الملتقى الوطني الأول حول المدرسة الجزائرية الإشكالات والتحديات 18/ 19 فيفري 2020
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing الملتقى الوطني الأول حول المدرسة الجزائرية الإشكالات والتحديات 18/ 19 فيفري 2020 by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 54
Results Per Page
Sort Options
Item الأسرة والمدرسة وإشكالية التحصيل الدراسي لدى الأبناء "دراسة ميدانية علي عينة من أولياء تلاميذ متوسطات تقرت(University of Eloued جامعة الوادي, 2020-01-18) شعوبي, فضيلة; جعلاب, محمد الصالحThis study aims to determine the interaction between the family, school patterns and the relationship of that educational attainment of the sons, The researchers used the descriptive approach based on a questionnaire designed for this purpose consisting of 17 questions, distributed to a sample of parents of middle school students of Touggourt was randomly selected. The problem of the study centered on the existence of a relationship between family interaction with the school and the educational attainment of sons, The data were analyzed and the hypotheses answered by the Kay-squared test to analyze the relationship between variables, The study reached a number of results including: There is no relationship between the parents' contact with the school and the educational attainment of the sons, There is no relationship between parents 'follow-up of the sons's study within the family and their educational attainment according to the sample membersItem دور المدرسة الجزائرية في التصدي لظاهرة العـولمة(University of Eloued جامعة الوادي, 2020-02-18) مريقي, بوبكرتهدف هذه الورقة إلى عرض دور المدرسة الجزائرية في مواجهة آثار العولمة في العصر الذي ساد فيه التقدم التكنولوجي و الانفجار المعرفي و الانفتاح الثقافي و المتغيرات السريعة في العديد من المجالات المادية و التقنية و الاقتصادية، و هذا ما يستوجب من المؤسسات التربوية متابعة هذا التطور و دراسة أثره على السلوك و القيم و المنظومة المعرفية و الثقافية، و يتسم بالتزايد الهائل في كم المعلومات و المعارف و تعدد مصادر التعلم المختلفة و انفتاح الثقافات و انتقالها من دولة إلى أخرى. This paper aims to show the role of the Algerian school in the face of the effects of globalization in the era of technological progress and the explosion of knowledge and cultural openness and rapid changes in many areas of material, technical and economic, and this is what requires educational institutions to follow this development and study Its impact on behavior, values and knowledge and cultural system, and is characterized by a huge increase in the amount of information and knowledge and the multiplicity of different sources of learning and the openness of cultures and the transition from one country to another.Item التعليم ورهانات العولمة في الجزائر(University of Eloued جامعة الوادي, 2020-02-18) رحومة, محمد العربي; قول, معمرإنّ قضية المدرسة هي قضية مهمة في مجتمعنا، وعلى أساسها يكتسب التعليم أهمية كبرى؛ لأنه أصبح رهان دول العالم اليوم من أجل تحقيق التنمية والنهوض والتقدم. والجزائر من الدول النامية التي تحاول أن تصنع لنفسها مكانة عالمية، فالأمر يصبح مرتبطا بضرورة تكييف المنظومة التربوية مع المجتمع الجديد ووفق متطلبات العولمة؛ التي باتت تؤثر على شخصية الفرد من خلال انسلاخه عن قيم ومبادئ وتقاليد وعادات أمته وإلغاء كيانها وذوبانها في الآخر. فالتحدي إذا هو محاولة إيجاد علاقة جديدة بين التعليم والمجتمع حتى تستجيب للقضايا الراهنة، وتحتفظ بخصوصية الأمة وفكرها وقيمها ومبادئها، وذلك لا يتم إلا بإصلاح المنظومة التربوية الوطنية والتصدي لكل اختراق ثقافي فكري ينفذ إلى المجتمع من خلال الآثار السيئة للعولمة. ومن هنا نطرح الإشكاليات التالية: ما هو واقع التعليم في الجزائر في ظل تحولات العولمة؟ وما هي أهم تحديات العولمة على مدرسة المستقبل ودورها في التنمية الاجتماعية؟ Abstract : The issue of school is an important issue in our society, on the basis of which education is of great importance, because it has become a bet today in the world to achieve development and advancement and progress. Algeria is a developing country that is trying to create a global position for itself.It is linked to the need to adapt the educational system to the new society and to the requirements of globalization, which is affecting the personality of the individual by breaking away from the values, principles, traditions and customs of his nation and the abolition of its entity and dissolve in the other. The challenge, then, is to try to create a new relationship between education and society in order to respond to current issues. This is done only by reforming the school and addressing every cultural breakthrough in society through globalization. Hence the following problems: What is the reality of education in Algeria in the light of the transformation of globalization?Item التسرب المدرسي وعلاقته بالعنف اللفظي(University of Eloued جامعة الوادي, 2020-02-18) حمدان, سليم; عامر, سمية; بوعافية, منالتواجه الجزائر عدة مشكلات، ومتغيرات اجتماعية واقتصادية مختلفة، أهمها ظاهرة التسرب المدرسي، التي تشكل هدرا تربويا ضخما، وهي من المشاكل التي تعاني منها المدارس الجزائرية فهي تعد معضلة من المعضلات التي تواجه المجتمع على وجه العموم، والنظام التربوي على وجه الخصوص، والتي تؤثر سلبا على الفرد والمجتمع خاصة مع تفشي هذه الظاهرة في الوسط المدرسي، الذي يعدّ البيئة الأساسية للتنشئة الصالحة للتلاميذ في مختلف المراحل التعليمية. إن مسألة العنف اللفظي - التي هي أحد أهم أسباب هذه الظاهرة- تظهر بسبب ظروف معينة وتختلف من زمن إلى زمن ومن مجتمع إلى آخر، من أجل ذلك سنحاول في هذه المداخلة عرض ملامح العنف اللفظي وعلاقته بالتسرب المدرسي في ظل المتغيرات الاجتماعية والاقتصادية والنفسية، من خلال التعرف على الدوافع والأسباب المختلفة والآثار المترتبة عن ذلك، ثم محاولة تقديم مقترحات للحد من هذه الظاهرة، أو حتى القضاء عليها، لذلك ارتأينا أن تكون مداخلتنا بعنوان: ظاهرة التسرب المدرسي وعلاقته بالعنف اللفظي وانطلقت المداخلة من إشكال رئيس مؤداه: *هل من الممكن أن يكون العنف اللفظي من الأسباب الرئيسة في ظاهرة التسرب المدرسي؟ Abstract : Algeria faces several problems, and various social and economic variables, the most important of which is the phenomenon of school dropout, which constitutes a huge educational waste, and it is one of the problems that Algerian schools suffer from as it is one of the dilemmas facing society in general, and the educational system in particular, which negatively affects On the individual and society, especially with the spread of this phenomenon in the school environment, which is considered the basic environment for suitable education for students at various educational levels. The issue of verbal violence - which is one of the most important causes of this phenomenon - appears due to specific circumstances and varies from time to time and from one society to another, for this we will try in this intervention to show the features of verbal violence and its relationship to school dropout in light of social, economic and psychological variables, through Identify the motives, the various causes and the implications of that, then try to make proposals to reduce this phenomenon, or even eliminate it, so we considered our intervention to be entitled: The phenomenon of school dropout and its relationship to verbal violence The intervention was based on a problem that a president performed: * Is it possible that verbal violence is one of the main causes of the school dropout phenomenon?Item تعليميَّة فهم المنطوق والبعد الإنجازي التَّأثيريّ للُّغة العربيّة في الطَّور المتوسّط نماذج من السَّنةالأولى(University of Eloued جامعة الوادي, 2020-02-18) نسيمة, نورةتُعدُّ تنمية القدرات البشريّة إحدى قضايا السّاعة التي يوجبها التّطور المعرفي الحاصل محليًا وعالميًا ،وطبيعي أن تجسد المنظومة التّربويّة بمناهجها وطرائق التّدريس الحديثة المعتمدة الفلسفة التّربويّة الشَّاملة السمّاعيّة لتكوين شخصيّة متكاملة للمتعلّم، بإكسابه اللُّغة وترسيخ المعتقدات لديه، وتعديل سلوكه وتبنيّه للمواقف. ومن هنا تبرز أهميّة هذه الدّراسة، والّتي سنحاول من خلالها رصد البعد الإنجازيّ والتّأثيريّ للُّغة العربيّة في منهاج الجيل الثّاني، وذلك بتسليط الضَّوء على التّعبير الشّفويّ كأهم الأنشطة ارتباطًا بالممارسة الفعليّة للحدث اللُّغويّ، ضمن وضعيات تواصليّة تكشف جليًّا عن المخرجات ، وقد فرضت طبيعة الدّراسة اعتماد الوصف والتّحليل ، لنتبين حضور المنهج التَّداوليّ الحديث إجرائيًّا ضمن منهاج الجيل الثَّاني المُطبق بمؤسساتنا التّربويّة ، وكذا بيان نجاعته وقدرته على تحقيق أداء لغويّ جيد للمتعلّم ، و تفعيله والتّأثير فيه. Abstract : local and international The development of human capacity is one of the topical issues required by cognitive development, and it is natural that the educational system embodies with its modern curricula and teaching methods, the comprehensive