur’an? How do we represent the interpretation of the verses of the wise Quran within the framework of rooting the Arabic rhetorical lesson?