معوقات البحث العلمي في جامعة المدينة العالمية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس ومقترحات تطويره
No Thumbnail Available
Date
2022-09
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ممدوح,أيمن. المبروكي,الطيب. بوبواولا,كريم. معوقات البحث العلمي في جامعة المدينة العالمية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس . مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع. مج 06ع03. 20/09/2022. جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]
Abstract
هدف البحث إلى التعرف على معوقات البحث العلمي في جامعة المدينة العالمية بماليزيا من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس كما هدف إلى وضع عدد من المقترحات التي تسهم في تطويره. وبناء على تحديد مشكلة البحث فإن الباحثين لجأوا إلى استخدام المنهج الوصفي المسحي وذلك لملائمتة لطبيعة لبحث. كما قام الباحثون بإعداد استبانة؛ لمعرفة معوقات البحث العلمي ومقترحات تطويره؛ ونظرًا لصغر حجم مجتمع البحث فقد تم تطبيق أداة البحث على جميع أعضاء هيئة التدريس وذلك بكليات: التربية- واللغات- والعلوم الإسلامية والبالغ عددهم (50) بنظامي التعليم المباشر والتعليم عن بُعد وقد تم ارسال الاستبانة لهم عبر ( (Google Formوبعد استبعاد الاستمارات الغير صالحة للتحليل الإحصائي وكذلك الاستمارات التي لم ترد إلى الباحثين فقد اقتصرت عينة البحث على (38) عضوًا شكلوا عينة البحث. وقد تمت عملية التحليل الإحصائي باستخدام برنامج الحزم الإحصائية (SPSS). وقد أسفرت استجابات عينة البحث بالموافقة علي جميع مفردات محاور الاستبانة الخاصة بـ (معوقات البحث العلمي في جامعة المدينة العالمية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس) حيث تراوحت المتوسطات الحسابية لمفردات المحور ما بين (x̄)= (4.950) إلى (21.99) وانحراف معياري=.907) ) و.728) ) كما حصلت كل من المفردتين (المعوقات المتعلقة بظروف العمل على متوسط حسابي بلغ (x̄)= ( 25.05)، و (المعوقات المرتبطة بمجال النمو المهني المرتبط بالبحث العلمي لعضو هيئة التدريس) على متوسط حسابي بلغ (x̄)=( 25.07) على أعلى درجة في المتوسطات الحسابية لاستجابات أعضاء هيئة التدريس في على بنود الاستبانة ويليهما في ترتيب درجة المعوقات المادية والمعنوية المعوقات المتعلقة بالإدارة، (x̄)=( 24.78و24.90) علي الترتيب.كما أثبتت النتائج بعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في معوقات البحث العلمي تعزى الي جميع المتغيرات الديموغرافية لأعضاء الهيئة التدريسية بقيمة ( p =.801) و (f = (.223، بالنسبة سنوات الخبرة، بقيمة( (.789 p )وf = (.237 ، قيمة متغيرات حسب الرتبة الأكاديمية (p (.450 و( f = (.803 كلها> مستوى الدلالة ( 0,05 ). وفي ضوء نتائج البحث فقد أوصى البحث بعدد من التوصيات والمقترحات كان من بينها ضرورة الاهتمام بالبحث العلمي وتسهيل مشاركة أعضاء الهيئة التدريسية في المؤتمرات والندوات العلميـة داخـل الماليزيا وخارجها. Abstract:
The aim of the research is to identify the obstacles towards scientific research at AlMadinah International University in Malaysia from the faculty members’ perspectives. It also aimed to put forward a number of recommendations that could contribute to its
development. Based on defining the research problem, the researchers used a
descriptive survey method, due to its relevance to the nature of the research and its
objectives. The researchers also prepared a questionnaire; to know the obstacles facing
scientific research and recommendations for its development Due to the small size of
the research community, the research instrument has been applied to all faculty
members in the faculties of: Education, Languages and Islamic Sciences, which
number (50) in on campus and distance education systems. The statistical analysis
process was applied, as well as the questionnaires that were not received by the
researchers; the research sample was limited to (38) members who made up the
research sample. The statistical analysis process was carried out using the statistical
packages program (SPSS). The scientific mean of Al-Madinah International University
from the faculty members’ perspective where the arithmetic averages of the dimensions
ranged between (x̄) = (4.950) to (21.99) and a standard deviation = .907) and .728)) as
well as each of the two terms (obstacles). Related to work conditions on an arithmetic
average of (x) = (25.05). Furthermore, obstacles related to the field of professional
growth related to scientific research for a faculty member) with mean average of (x) =
(25.07) are with the highest score in the mean averages of the responses of faculty
members on the questionnaire items. Followed by the order of the degree of material
and moral obstacles, obstacles related to administration, (x) = (24.78 and 24.90),
respectively. The results also showed that there are no statistically significant
differences in the obstacles to scientific research attributable to all demographic
variables of the faculty members by the value of (p = .801) and (f = (.223), for years of
experience, with a value of (.789 p) and f = (.237), the value of variables according to
academic rank (p) .450 and (f = (.803) all> Indication level. (0, 05). In light of the
results of the research, the research recommended a number of recommendations and
proposals, among which was the necessity of paying attention to scientific research and
facilitating the participation of faculty members in scientific conferences and seminars
inside and outside Malaysia.
Description
مقال
Keywords
معوقات– البحث العلمي - أعضاء هيئة التدريس -جامعة المدينة العالمية, Obstacles - Scientific Research - Faculty Members - Al-Madinah International University