educational philosophy that seeks to form an integrated personality for the learner, by acquiring language, consolidating his beliefs, modifying his behavior, and adopting his attitudes This study, through which we will try to monitor the historical and historical dimension of Arabic in the second generation curriculum, highlights the oral expression as the most important activity related to the actual practice of the language event, within the context of collocations that reveal clearly the outputs, and the nature of the study has imposed the adoption of the description and analysis, to show the presence of the modern, procedural, deliberative approach within the second-generation approach applied to our educational institutions, and its success and its ability to achieve its ability to achieve good performance.Item عوامل ضعف دافعية التلاميذ نحو التعلم المدرسي(University of Eloued جامعة الوادي, 2020-02-18) صالح, العقون; الأبرش, محمود; حناشي, بن بوعيشةيتأثر المسار التعليمي للتلميذ بمجموعة من العوامل منها ما هو ذاتي ومنها ما هو اجتماعي، و تعتبر الدافعية نحو التعلم من اهم العناصر التي على أساسها يتحدد مستوى التحصيل الدراسي للتلميذ بين الجيد والضعيف. ورغم أهمية الدافعية في تعلم التلميذ الا انها كذلك تتأثر بجملة من العوامل، وانطلاقا مما سبق ذكره تأتي مداخلتنا هذه للبحث في اهم العوامل التي تقف وراء ضعف دافعية التلاميذ نحو التعلم المدرسي. Abstract The student's educational path is affected by a number of factors, some of them are subjective and some that are social. The motivation towards learning is considered one of the most important elements on the basis of which the student’s educational achievement is determined between the good and the weak. Despite the importance of the motivation in the learning of the student, it also affected by a set of factors. So our intervention in this research is the main factors that cause the weakness Pupils' motivation towards school learningItem جمعية أولياء التلاميذ كوسيط بين المدرسة والمجتمع ( يُنظمها القانون وتُفعلها المبادرة)(University of Eloued جامعة الوادي, 2020-02-18) زعرور, لبنى; شوشاني عبيد, عز الدينتعد جمعية أولياء التلاميذ المنسق الفعلي بين الأسرة والمدرسة ، وذلك لما تقوم به من مهام تساعد التلاميذ على تخطي مشكلاتهم وتوجيههم لما يتلاءم وقدراتهم واستعداداتهم التربوية والتعليمية. فهي جمعية تعمل على خلق فضاء للتعاون والتفاعل بين الأسرة والمدرسة من خلال الدعم المادي والمعنوي والتربوي الذي تقدمه. لكن، هناك العديد من المعوقات والمشكلات والأسباب التي تقلل من كفاءة وفاعلية عملها، مما يجعلها تحيد عن مهامها الأصلية وتفقد قيمتها الاجتماعية. لذا جاءت هذه الورقة البحثية للإجابة على التساؤلات التالية: ما هو الدور المنوط بجمعية أولياء التلاميذ باعتبارها أهم التنظيمات القانونية التي تربط بين المدرسة والمجتمع ؟ وما هي الأطر القانونية التي تنظمها ؟ تعد جمعية أولياء التلاميذ المنسق الفعلي بين الأسرة والمدرسة ، وذلك لما تقوم به من مهام تساعد التلاميذ على تخطي مشكلاتهم وتوجيههم لما يتلاءم وقدراتهم واستعداداتهم التربوية والتعليمية. فهي جمعية تعمل على خلق فضاء للتعاون والتفاعل بين الأسرة والمدرسة من خلال الدعم المادي والمعنوي والتربوي الذي تقدمه. لكن، هناك العديد من المعوقات والمشكلات والأسباب التي تقلل من كفاءة وفاعلية عملها، مما يجعلها تحيد عن مهامها الأصلية وتفقد قيمتها الاجتماعية. لذا جاءت هذه الورقة البحثية للإجابة على التساؤلات التالية: ما هو الدور المنوط بجمعية أولياء التلاميذ باعتبارها أهم التنظيمات القانونية التي تربط بين المدرسة والمجتمع ؟ وما هي الأطر القانونية التي تنظمها ؟ Abstract : The Parents' Association plays the coordinating role between the family and the school because it helps students overcome their problems and guides them according to their abilities and their pedagogical preparation. it creates a space for cooperation and interaction between the family and the school thanks to the material, moral and educational support it offers. However, many obstacles, problems and reasons reduce the efficiency and effectiveness of his work, which makes him deviate from his original tasks and causes him to lose his social value. Through this article, we will answer the following questions: What role does the Association of Parents of Pupils play as an institution? What legal frameworks do they regulateItem دراسة تحليلية لمنهاج السنة الثالثة من التعليم الابتدائي(University of Eloued جامعة الوادي, 