نظرية التغيير الاجتماعي عند مالك بن نبي: من خلال مفهومي دورة الحضارة والقابلية للاستعمار
No Thumbnail Available
Date
2016-11-01
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
University of Eloued جامعة الوادي
Abstract
ابتدع مالك بن نبي مفهوم القابلية للاستعمار في سياق تحليله لتخلف المجتمعات الإسلامية واضاعتها لرسالتها التي ترتقي بها الى مستوى الحضارة وبالتالي الانخراط في سيرورة وصيرورة الكونية او العالموية. فتوقف المسلمين عن رسالتهم (تعلّقهم بروح التغيير الذي ولد في النفسية العربية بعد نزول الوحي والذي حوّل الرسالة النبوية الى فاعلية اجتماعية ملّكت المجتمع الإسلامي من السلطة على مصيره والتحكّم في فعله التاريخي بفعل رسالته) ما بعد الموحدين افسح للحضارة الغربية الريادة التاريخية وتملّك الفعل التاريخي وموقع تبعا لذلك المسلمين خارج التاريخ (الدورة الحضارية). لذا يعتقد بن نبي ان فهم الأسباب الداخلية والخارجية لقابلية الحضارة الإسلامية للاستعمار هو الكفيل بتبيّن شروط التغير التاريخي للمجتمعات الإسلامية في اتجاه إعادة الوصل مع المبادئ الرئيسة المؤسسة لسيرورته التاريخية واستعادة فاعليته الحضارية لا من خلال استنساخ نفسه ولا غيره بل عبر ما ينتجه من أفكار تستعيد المبادرة المنتجة للحراك والتغيّر الاجتماعيين. وقد اعتمدنا مقاربة فكر او نظرية بن نبي في التغير الاجتماعي التاريخي للمجتمعات الإسلامية من خلال مفهومين مركزيين هما : دورة الحضارة والقابلية للاستعمار لكونهما يُبِيانُ بجلاء أنْسَقَة بن نبي للنظرية السوسيولوجية الغربية أي اخضاعها الى تجربة السياق التاريخي الخصوصي للمجتمعات موضوع الدراسة للتملص من هيمنة النظرية على التجربة والاجترار بدل الإنتاج في السوسيولوجيا العربية ان صحت العبارة Malik Bin Nabi created the concept of susceptibility to colonize in the course of
his analysis of the retardation of the Muslim societies, missing their mission liable
to elevate them to the level of civilization thus engaging in the process of
becoming cosmic and global. Hence, Muslims stopped their mission (their
attachment to the spirit of change that became part of the Arab psychology after
the revelation which turned the prophetic message into a social effectiveness that
empowered the Islamic society to control their own historic destiny through their
mission), the Post-monotheists period made way to the Western civilization
towards historic leadership and the ownership of the historic deed; accordingly
Muslims location is outside history (the cycle of civilization). Thus, Bin Nabi
believes that understanding the internal and external reasons for the susceptibility
of the Islamic civilization to colonialism, the way to identify the terms/conditions
for historic change of Muslim communities towards re-connecting with the main
principles underlying its historical process and restoring its civilizational
effectiveness, not through cloning oneself and the other but rather through the
ideas created to regain the initiative leading to social mobility and change.
We have adopted the approach of thought or the theory of Bin Nabi, as for the
historic social change of Muslim communities through two central concepts: the
cycle of civilization and the susceptibility to colonize clearly stated by Bin Nabi
patterns of the Western sociological theory i.e subject them to experience a
special historical context of the communities under study to get rid of the
dominance of theory over experiment and rumination instead of producing in the
Arab sociology if that being so
Description
مقال بمجلة الدراسات والبحوث الاجتماعية
Keywords
التغير الاجتماعي، دورة الحضارة، القابلية للاستعمار، الفاعلية التاريخية, social change, cycle of civilization, susceptibility to colonize, historical effectiveness
Citation
مقال بمجلة الدراسات والبحوث الاجتماعية