إعداد المعلم كوجه من أوجه التنمية البشرية في قطاع التعليم
No Thumbnail Available
Date
2017-09-01
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
University of Eloued جامعة الوادي
Abstract
تعتبر عملية إنتاج الأفراد من أصعب و أخطر العمليات، حيث تتولى هذه المهمة العديد من المؤسسات المجتمعية، بدء بالأسرة و وصولا إلى وسائل الإعلام و الاتصال الحديثة كالتلفزيون و الإنترنيت و غيرهما، و من بين هذه المؤسسات المحورية في إنتاج الأفراد المدرسة، هذه الأخيرة أوجدها المجتمع لتقابل حاجة من حاجاته المهمة و هي تنشئة أفراده وفق المواصفات الرسمية التي يتوافق عليها المجتمع. و منه يعتبر المعلم حجر الزاوية في عملية التنشئة المدرسية، و من تم فإنه يتولى مهمة خطيرة و شاقة تستدعي العناية به من كل الجوانب و خاصة من ناحية إعداده. هذه العملية تعتبر لب عملية التنمية البشرية في قطاع التربية و التعليم. و عليه جاءت هذه الورقة البحثية لتسلط الضوء على عملية إعداد المعلم في الفكر التربوي The process of individuals' upbringing is one of the most difficult and
most dangerous operations, and this task is carried out by many community
institutions, starting with the family and access to the media and modern
communication such as television, the Internet and so on. Among these central
institutions is the school. It was created by society to meet one of its important
needs, which is to raise its members in accordance with the official specifications
on which the society agrees. The teacher is considered as the cornerstone of the
process of school upbringing, and whoever has been assigned a serious and
arduous task requires attention from all sides, especially in terms of preparation.
This process is at the core of human development in the education sector. This
paper highlights the process of preparing the teacher in educational thought
Description
مقال بمجلة الدراسات والبحوث الاجتماعية
Keywords
المعلم، الإعدادـ الموارد البشرية, teacher, preparation, human development.
Citation
مقال بمجلة الدراسات والبحوث الاجتماعية