الصلابة النفسية وعلاقتها بالتكيف الأكاديمي لدى الطلبة الجامعيين

No Thumbnail Available

Date

2015

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

University of Eloued جامعة الوادي

Abstract

هدفت هذه الدراسة التي التعرف على العلاقة القائمة بين الصلابة النفسية والتكيف الأكاديمي لدى الطالب الجامعي، من أجل ذلك استعانت مجموعة البحث بعينة عشوائية طبقية وبلغت عينة الدراسة (60) طالبا وطالبة من جميع الأقسام (المستوى الأول، الثاني، الثالث، الأولى ماستر، الثانية ماستر) من كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية قسم العلوم الاجتماعية، وقد استخدم المنهج الوصفي الارتباطي الذي يتناسب مع موضوع الدراسة، وتمثلت أدوات الدراسة في مقياس الصلابة النفسية وآخر خاص بالتكيف الأكاديمي، ومن الأساليب الإحصائية نذكر معامل الارتباط بيرسون واختبار "ت" لحساب الفروق بين افراد العينة وقد تم التحقق من الصدق والثبات لكلتا الأداتين وتوصلت الدراسة الى النتائج التالية: - توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة ارتباطية بين الصلابة النفسية والتكيف الأكاديمي لدى الطالب الجامعي. - ليست هناك فروق دالة إحصائيا بين درجات افراد العينة على مقياس الصلابة النفسية تعزى لمتغير الجنس. - ليست هناك فروق دالة إحصائيا بين درجات افراد العينة على مقياس الصلابة النفسية تعزى لمتغير السن. - ليست هناك فروق دالة إحصائيا بين درجات أفراد العينة على مقياس الصلابة النفسية تعزى لمتغير المستوى الدراسي. - ليست هناك فروق دالة إحصائيا بين درجات أفراد العينة على مقياس التكيف الأكاديمي تعزى لمتغير الجنس. - ليست هناك فروق دالة إحصائيا بين درجات أفراد العينة على مقياس التكيف الأكاديمي تعزى لمتغير السن. - ليست هناك فروق دالة إحصائيا بين درجات أفراد العينة على مقياس التكيف الأكاديمي تعزى لمتغير المستوى الدراسي. ملخص الدراسة بالأجنبية : Abstract: The purpose of this study, which identified the relationship between mental toughness and academic adjustment to the college student, for that hired the research group random sample stratified and reached the study sample (60) students from all sections (Level I, II, III, the first master, the second Master ) from the Faculty of social and Humanities. Department of social Sciences, Science, has been used as a descriptive approach Correlative that fits with the theme of the study, and consisted study tools in psychological hardness scale and other special academic adjustment and statistical methods recall and test "t" to calculate the differences between the sample Pearson correlation coefficient was verification of the validity and reliability of both the tools and the study found the following results: No correlation significant correlation between mental toughness and academic adjustment to the college student. There are no differences between the scores of the sample on the mental hardness scale due to the variable sex. There are no differences between the scores of the sample on the mental hardness scale due to the variable age. There are no differences between the scores of respondents on the mental hardness scale attributed to the school level. There are no differences between the scores of respondents on academic adjustment scale due to the variable sex. There are no differences between the scores of respondents on academic adjustment scale due to the variable age. There are no differences between the scores of respondents on academic adjustment scale attributed to the school level.

Description

تخصص علم نفس

Keywords

Citation