2020-02-18) بخوش, وليد; جلول, أحمدتهدف هذه المداخلة الى تحليل محتوى مناهج الجيل الثاني للسنة الثالثة من التعليم الابتدائي وهذا من خلال تحليل كل المواد الدراسية البالغ عددها عشرة؛ ومرتكزين في ذلك على خمسة مؤشرات (محتوى المنهاج، نواتج التعلم، الانشطة التعليمية، استراتيجيات التعليم والتعلم، وأساليب التقويم)، لتنتهي هذه المحاولة باستراتيجية تعليمية جديدة من شأنها تساهم في بناء نموذج تعليمي جديد يقوم على نتائج الدراسات والابحاث المعرفية والعصبية. Résumé Cette intervention vise à analyser le contenu des programmes de deuxième génération pour la troisième année primaire en analysant les dix matières de ce niveau scolaire. En se basant sur cinq critères (le contenu du curriculum, le profil d’apprentissage, les activités d’apprentissage, les stratégies d’enseignement/apprentissage, les modalités d’évaluation). Cette tentative va proposer une nouvelle stratégie éducative qui contribue à la construction d’un nouveau modèle pédagogique basé sur les résultats de notre étude et sur les recherches neuro-cognitives.Item قراءة في إسهامات النظرية المعتمد في بناء مناهج الجيل الثاني التربوية في الجزائر (النظرية البنائية الاجتماعية الثقافية لفيجوتسكي)(University of Eloued جامعة الوادي, 2020-02-18) ضيات, جهيدة; بن موسى, يمينةسعت هذه الورقة إلى تسليط الضوء على أحد نظريات التعلم الحديثة، والتي هي النظرية البنائية الاجتماعية لفيجوتسكي، من خلال التعرف على الخصائص المميزة لها عن غيرها من النظريات، مثل السلوكية والبنائية المعرفية، وكذلك تحديد أهم انعكاساتها في بناء المنهاج، وذلك من خلال تحليل ما كتب عن هذه النظرية في المراجع المتخصصة. توصل البحث إلى أن النظرية البنائية الاجتماعية تخالف النظريات التقليدية في رؤيتها للتعلم، بحيث تؤكد على عملية بناء المعرفة والمعنى التي يقوم بها المتعلم من خلال التفاعل الاجتماعي واستخدام اللغةItem تدريس التربية البدنية والرياضية في ظل المقاربة بالكفاءات لدى تلاميذ الطور الثانوي(University of Eloued جامعة الوادي, 2020-02-18) مكاوي, يوسف; طبلاوي, فاتحThe educational system reflects the aspirations of the nation and dedicates its cultural and social choices and seeks in a permanent movement to find appropriate formulas for the generation of generations, a social upbringing that makes them active citizens who are able to fully assume their social, economic and cultural roles and this is what made Algeria keep pace with development and adopted education The competencies approach and included it through a multi-year scheme in the educational system where physical and sports education gained its share by building new curricula since 2003, where the approach was adopted by competencies that are in fact an extension of the approach with goals, as they are attending According to the school’s endeavors at the present time and working to prepare the student fully and sufficiently to face daily life, this was the inclusion of the pedagogy of the approach with competencies in physical and physical education is a must and now it has been sixteen years since the issuance of its curricula and the decision to adopt it in our educational institutions How can physical education and sports be taught in light of his last year? This is what will be the starting point of our study in this researchItem إستراتيجية المعلم الفعال في العملية التربوية(University of Eloued جامعة الوادي, 2020-02-18) أعـمر, فضيلة; غنبازة, جماليعد المعلم من أهم عناصر العملية التربوية ،فهو القادر على تحقيق أهداف التعليم و ترجمتها إلى واقع ملموس،و هو الذي يعمل على تنمية القدرات و المهارات لدى التلاميذ عن طريق تنظيم العملية التعليمية و ضبطها و إدارتها و استخدامها تقنيات التعليم و وسائله ، ومعرفة حاجات التلاميذ و طرائق تفكيرهم و تعلمهم و تحديد أهداف التربية في تطوير المجتمع و تقدمه، فقد عرف المعلم بمهندس العملية التعليمية كصانع للقرار و القادر على مواكبة المستجدات السريعة في التكنولوجيا الحديثة، و القادر على تعلم الأساليب الحديثة في التدريس و الاستراتيجيات الفعالة و التعمق في فهم فلسفتها و إتقان تطبيقها، و المتمكن من نقل هذا الفكر إلى تلاميذه فيمارسونه من خلال أدوات التعليم بتقنيات تربوية ، و إلى جانب هذا فان التعليم بتقنيات تربوية ليس مجرد برمجيات و عتاد و أجهزة مبهرة ، بل هو في الدرجة الأولى ، و من هنا تأتي الحاجة المستمرة إلى مراجعة لما تقدمه مؤسسات التعليم. لذا فان البحث يرمي إلى التعرف على أهمية المعلم و دوره في تطوير المناهج الدراسية باستخدام التقنيات التربوية Abstract : The