أثر التربية الحركية وفق نموذج الجمباز العقلي لبول دينيسون في خفض النشاط الزائد وتشتت الانتباه
No Thumbnail Available
Date
2023-08
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الوادي - University of Eloued
Abstract
يهدف هذا البحث إلى دراسة أثر التربية الحركية وفق نموذج الجمباز العقلي لبول دينيسون في خفض النشاط الزائد وتشتت الانتباه لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، للتحقق من صحة فرضية البحث استخدمت الباحثة المنهج التجريبي وقد شملت عينة البحث 100 تلميذ تم توزيعهم على مجموعتين ضابطة تحوي 52 تلميذ وتجريبية تحوي 48 تلميذ، تم تطبيق البرنامج وقياس التغيرات على المتغير التابع بتطبيق مقياس كونرز للنشاط الزائد وتشتت الانتباه، المعالجة الاحصائية للبيانات تمت بواسطة اختبار t لعينتين متجانستين، أظهر التحليل الإحصائي لنتائج الدراسة أن برنامج الجمباز العقلي له أثر في خفض النشاط الزائد وتشتت الانتباه للتلاميذ. Abstract: This research aims to study the effect of kinetic education according to the brain gym
model of Paul Denison in reducing hyperactivity and distraction among primary school students,
To verify the validity of the research hypothesis, the researcher used the experimental method. The
research sample included 100 students who were distributed into two control groups containing 52
students and an experimental group containing 48 students, The program was applied and the
changes on the dependent variable were measured by applying the Conners Scale for Excessive
Activity and Attention Deficit. The statistical treatment of the data was done by t-test for two
homogeneous samples, Statistical analysis of the results of the study showed that the mental
gymnastics program has a role in reducing students' hyperactivity and distraction
Description
مقال
Keywords
التربية الحركية ; الجمباز العقلي ; النشاط الزائد ; تشتت الانتباه ; المرحلة الابتدائية, movement education; brain gym; Hyperactivity ; Attention Deficit ; Primary stage
Citation
بسيلة,سمية. أثر التربية الحركية وفق نموذج الجمباز العقلي لبول دينيسون في خفض النشاط الزائد وتشتت الانتباه. مجلة المجتمع والرياضة. مج 06ع02. 06/08/2023. جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]