حداثة التكـرار ودلالته في القصائد الممنوعة لنزار قباني

Loading...
Thumbnail Image

Date

2012

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

University of Eloued جامعة الوادي

Abstract

تناولنا في هذه الدراسة النقدية أهم أشكال التكرار الواردة في "القصائد الممنوعة" لنزار قباني، وذلك من منظور حداثي، حيث عملنا على كشف مختلف الدلالات الحداثية المفعمة بها ممنوعات الشاعر الأربعة، وهي:« هوامش على دفتر النكسة» « متى يعلنون وفاة العرب» «المهرولون» « سرقوا منى الزمان العربي»، وقد جرى التركيز على استنباط أهم الخصائص الإيقاعية الماثلة في تكرار الحروف والكلمات والجمل، للدلالة على قيمة؛ بل قيم تفيد الناقد الأدبي حينما يكون في موضع التفكيك والتشريح In this critical study, we discussed the most important forms of repetition in Nizar Qabbani's "Forbidden Poems," from a modern perspective, where we worked to uncover the various modernist connotations of the poet's four prohibitions: "Margins on the Book of Defeat" Maharouloun «« stole Mona Arab time », and was focused on the development of the most important rhythmic characteristics in the repetition of letters and words and sentences, to indicate the value; but values useful to the literary critic when it is in the place of disassembly and dissection.

Description

Keywords

التكرار، نزار قباني، هوامش على دفتر النكسة, Repetition, Nizar Qabbani, Margins on the Book of Defeat

Citation