استخدامات منهج تحليل المضمون في بحوث الإعلام والاتصال بين التحليل الكمي والكيفي
No Thumbnail Available
Date
2022-04
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الوادي - University of Eloued
Abstract
يعد منهج تحليل المضمون واحد من المناهج التحليلية التي زاد إقبال الباحثين عليها في الدراسات الإعلامية والاتصالية لعدة اعتبارات لعل أبرزها القيمة العلمية التي أصبحت تحملها هذه البحوث من جهة وموضوعية الباحث من جهة أخرى، بالإضافة إلى جمعه بين التحليل الكمي القائم على الأرقام والبيانات والتحليل الكيفي الذي يبحث في دلالة هذه الأرقام والخلفية المروج لها. وإذا كان التوجه الأول السائد في البداية يركز على التحليل الكمي أكثر واعتبار تحليل المضمون منهجا وأسلوبا كميا بامتياز، على اعتبار أنه يعتمد العد والقياس والتكرار في رصد الفئات، فإن التوجه الجديد يزاوج بين التحليلين الكمي والكيفي ويعتبر التحليل الكمي رصد لأرقام وبيانات لا قيمة لها ما لم تتوج بالتحليل والتفسير الكيفي الذي يعطيها دلالاتها الحقيقية. Abstract: The content analysis approach is one of the analytical approaches that have increased the demand of
researchers in media and communication studies for several considerations, perhaps the most prominent of which is the
scientific value that these researches have become on the one hand and the objectivity of the researcher on the other
hand, in addition to its combination of quantitative analysis based on numbers and data and qualitative analysis that
investigates In the connotation of these figures and the promoter background. And if the prevailing first orientation in
the beginning focuses on quantitative analysis more and considers content analysis an excellent quantitative approach
and method, given that it relies on counting, measurement and repetition in monitoring categories, then the new
approach combines quantitative and qualitative analysis, and quantitative analysis is a monitoring of numbers and data
that have no value unless It culminates in qualitative analysis and interpretation that gives it its true significance.
Description
مقال
Keywords
استخدامات ؛ تحليل مضمون ؛ تحليل كمي ؛ تحليل كيفي؛ بحوث الإعلام, uses; content analysis; quantitative analysis; qualitative analysis; Media Research
Citation
جلولى,مختار. استخدامات منهج تحليل المضمون في بحوث الإعلام والاتصال بين التحليل الكمي والكيفي. مجلة الدراسات والبحوث الإجتماعية. مج 10ع01. 16/04/2022. جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]