مستوى الحاجات الإرشادية في ضوء بعض المتغيرات لدى أساتذة التعليم الابتدائي
No Thumbnail Available
Date
2022-09
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الوادي - University of Eloued
Abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الحاجات الإرشادية لدى أساتذة التعليم الابتدائي بمقاطعة تماسين ولاية تقرت ، و أثر بعض المتغيرات (مادة التدريس ، الأقدمية في المهنة) في هذه الحاجات، و لتحقيق هذه الأهداف تم استخدام المنهج الوصفي و ذلك بتطبيق استبيان الحاجات الإرشادية المصمم لهذا الغرض حيث تكونت العينة من (100) أستاذ من الجنسين ، و أسفرت نتائج الدراسة على أن مستوى الحاجات الإرشادية مرتفع لدى أساتذة التعليم الابتدائي و عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الحاجات الإرشادية عندهم تعزى لمتغير مادة التدريس (عربية ، فرنسية )، و لا إلى متغير الأقدمية المهنية (أكبر من 10 سنوات ، أقل من 10 سنوات). وانتهت الدراسة بمجموعة من التوصيات التي تساهم في الاهتمام بهذه الفئة وحاجاتها على مستوى مؤسسات التعليم الابتدائي. Abstract : This study aimed to identify the indicative needs of primary school teachers
in Tamasin province, which has been approved, and the impact of some variables
(teaching subject, seniority in the profession) in these needs, and to achieve these
objectives the descriptive curriculum was used by applying the questionnaire of
guidance needs designed for this purpose where the sample was made up of (100)
teachers of both sexes, and the results of the study resulted in the high level of
indicative needs among primary school teachers and the absence of differences of the
same differences A statistical indication in their indicative needs is due to the variable
of the teaching subject (Arabic, French), and not to the variable of professional seniority
(greater than 10 years, less than 10 years). The study ended with a set of
recommendations that contribute to the interest and needs of this group at the level of
primary education institutions.
Description
مقال
Keywords
الحاجات الإرشادية؛ أساتذة التعليم الابتدائي, guidance needs; teachers of primary education
Citation
بدوي,زينب. دبار,حنان. مستوى الحاجات الإرشادية في ضوء بعض المتغيرات لدى أساتذة التعليم الابتدائي. مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع. مج 06ع03. 20/09/2022. جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]