العنف المدرسي من وجهة نظر طلاب السنة أولى ثانوي
No Thumbnail Available
Date
2022-06
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الوادي - University of Eloued
Abstract
هدفت هذه الدراسة الى التعرف على مستوى العنف المدرسي داخل المؤسسات التربوية من وجهة نظر طلاب السنة أولى ثانوي بثانوية توفيق المدني بمدينة ورقلة وكذا الفروق الموجودة في هذا المستوى بإختلاف الجنس والتخصص، أستخدم المنهج الوصفي التحليلي، وقد تم اختيار العينة عن طريق الحصر الشامل ب (300) طالب وطالبة خلال السنة الدراسية ( 2019/2020 )، استعملت أداة الإستبانة لجمع البيانات ممثلة في مقياس السلوك العدواني ال رشود" مكون من 65 بند بعد إعادة التأكد من خصائصه السيكومترية على عينة قوامها (30) طالب وطالبة التي أكدت صلاحيته للإستخدام، أظهرت النتائج على أن مستوى العنف المدرسي منخفض لدى طلاب السنة اولى ثانوي بثانوية توفيق المدني بمدينة ورقلة ، وعدم وجود فروق في مستوى العنف المدرسي باختلاف الجنس والتخصص لدى طلاب السنة اولى ثانوي بثانوية توفيق المدني بمدينة ورقلة. This study aimed to identify the level of school
violence within educational institutions from the
point of view of students of the first year of
secondary school in Tawfiq al-Madani secondary
school in the city of Ouargla, as well as the
differences in this level according to the difference
of gender and specialization. (Male and female
students) During the academic year (2019/2020),
she used the questionnaire tool to collect data
represented in the Rushed Aggressive Behavior
Scale consisting of 65 items after re-verifying its
psychometric properties on a sample of (30) male
and female students who confirmed its suitability
for use, the results showed However, the level of
school violence is low among students in the first
year of secondary school in Tawfiq al-Madani
secondary school in Ouargla, and there are no
differences in the level of school violence
according to gender and specialization among
students of the first year of secondary school in
Tawfiq al-Madani secondary school in Ouargla.
Description
مقال
Keywords
العنف ، العنف المدرسي ، طلاب السنة اولى ثانوي, violence, school violence, first year high school students
Citation
شربي,بشير. العنف المدرسي من وجهة نظر طلاب السنة أولى ثانوي. مجلة الباحث في العلوم الإنسانية والإجتماعية. مج 13ع02. 12/06/2022. جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]