teacher is one of the most important element of the educational process ,he is able to achieve the goals of education and translate them into reality ,he works to develop the abilities and skills of students through organizing ,controlling ,managing techniques and means , knowing the neads of students and ways of thinking and learning and defining the objectives of society ,the teacher was know as the architect of the educational process as a decision-maker and able to keep pace with the rapid developments of modern technologies , he is able to learn modern methods of teaching effective strategies and deeper understanating of its philosophy and mastery of its application. The teacher is able to transfer this thought to his pupils and practising through educational techniques .In addition ,education with educational techniques is not just software ,hardware and impressive equipment it is a first class .It is first and foremost the constant need to review what education institutions offer .There fore ,the research aims identify the importance of the teacher and his role in the development of the curriculum using educational techniques.Item إصلاحات المدرسة الجزائرية بين الأدلجة والثَّوابت الوطنية (المشكلات المركبة و الرُّؤى المُغيَّبة(University of Eloued جامعة الوادي, 2020-02-18) حناي, محمد; مياطة, التجانيالمدرسة قاعدة أساسية في البناء المجتمعي تحتاج دائما إلى رعاية ومتابعة وإصلاح، لأجل التَّحديث والتَّطوير، حتى تفي بالغرض الذي وُجدت من أجله ألاَ وهو بناء المجتمع السَّليم ذو التَّطلعات الرَّيادية. في سنة 1994م أدخلت اصلاحات على المناهج الدِّراسية، سُمِّيت حينه بــِ"التَّعديلات على المناهج" – في كل الأطوار -، وتبعتها تعديلات أخرى سنة 1996م؛ ما يظهر الحاجة للإصلاح التَّربوي. بحلول سنة 2000م انطلق قطار إصلاح المنظومة التَّربوية بتنصيب اللجنة الوطنية لإصلاح المنظومة التَّربوية التي شملت 153 عضوا، عُوِّل فيها على أدى اللجنة الأوَّلى "لجنة الإصلاح البيداغوجي" التي تبنى أعضاؤها تياراً مُعيناً مُعادٍ للثوابت الوطنية الجزائرية، ما أدى بهم إلى فرض أطروحاتهم ونظرتهم للإصلاح، هذه الإصلاحات الموجهة أدت إلى وضع مناهج تربوية تعليمية على مقاس التَّيار التَّغريبي. Summary: The school is an essential foundation in community building that always needs to be nurtured, monitored, and reformed for modernization and development in order to fulfill its purpose of building a sound society with pioneering aspirations. In 1994, reforms were introduced in the curriculum, called “modifications to the curriculum” - in all phases - followed by other modifications in 1996, demonstrating the need for educational reform. By the year 2000, the reform of the educational system started with the inauguration of the 153-member National Committee for the Reform of the Educational System. These targeted reforms have led to the development of educational curricula on the scale of the experimental current.Item أزمة التعليم في الجزائر: الأسباب والدوافع(University of Eloued جامعة الوادي, 2020-02-18) كرام, قمرةتسعى هذه الدراسة إلى البحث عن الأسباب والدوافع التي أدت إلى تدهور التعليم في الجزائر، فرغم المحاولات المتكررة لإصلاح المنظومة التربوية، إلا أنها فشلت في تحقيق نتائج إيجابية من شأنها رفع مستوى التنمية البشرية في المدرسة الجزائرية. مما يجعل البحث في أصول المنظومة التربوية محل المراجعة وإعادة النظر باعتبارها السبب الأول، ويدعو إلى البحث عن العوامل الخارجية المحيطة بواقع المتعلمين على جميع المستويات الاجتماعية والثقافية والسياسية والاقتصادية... والتي أسهمت هي الأخرى في تراجع التعليم بالدرجة الثانية Summary: This study seeks to find the reasons and motivations that led to the deterioration of education in Algeria, despite repeated attempts to reform the education system, but it did not produce positive results allowing to raise the level of human development in Algeria . What makes research on the origins of the education system under review and reconsidering its origins have seen them as the first reason for this deterioration. This project also involves the search for external factors surrounding the reality of learners at all social, cultural, political and economic levels, which have also contributed to the decline of second-class education.Item تحلیل سوسیولوجي لمنطق الممارسات الیومیة داخل المدرسة الجزائریة(University of Eloued جامعة الوادي, 2020-02-18) طويل, فتيحةThis study