دور التفكير الابتكاري في خلق المؤسسات الناشئة لطلبة الجامعات من 2022 إلى 2025

No Thumbnail Available

Date

2025-06-18

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Universty Of El-oued جامعة الوادي

Abstract

الملخص: تهدف هذه الدراسة لمعرفة دور التفكير الابتكاري في خلق المؤسسات الناشئة لطلبة الجامعات, والذي يعكس توجه هؤلاء الطلبة نحو مجال ريادة الأعمال في الجزائر, حيث قام الباحث باستخدام المنهج الوصفي ,كما أعتمد في الدراسة الأساسية على أداة الاستبيان, لعينة مكونة من 410 طالب وطالبة من خلال مسح جميع التخصصات الموجودة في جامعة الوادي ,وتمت المعالجة بواسطة برنامج الحزمة الإحصائية الاجتماعية (spss ) نسخة 26 ,بالإضافة إلى استخدام أداة المقابلة مع مجموعة من الطلبة الجامعيين أصحاب مذكرة تخرج مؤسسة ناشئة ضمن القرار الوزاري 1275. تم التوصل إلى مجموعة من النتائج أهمها, امتلاك الطلبة الجامعيين لدافع قوي في ما يخص خلق المؤسسات الناشئة مع وجود مستوى عالي من التفكير الابتكاري لدى هؤلاء الطلبة, بالإضافة إلى وجود ارتباط ذو دلالة إحصائية بين التفكير الابتكاري والمؤسسات الناشئة, كما كشفت الدراسة على وجود أثر ذو دلالة إحصائية لأبعاد التفكير الابتكاري على المؤسسات الناشئة, وتميزت بوجود فروق ذات دلالة إحصائية لصالح فئة الطلبة الجامعيين الأصغر سننا بالمقارنة مع الفئات الأخرى لكل من متغير التفكير الابتكاري والمؤسسات الناشئة. Abstract: This study aims to know the role of innovative thinking in creating start-ups among university students, which reflects the orientation of these students towards the field of entrepreneurship in Algeria, where the researcher used the descriptive approach and the analytical approach, and relied in the basic study on the questionnaire tool, for a sample of 410 male and female students, by surveying all the specializations available at the University of El Oued and the processing was done using the SPSS program version 26 in addition to using the interview tool with university students undergoing training courses in the University of El Oued business incubator within Ministerial Resolution 1275. We reached a set of results, the most important of which is that university students have a strong motivation regarding the creation of start-ups, with a high level of innovative thinking among these students, in addition to the existence of a statistically significant correlation between innovative thinking and start-ups. The study also revealed the existence of a statistically significant effect of the dimensions of innovative thinking on start-ups, and was characterized by the existence of statistically significant differences in favor of the youth category compared to other categories for both the variable of innovative thinking and start-ups.

Description

أطروحة دكتوراه تخصص: مقاولاتية في العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير

Keywords

تفكير ابتكاري, مؤسسة ناشئة, طلبة, حاضنة, ريادة الأعمال., Innovative thinking, start-ups, students, incubator, entrepreneurship

Citation