ابن باديس ودور إصلاح التعليم بالزيتونة في الحفاظ على الهوية خلال الفترة الاستعمارية
Loading...
Date
2023-06-11
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
University of Eloued جامعة الوادي
Abstract
تعتبر مسألة الهوية من بين القضايا التي كانت مطروحة وسط الشعوب المغاربية، بسبب إهدار الاستعمار لمقوماتها ببعديها العربي والإسلامي وتكريسه للفراغ الثقافي والفكري، وكان بن باديس يدرك من خلال تتبعه لقضايا التربية والتعليم في جميع الأقطار المغاربية بأن تغيير هذه الأوضاع يستلزم ضرورة إصلاح الوضع التعليمي في المنطقة المغاربية، والتي أصبحت برامج مؤسساتها التعليمية عقيمة، خاصة جامع الزيتونة، وتجاوز ابن باديس النقد إلى تقديم البديل، بارسال مقترح برنامج إصلاحي متكامل للمؤسسة الزيتونية سنة 1931م، لتغيير المناهج والمواد العلمية، كي تتماشى مع تطور العصر، وتسد الفراغ المتعلق بثوابت الهوية المغاربية وتعزيز الانتماء الوطني، فما هي المقترحات التي قدمها ابن باديس في مشروعه لإصلاح التعليم بجامع الزيتونة؟ وفيما تتمثل مرتكزات الهوية في برنامجه التعليمي؟ وما هو دور هذه الإصلاحات في الحفاظ على الهوية المغاربية؟. The issue of identity is among the issues that were raised among the
peoples of the Maghreb, due to the colonialism’s blurring of its
components in its Arab and Islamic dimensions and its dedication to a
cultural and intellectual void. Ben Badis was aware, through his followup to education issues in all Maghreb countries, that changing these
conditions necessitates the need to reform the educational situation in the
region. Magharebia, And whose educational institutions’ programs
became ineffective, especially the Zaytouna Mosque, and Ibn Badis went
beyond criticism to offer an alternative, by sending a proposal for an integrated reform program to the Zaytouna Institution in 1931, To
change the curricula and scientific materials, in order to keep pace with
the development of the times, and fill the void related to the constants of
Maghreb identity and the strengthening of national belonging, What are
the proposals made by Ibn Badis in his project to reform education at AlZaytouna Mosque? What are the foundations of identity in his
educational program? What is the role of these reforms in preserving the
Maghreb identity?
Description
Keywords
ابن باديس, جامع الزيتونة, التعليم, الإصلاح, الهوية, Ibn Badis, Al-Zaytouna Mosque, education, repair, identity
Citation
مرغيت,محمد. مرابطي,رفيقة. ابن باديس ودور إصلاح التعليم بالزيتونة في الحفاظ على الهوية خلال الفترة الاستعمارية. مجلة المعارف للبحوث والدراسات التاريخية. مج 08ع03. 11/06/2023 . جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]