aims at presenting a sociological analysis of the various daily practices within the school, which are based on a wide range of methods and forms of the logic of the educational act, such as the logic of values, personal interests and social roles ... as suggested by the sociological experience of the school system, , And their interpretation and the conversion of their subjective meaning to realistic facts, which impose itself on the human consciousness, which is detailed in the details of daily living within the Algerian school, and the issues of thorny issues before the differences on the level of scholastic success, and the quality of the relationship Social in the classroom, and the manifestations of social inequality, and the reluctance of pupils and the quality of the actors who function of socialization, and the issue of social integration ... and other issues that live by the Algerian school diary.Item دور الوسط المدرسي في تشكيل شخصية الطفل (عرض بعض نماذج لشخصيات الأطفال)(University of Eloued جامعة الوادي, 2020-02-18) حوحو, ريان; غرايسة, عمارتعتبر المدرسة المؤسسة الاجتماعية الأولى، وهي عملية تعلم وتعليم تتم وفق التفاعل الاجتماعي، وتسهم في توسيع معارف الطفل ومدركاته من خلال أطرافها أو مؤسساتها: "كالمدرسة، والمعلم، التلاميذ وجماعة الرفاق...". فهم الذين يسهمون في تكوين شخصية الطفل بالأخص كونها المؤسسة الاجتماعية الأولى بعد الأسرة والتي لها دورا كبيرا في تنمية الشخصية الإنسانية والاجتماعية من جميع جوانبها: العقلية والنفسية والاجتماعية والجسمية. فمرحلة الطفولة من المراحل المهمة في حياة الفرد كونها اللبنة الأساسية لتكوين شخصية الفرد وتشكيل منهاج عيشه وجعله يتمتع بصحة نفسية جيدة من خلال غرس أسلوب التكافل في شخصية الطفل وجعله ليس متمركز حول ذاته بل يسعى لتحقيق النزعة الاجتماعية السوية من خلال التكافل. فمن خلال هذا العرض سنطرق إلى تأثير المدرسة في تشكيل شخصية الطفل وتكوين منهاج عيشه ''أسلوب حياته'' من خلال عرض نماذج للأطفال ( الطفل المدلل والكسول والقائد....الخ) Abstract : The school is considered the first social institution, and it is a process of learning and teaching that takes place according to social interaction. social. And contribute to the expansion of the child's knowledge and perceptions through its parties or institutions: "such as the school, the teacher, the students and the group of comrades ...". They are those who contribute to the formation of the child’s personality in particular, being the first social institution after the family, which has a major role in the development of the human and social personality in all its aspects: mental, psychological, social and physical. Childhood stage is one of the important stages in an individual’s life, as it is essential to forming an individual’s personality and shaping his lifestyle and making him enjoy good mental health by instilling a method of solidarity in a child’s personality .And making it not centered around itself, but it seeks to achieve the right social trend through solidarity. In this presentation, we will look at the school’s influence on shaping the child’s personality and shaping his lifestyle through showing models for children (spoiled child, lazy, Leader,.. etc.)Item ثقافية التنمر المدرسي قراءة سوسيوتربوية(University of Eloued جامعة الوادي, 2020-02-18) بلوم, اسمهان; مريم, شباحإستئساد ، استقواء بلطجة ، تنمر هي منطلقات راسمة لفضاء مظلة المعرفة السوسيولوجية في رصد تلك التحديات والإشكالات المبلورة لمظاهر فكر التنمر تأسيسا ، تحديثا ومعاصرة ،كمحاولة لمعرفة دلالة حقل التنمر نشأة و مضمونا ،ضمن منظومة معرفية تتأرجح بين الممارسة السلوكية ،الفعل، الفردية و الجماعية بل من الواقعية حتى الافتراضية , تمثل جذور التنمر المدرسي روافد معرفية ابستمية كقواعد حاكمة و موجهة لجهود الباحثين في حقل المعرفة تلك القواعد التي تؤمن سلامة البناء الفكري بطابعه التجريدي و الواقعي لكي يلج التفكير العلمي بمختلف ضروبه، دوره في التعامل مع باثولوجيا التنمر باعتبارها نتاج معرفة مشوهة غير عقلانية نعبر عنها بانفعالات غير معتدلة مضطربة الغرض منها إلحاق الضرر و الأذى بالطرف الأخر ،ليغدوا كترسيمة دلالية قوامها التورط في الاضطهاد اللفظي الجسدي ،قمع حرية الغير و التدخل في أفكارهم، نشر الإشاعة بل وتدمير ملكية الآخرين, تضمن هذه المنطلقات نسق الواجهة المتعددة لصور التنمر المدرسي و تنميطاته الواصفة لنوافذ معرفية متعددة نبغوا من خالها بناء راهنية حوارية تكاشف عن تمظهرات التنمر المدرسي تجلياته ، معاييره و مآلاته الكلمات المفتاحية: ثقافة التنمر ، سيكولوجية التنمر. Abstract: Intimidating, bullying, aggroing, and threateningare the starting points of the sociological knowledge scope in monitoring challenges andstudying issues regarding to fundamental, modern and contemporary bullying features. This study aims to identify the significance of the field of bullying for its comprehensiveness, with regard to both content and form, within a cognitive system that may shift between behavioural, actual, individual and collective practices, depending on the realistic and the unrealistic circumstances. The school-bullying origins are epistemological cognitive rules that are controlling the researchers’efforts and ideas of contributing to knowledge. These rules, however, assure the integrity of an abstract and realistic intellectual construction in order to engagein all aspects of the scientific thinking. Within this aim, intellectual construction role hence lies in dealing with the pathology of bullying as a product of distorted irrational knowledge expressed by unruly emotional disturbances intended to cause damage and harm to the other. Therefore, school bullying became a semantic label, which can be in the forms of verbal, physical and emotional abuses, freedom suppression, rumour dissemination and privacy destruction.These perspectives uncover the multi-faceted format of school bullying and its descriptive patterns of multiple knowledge sources. This paper has clearly shown that the studied issue can be solved through a current process of constructive dialogue that reveals the school bullying aspects, standards and outcomes.Item العولمة التربوية وانعكاساتها على المدرسة الجزائرية(University of Eloued جامعة الوادي, 2020-02-18) مرسدي, أماللقد كشفت الدراسة عن مفهوم العولمة التّربويّة ومظاهرها وأهدافها، كما بيّنت التّحديات الخارجية والدّاخليّة الّتي تواجه المؤسسات التربوية والتعليمية، منها التدخلات الغربيّة في نظام التربية والتعليم والمناهج لتغييرها، إلى جانب استهداف الهوية الثقافية والمرجعية، والدّور الإعلامي المناهض لدور المدرسة، الثقافة المادية للعولمة، افتقاد الفلسفة التربوية الإسلامية، تدني نوعية التعليم، غياب المعلم القدوة. أما سبل مواجهة العولمة التربوية، فتتلخّص في التحصين الثقافي بتعزيز البناء العقيدي، والاهتمام باللغة كوعاء للثقافة والهوية، وإصلاح مناهج التعليم وفق رؤية ثقافية عربية إسلامية، وتنمية ثقافة الأمة بنفسها، والاستخدام الآمن لشبكة الإنترنت، بالإضافة إلى تطوير الإعلام ليأخذ دوره الصحيح، إلى جانب الاستفادة من التقنيات الحديثة للتعليم، وإشراك المجتمع في العملية التربوية، والأخذ بمفهوم التربية المستدامة، لتحقيق الجودة في التعليم وإعداد المعلم القدوة، والأخذ بالمفاهيم الحديثة للتقويم. The study revealed the concept of educational globalization, its manifestations and objectives.It also showed the external and internal challenges facing educational institutions, including Western interventions in the education system and the curricula to change them, and to targeting cultural identity and reference, the role of media against the role of the school, the material culture of globalization, lack of philosophy. Islamic education, low quality of education, the absence of role models teacher. The means of confronting educational globalization are summarized in the cultural immunization through the promotion of ideological construction, interest in language as a container for culture and identity, reform of educational curricula according to an Arab-Islamic cultural vision, the development of the nation's culture itself, the safe use of the Internet, in addition to developing the media to take its rightful role. Modern technologies for education, and the involvement of society in the educational process, and the introduction of the concept of sustainable education, to achieve quality in education and teacher preparation role models, and the introduction of modern concepts of evaluation.Item تعليمية اللغة العربية في المدرسة الجزائرية بين الواقع و المأمول قراءة في بعض مقررات مرحلة التعليم المتوسط(University of Eloued جامعة الوادي, 2020-02-18)تعد اللغة العربية و تعليميتها في الجزائر باعتبارها لغة الوطن، و رمزا من رموز هويّة البلاد و تاريخها واحدا من أهم الرهانات التي تطمح المدرسة الجزائرية إلى تحقيقه على أرض الواقع، إلّا أنّ النّتائج