علاقة بعض الأساليب المعرفية بصعوبات القراءة
No Thumbnail Available
Date
2023-06
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الوادي - University of Eloued
Abstract
هدفت الدراسة الحالية للكشف عن دلالة الفروق بين التلاميذ العاديين والتلاميذ ذوي صعوبات القراءة في الأسلوبين المعرفيين: التروي مقابل الاندفاع والاستقلال عن المجال مقابل الاعتماد. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي المقارن وطبقت على عينة قوامها 44 تلميذا منهم 22 تلميذا من ذوي صعوبات القراءة متمدرسين بأقسام السنة خامسة ابتدائي ببعض إبتدائيات ولاية الوادي. تم اختيار العينة بطريقة قصدية لذوي صعوبات القراءة أما العاديين فقد اختيروا بطريقة عشوائية، ولجمع بيانات الدراسة تم استخدام المقاييس التالية: اختبار الذكاء واختبار الكلمات وشبه الكلمات لتشخيص ذوي صعوبات القراءة واختباري تزاوج الأشكال المألوفة و الأشكال المتضمنة. بعد معالجة بيانات الدراسة إلى النتائج التالية: ــ توجد فروق في الأسلوب المعرفي(التروي مقابل الاندفاع)من خلال زمن الاستجابة وعدد الأخطاء بين متوسطي درجات التلاميذ العاديين وذوي صعوبات القراءة. ــ توجد فروق في الأسلوب المعرفي(الاستقلال مقابل الاعتماد بين متوسطي درجات التلاميذ العاديين وذوي صعوبات القراءة. Abstract: The current study aimed to reveal the significance of the differences between normal
students and students with reading difficulties in the two cognitive styles: deliberation versus
impulsiveness and independence from the field versus dependence. The study relied on the
comparative descriptive approach and was applied to a sample of 44 students, including 22 students
with reading difficulties, studying in the sections of the fifth year of primary school in some
elementary schools in El-Oued. The sample was selected using a comprehensive enumeration method
for people with reading difficulties, while those with normal reading difficulties were chosen
randomly. To collect the study data, the following measures were used: intelligence test, word-like test
for diagnosing people with reading difficulties, and pairing tests of familiar shapes and included
shapes. After processing the study data, the following results were obtained: There are differences in
the cognitive style (reflective versus impulsive) through the response time and the number of errors
between the mean scores of ordinary students and those with reading difficulties. And There are
differences in the cognitive style (independence versus dependence) between the mean scores of
ordinary students and those with reading difficulties.
Description
مقال
Keywords
الأساليب المعرفية ; صعبات القراءة, Cognitive styles; reading difficulties
Citation
جاري,البشير.جاري,نعيمة. علاقة بعض الأساليب المعرفية بصعوبات القراءة. مجلة الشامل للعلوم الإجتماعية والتربوية. مج 06ع01. 19/06/2023. جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]