أثر تطبيقات إدارة الجودة الشاملة على جودة خدمة التعليم من وجهة نظر هيئة التدريس في الجامعة الجزائرية
No Thumbnail Available
Date
2024-12-15
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الوادي University of Eloued
Abstract
This study aims to determine the impact of adopting total quality management with its dimensions (senior
management commitment, continuous improvement, attention to the human resource, focus on the student) on
the quality of educational service provided at the Algerian university. The study sample included 100 professors
at Jijel University and Mila University Center. To collect data, 100 questionnaires were distributed and 70 of
them were retrieved for analysis using the SPSS statistical program.
The study found that senior management's commitment and continuous improvement have no impact
on the quality of educational service, while attention to the human resource and focus on the student affects the
quality of educational service provided.
Description
Keywords
إدارة جودة شاملة, جودة خدمة تعليمية, : Total Quality Management, Educational service quality, Higher education, Algerian university.
Citation
تبوب ،عبد العالي. زعباط ،سامي. أثر تطبيقات إدارة الجودة الشاملة على جودة خدمة التعليم من وجهة نظر هيئة التدريس في الجامعة الجزائرية . مجلة المنهل الإقتصادي. مج07. ع02. 15 ديسمبر 2024. كلية العلوم الإقتصادية والتجارية وعلوم التسيير. جامعة الوادي.