واقع التدريس وفق المقاربة بالكفاءات في المنظومة التربوية الجزائرية
No Thumbnail Available
Date
2022-06
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الوادي - University of Eloued
Abstract
إن مساهمة الفرد في بناء المجتمع خطوة مهمة، لكن الأهم هو تدخل قطاع التربية والتعليم في إعداده وتزويده بالكفاءات والمهارات التي تمكنه من مواجهة مختلف الوضعيات والمواقف الحياتية. وهنا يأتي دور المدرسة التي يفترض تحويل مساعيها إلى ممارسة فعلية، من خلال وضع مناهج دراسية تتماشى مع المستجدات والتغيرات الحاصلة. وفي هذا السياق تبنت المنظومة التربوية الجزائرية مجموعة من الإصلاحات وأدخلت مقاربة التدريس بالكفاءات، تلك المقاربة ذات النظرة البعيدة لطرق التدريس وأنشطة التعليم وأسس التقييم والتقويم. وعليه فإننا في هذا المقال سنركز على واقع التدريس وفق المقاربة بالكفاءات في المنظومة التربوية الجزائرية. The individual’s contribution to building
society is an important step, but the most
important thing is the intervention of the
education sector in preparing it and providing
it with the competencies and skills that enable
it to face various life situations and situations.
Here comes the role of the school, whose
endeavors are supposed to be transformed into
an actual practice, by developing curricula that
are in line with the developments and changes
taking place. In this context, the Algerian
educational system has adopted a set of
reforms and introduced the approach of
teaching with competencies, that approach
with a far view of teaching methods, teaching
activities, and the foundations of evaluation
and evaluation. Therefore, in this article we
will focus on teaching according to the
approach with competencies in the Algerian
educational system
Description
مقال
Keywords
المقاربة؛ التدريس بالكفاءات؛ المنظومة التربوية, Approach; Teaching with competencies; the educational system
Citation
كروم,العايزة. كروم,خميستي. واقع التدريس وفق المقاربة بالكفاءات في المنظومة التربوية الجزائرية. مجلة الباحث في العلوم الإنسانية والإجتماعية. مج 13ع02. 12/06/2022. جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]