التنمية المهنية الالكترونية بمؤسسات التعليم العالي السودانية (المستقبل والتحديات)
No Thumbnail Available
Date
2022-09
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الوادي - University of Eloued
Abstract
ملخص: هدفت الدراسة إلى الكشف عن المستقبل والتحديات للتنمية المهنية الالكترونية في مؤسسات التعليم العالي السودانية؛ تم إجراء الدّراسة في العام الجامعي 2020/2021م بكلية التربية بجامعة البُطانة بالسودان، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، من خلال استخدام الاستبانة أداةً للدراسة، تكونت عينة الدراسة من عدد (45) عضواً من أعضاء هيئة التدريس، ولمعالجة البيانات إحصائيّاً تم استخدام برنامج الحزم الإحصائيّة للعّلوم الاجتماعيّة (SPSS)،ومن النتائج التي توصلت إليها الدراسة: تحققت أهمية التنمية المهنية الالكترونية بوسط حسابي 4.26 وبدرجة تقديرية كبيرة جداً، وتحققت مزايا التنمية المهنية الالكترونية لدى المفحوصين بوسط حسابي 4.00 وبدرجة تقديرية كبيرة، وتحققت معوقات التنمية المهنية الالكترونية لدى المفحوصين بوسط حسابي4.11 وبدرجة كبيرة، توجد فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط درجات المفحوصين في أهمية التنمية المهنية الالكترونية تعزى للنوع لصالح الإناث، كما توجد فروق تعزى للمؤهل العلمي لصالح مؤهل الماجستير، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط درجات المفحوصين في أهمية التنمية المهنية الالكترونية تعزى للخبرة العملية.Abstract: The Study aimed to reveal the future and challenges of electronic professional
development in Sudanese higher education. The study was conducted in the academic year 2020
– 2021 at the faculty of education – Butana University – Sudan. To achieve the objective of the
study, the descriptive analytical method was used through the use of a questionnaire as a tool for
the study. The study sample consisted of 45 members of the teaching staff. For statistical data
processing the statistical packages for social science program (SPSS) was used. From the results
of the study: The importance of electronic professional development has been achieved by an
arithmetic mean of 4.26 with a very degree of a appreciation and the advantages of electronic
development for those who were examined were achieved by an arithmetic mean of 4.00 with a
large degree of appreciation and the obstacles of electronic development for those who were
examined were achieved by an arithmetic mean of 4.11 with a large degree. There are
statistically significant differences in the average scores of those were examined in the
importance of electronic professional development due to the gender in favor of females. Also
there are statistically significant differences due to the academic, qualification in favor of a
master's degree. There are no statistically significant differences in the average scores of the
examinees in the importance of electronic development due to the practical experience.
Description
مقال
Keywords
التدريب، التّعليم العالي، الكفايات المهنيّة الالكترونية، المُعلّم الرّقميّ, Training – higher education electronic professional – competencies – digital instructor
Citation
بله,الصديق. سعيد,بشير. التنمية المهنية الالكترونية بمؤسسات التعليم العالي السودانية (المستقبل والتحديات). مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع. مج 06ع03. 20/09/2022. جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]