المحققة على أرض الواقع تظل بعيدة نوعا ما عن الطموحات المرجوّة . و هو الأمر الذي يتطلب من المدرسة الجزائرية أن تراجعه. و يسعى هذا البحث إلى محاولة تشريح واقع تدريس هذه اللغة في المدرسة الجزائرية بالتركيز على مرحلة التعليم المتوسط، والوقوف على بعض سلبياته والمبادرة إلى تقديم بعض الحلول التي من شأنها أن ترقى بهذه اللغة . Summary The Arabic language and its education in Algeria ; which is the language of the country and a symbol of the country's identity and history considered as one of the most important stakes that the Algerian school aspires to achieve on the reality. In spite of all this, the realized results remain somewhat far from the desired ambitions; which requires the Algerian school to review. This research seeks to dissect the reality of the teaching of language in the Algerian school by focusing on the stage of the middle school and to identify some of its disadvantages and the initiative to provide some solutions and suggestions that would live up to this great languageItem انعكاسات الصراع العائلي في بروز مشاكل دراسية لدى تلميذ في الطور الابتدائي -دراسة لحالة عيادية(University of Eloued جامعة الوادي, 2020-02-18) عثماني, نعيمة; رقيق, عبد اللهتعد الأسرة من أهم الركائز في تكوين الفرد، ويتأثر الجانب التحصيلي المدرسي بها وفي جميع الأطوار من الابتدائي إلى الجامعي، إلا أن استقرارها ضروري لقيامها بدورها كما ينبغي وفي حالة اي خلل يمس الاسرة قد ينعكس سلبا على افرادها وقد هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على انعكاسات الصراع العائلي في بروز مشاكل دراسية لدى تلاميذ انطلاقا من طرح الاشكالية التالية: ماهي انعكاسات الصراع العائلي في بروز مشاكل دراسية لدى التلاميذ؟ ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمنا منهج دراسة الحالة ، الملاحظة العيادية وكذا تطبيق اختبار التحليل النسقي لجماعة الانتماء (le SAGA) والمقابلة العيادية، وقد اسفرت الدراسة على ان الصراع العائلي يؤدي الى تدني أو ضعف مستوى التحصيل الدراسي للأبناء نظرا لعدم وجود جو ملائم داخل الاسرة. Résumé : La famille des piliers les plus importants dans la formation de l'individu, et l'école sommative du côté affecté par et dans toutes les phases de primaire à l'université, mais la stabilité est essentielle pour son rôle devrait être dans le cas de pépin affecte la famille peut refléter négativement sur ses membres présente étude visait à identifier les conséquences des conflits familiaux Dans l'émergence de problèmes d'étude Partant de la problématique suivante: Quelles sont les implications du conflit familial dans l'apparition des problèmes d'apprentissage des élèves? Pour atteindre les objectifs de l'étude, le chercheur a utilisé la méthode de l'étude de cas, ainsi que l'application de l'analyse sociologique du Le SAGA et de l'entretien clinique. Atteint un niveau d'éducation faible ou faible des enfants en raison de l'absence d'une atmosphère familialeItem التعليم من أجل التفكير في المناهج التربوية في الجزائر(University of Eloued جامعة الوادي, 2020-02-18)أكد التربويون على أهمية التفكير ومهاراته في العملية التربوية مع استهداف الوصول إلى تلميذ مفكر جيد لا حافظ للمعارف فقط يمكنه التعامل مع مشكلات الحياة ومن ثم عمل القائمون على النظم التربوية على تضمين المناهج تعليم التلميذ مهارات وأنماط التفكير من خلال التعليم المباشر التفكير أو دمج تعليم التفكير مع المحتوى الدراسي أو التعليم من اجل التفكير وهذا الأخير يتم باستعمال أساليب عديدة من خلال عناصر كثيرة منها المحتوى الدراسي و المعلم والسياسات والاهداف التربوية وبيداغوجيات التدريس وطرائقه ومن خلال البيئة المدرسية والوسائل التعليمية والتقويم التربوي. Educators have focused on the importance of thinking and skills in the educational process and targeting of access to good and thinker student not kept knowledge only. Can deal with life's problems accordingly, interested in the educational systems cared include curricula how to teach the student the skills and patterns of thinking through the direct teaching of thinking or merging teaching thinking with the course content or education in order to think The latter is done by using several methods through many elements, including course content and the teacher and the educational policies and goals and Pedagogies teaching methods and through the school environment educational means and educational evaluation.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »