الفعالية التعليمية وعلاقتها باختيار طريقة التدريس
No Thumbnail Available
Date
2024-09-30
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
University of Eloued جامعة الوادي
Abstract
حاولت هذه الدراسة تسليط الضوء على الفعل التعليمي الديداكتيكي وعلاقته باختيار طريقة التدريس الملائمة ، والتي تعد أداة لتنفيذ المنهج الدراسي وتحقيق أهداف العملية التعليمية التربوية ، حيث يمكن اعتبار حسن اختيار طريقة أو أسلوب تدريس محتوى معين من أهم العوامل المساهمة ربما في رفع مستوى التحصيل العلمي لدى المتعلم وتحقيق أهداف العملية التعليمية ، والتي يمكن ملاحظتها من خلال التغير الثابت في السلوك الإنساني واكتساب مختلف المهارات ، الخبرات والمعارف والقدرة على توظيف هذه المعارف والمعلومات في مواقف ومشكلات مشابهة والتمكن من حلها . لتخلص في الأخير الدراسة إلى أنه هناك العديد من طرق التدريس وأن المعلم بإمكانه أن يعتمد على أكثر من طريقة في إيصال محتوى الدرس الواحد. Abstract :
This study attempted to shed light on the didactic act and its relationship to
choosing the appropriate teaching method, which is a tool for implementing the
curriculum and achieving the goals of the educational educational process, where
a good choice of a method or method of teaching a specific content can be
considered one of the most important contributing factors, perhaps in raising the
level of educational attainment among the learner, and achieving the goals of the
educational process, which can be observed through fixed change in human
behavior and gaining various skills, experiences and knowledge. The ability to use
this knowledge and information in similar situations and problems. And be able to
solve it. In the end, the study concludes that there are many teaching methods and
that the teacher can rely on more than one way to deliver the content of one
lesson.
Description
Keywords
الفعالية, التعليمية, التدريس, ، طرق التدريس, Effectiveness, SOCIAL SCIENCES::Social sciences::Education::Subject didactics, teaching, teaching method
Citation
بوقريط.فاطمة. الفعالية التعليمية وعلاقتها باختيار طريقة التدريس. مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع. مج 08ع03. 30/06/2024.كلية العلوم الاجتماعية والانسانية جامعة الوادي