الإعلام المحلي وتعزيز الهوية الوطنية الجزائرية في ظل تكنولوجيا الاتصال الحديثة

No Thumbnail Available

Date

2019-10-16

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

University of Eloued جامعة الوادي

Abstract

يلعب الإعلام المحلي دور كبير في عصرنا الحالي في صناعة الرأي العام في المجتمع وتوجبيه حيث شاء، بفضل التطورات التي حققتها تكنولوجيا الإعلام والاتصال التي كانت لها انعكاسات متباينة على مختلف جوانب الحياة الاجتماعية، حيث يؤدي الإعلام المحلي دورا ايجابيا بشكل كبير على تثبيت المبادئ والاتجاهات المرتبطة بقيم الوحدة الوطنية، و مقومات الهوية الوطنية الجزائرية الممثلة في الدين واللغة والتاريخ، هذه المقومات التي باتت مهددة بالاندثار في ظل المتغيرات العالمية الراهنة، بحيث إن المنظومة الإعلامية هي قوة فاعلة ومؤثرة في التعبير عن الهوية وتحديد ملامحها وتفاعلاتها ومقوماتها وبالتالي فالإعلام يساهم في تشكيل الهوية الوطنية، التي هي بدورها تنعكس من خلال الصناعات الإعلامية والثقافية وتؤثر فيها وتصبغها بصبغتها Local media plays a major role in the current era in the industry of public opinion in the society and orientation, where he wishes, thanks to the advances achieved by information and communication technology, which had different implications on various aspects of social life, where local media plays a large positive role in the establishment of the principles and trends associated with the values National unity, and the elements of Algerian national identity represented in religion, language and history, these elements that are threatened with extinction in light of the current global changes, so that the media system is an effective and influential force in the expression of identity and determine its features And their interactions and its components and thus the media is contributing to the formation of a national identity, which in turn is reflected through the media and cultural industries and affect them and staining Besbgtha

Description

الملتقى الدولي حول الإعلام المحلي في الجزائر التحديات المعاصرة ورهانات المستقبل 16/17 أكتوبر 2019 كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية – جامعة الشهيد حمه لخضر الوادي

Keywords

الإعلام، الإعلام المحلي، الهوية- الهوية الوطنية، تكنولوجيا الإعلام, Media, Local Media, Identity, National Identity, Media Technology

Citation