علاقة الاتصال غير اللفظي للأستاذ الجامعي بالدافعية للإنجاز لدى الطالب الجامعي
Loading...
Date
2022-03
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الوادي - University of Eloued
Abstract
ملخص: هدفت إلى الكشف عن العلاقة بين الاتصال غير اللفظي للأستاذ الجامعي والدافعية للإنجاز لدى الطالب الجامعي، واستخدمت في ذلك المنهج الوصفي الارتباطي، وطبقت على عينة تكونت من (100) طالب وطالبة بواقع (33) طالب و(67) طالبة، تم اختيارهم بالطريقة عشوائية، وبعد تطبيق الأدوات الخاصة بالدراسة، تم الحصول على النتائج التي تم معالجتها بواسطة معامل الارتباط بيرسون من خلال برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية . وقد أسفرت نتائج الدراسة على وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة احصائية بين الاتصال غير اللفظي للأستاذ الجامعي والدافعية للإنجاز لدى الطالب الجامعي، ووجود علاقة ارتباطية ذات دلالة احصائية بين ابتسامة الأستاذ الجامعي والدافعية للإنجاز لدى الطالب الجامعي، ووجود علاقة ارتباطية ذات دلالة احصائية بين لغة جسد الأستاذ الجامعي والدافعية للإنجاز لدى الطالب الجامعي، علاقة ارتباطية ذات دلالة احصائية بين المظهر المادي للأستاذ الجامعي والدافعية للإنجاز لدى الطالب الجامعي، كذلك وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة احصائية بين الاتصال البصري للأستاذ الجامعي والدافعية للإنجاز لدى الطالب الجامعي، مع وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة احصائية بين صوت الأستاذ الجامعي والدافعية للإنجاز لدى الطالب الجامعي. Abstract: It aimed to reveal the relationship between the non-verbal communication of
the university professor and the motivation for achievement of the university student,
and in that connection, the descriptive approach was used, and it was applied to a
sample consisting of (100) male and female students by (33) students and (67) students,
who were chosen randomly, After applying the tools of the study, the results were
obtained that were processed by the Pearson correlation coefficient through the
Statistical Package for Social Sciences (SPSS) program. The results of the study
resulted in a statistically significant correlational relationship between the non-verbal
communication of the university professor and the motivation for achievement of the
university student, and the existence of a statistically significant correlational
relationship between the professor’s smile and the motivation for achievement of the
university student, and the presence of a statistically significant correlational
relationship between the university professor’s body language. The motivation forachievement of the university student is a statistically significant correlational
relationship between the physical appearance of the university professor and the
motivation for achievement of the university student, as well as the existence of a
statistically significant correlational relationship between the visual contact of the
university professor and the motivation for achievement of the university student, with
the presence of a statistically significant correlational relationship between the
professor’s voice University and achievement motivation for university students.
Description
مقال
Keywords
الاتصال غير اللفظي ; الدافعية للإنجاز, Nonverbal communication; Motivation for achievement
Citation
مسعودي,مروة. بالطاهر,النوي. علاقة الاتصال غير اللفظي للأستاذ الجامعي بالدافعية للإنجاز لدى الطالب الجامعي. مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع. مج 06ع01. 25/03/2022. جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]