JPES_Vol 04 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/15115
Browse
Browsing JPES_Vol 04 N 01 by Author "ابراهيمي, سامية"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item أنماط التعلم والتفكير السائدة لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي(جامعة الوادي University of Eloued, 2018-03) لعجال, سعيدة; ابراهيمي, ساميةهدفت الدراسة الحالية إلى التّعرف على أنماط التعلم والتفكير(أيمن، أيسر، تكامل) السائدة لدى التلاميذ ذوي صعوبات تعلم الرياضيات والكشف عن علاقتها بالاتجاه نحو مادة الرياضيات، حيث تكونت عينة الدراسة من(30) تلميذ وتلميذة من تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي، تمّ اختيارهم عن طريق العينة القصدية وذلك للعام الدراسي (2013/2014) ببعض المدارس الابتدائية- مدينة المسيلة-. حيث طبق عليهم اختبار "تورانس"لأنماط التعلم والتفكير" ومقياس الاتجاه نحو مادة الرياضيات لـ( أبو زينة والكيلاني، 1980). وبعد عرض وتحليل نتائج الدراسة باستخدام" الرزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية"IBM SPSS Statistics24 لاختبار الفرضيات عن طريق المتوسطات والانحرافات المعيارية و معامل ارتباط" بيرسون" للتّحقق من وجود العلاقة. أسفرت النتائج التي كانت وفقا لفرضيات الدراسة عن: سيادة النمط الأيمن لدى عينة الدراسة، وعدم وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين أنماط التعلم والتفكير(الأيمن، الأيسر، المتكامل) والاتجاه نحو مادة الرياضيات. وفي الأخير توّجت الدراسة بجملة من التّوصيات والاقتراحات. The current study aimed to identify styles of learning and thinking (left, right, integrated) among students with mathematics learning disabilities and reveal their relationship with the attitudes towards mathematics. The study sample consisted of (30) male and female of fifth-year primary school pupils, where they have been selected in purposive way for academic year (2013/2014) from some primary schools in M’sila City. Scales of Styles of learning and thinking developed by Torrance and the Attitudes towards Mthematics (Aabozina& Alkaylani, 1980) were administered. After presenting and the analyzing the study results using the statistical package for the social sciences, IBM SPSS Statistics, 24 to test the hypotheses through averages, standard deviations and Pearson correlation coefficient to verify the relationship. Results showed that, which were according to the study hypotheses: Dominance of the right style in the study sample, and there were no statistically significant correlation between styles of learning and thinking (right, left, integrated) and the attitude towards Mathematics. At last, the study concluded with a set of recommendations and suggestions..Item مفهوم الذات والتوافق النفسي لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم(جامعة الوادي University of Eloued, 2018-03) ابراهيمي, ساميةتعد مشكلة صعوبات التعلم من المشكلات التربوية التي لفتت انتباه العاملين والمختصين في ميدان التربية والتعليم لأنها ازدادت تفاقما خصوصا في غياب التشخيص المبكر في الأطوار الأولى من التعليم الابتدائي. والتلاميذ ذوو صعوبات التعلم هم أطفال لديهم قدرات عادية ولا يعانون من إعاقات حسية أو حركية أو انفعالية ومع ذلك فهم لا يستفيدون من البرامج التعليمية داخل قاعة الدراسة مما يؤدي إلى تدنّ في مستوى تحصيلهم الدراسي مقارنة بزملائهم. وقد يشعر التلميذ ذو الصعوبة التعليمية بالافتقار إلى النجاح مما يجعله يشعر بأنه أقل تقبلا من معلميه وزملائه وربما أبويه، ويؤدي ذلك إلى تكوينه صورة سالبة عن ذاته وشعوره بسوء التوافق النفسي. The problem of learning disabilities is one of the educational problems that has attracted the attention of the various actors and specialists in the field of education and teaching. This problem has become more pronounced over time, especially in the absence of early diagnosis at the first levels of primary education. Namely, that students with learning disabilities are children with ordinary abilities, with no sensorymotor or emotional disabilities, but who benefit little from school-based learning programs. Which negatively affects their level of academic achievement by comparing them to their peers. The pupil with learning disabilities is constantly feeling his luck for success, which translates into a feeling that he is not desired and accepted by his teachers, colleagues and even his parents. This feeling is usually translated into a negative self-image, on the one hand, and not psychically adjusted, on the other.